Nemcsak Meseország, az online társkeresés is mindenkié

  • narancs.hu
  • 2021. június 8.

Mikrofilm

Hatrészes, romantikus oktató websorozatban mutatja be a digitális párkeresés nehézségeit és az LMBTQ-emberek boldogságkeresését a Meseország mindenkié című könyvet is kiadó Labrisz Egyesület. A második aranykor című sorozat első része június 8-tól nézhető online.

„A középkorú emberek láthatatlanabbak, pedig nekik is vannak a saját élethelyzetükből fakadóan problémáik” – mondta Takács Mária rendező korábban a Narancs.hu-nak a Labrisz Leszbikus Egyesület készülő sorozatával kapcsolatban. Az egyesülethez fűződik a körülötte keltett műfelháborodás miatt nagy port kavart Meseország mindenkié című könyv kiadása. A második aranykorral a könyvhöz hasonlóan céljuk a szemlélettágítás és a szórakoztatva oktatás: a romantikus websorozat azt mutatja be, milyen nehézségekkel szembesül két középkorú személy az online társkeresés ingoványos talaján – kiváltképp, ha leszbikusokként igyekszenek megtalálni a boldogságot.

A sorozat egyik szereplője Judit, a budapesti ötvenes leszbikus festőnő, akinek épp véget ért hosszú kapcsolata. Nyíltan vállalja másságát, amire a fővárosban minden lehetősége megvan. Nem ért azonban a számítógépekhez és az internetes kommunikációhoz. Vele ellentétben Tünde, a negyvenes éveiben járó tanárnő magabiztosan kezeli a digitális eszközöket, csak épp az online társkeresésben járatlan még. Ráadásul a kisvárosi környezetben rejtőzködni kényszerül, csak néhány embernek coming-outolt. Mindketten segítséget kapnak egy fiatal ismerősüktől, így lassan romantikus érzelmek szövődnek köztük a digitális térben. Küzdelmeik egyszerre meghatóak és humorosak.

 
A Juditot alakító Vasvári Emese A második aranykor egyik jelenetében
Fotó: Kürti István 

A film készítői nem egyszerűen egy leszbikus szerelem történetét akarták elmesélni. Az volt a céljuk, hogy Judit és Tünde sztoriján keresztül segítséget nyújtsanak azoknak, akik hasonló cipőben járnak. A forgatás előtt online kérdőívben kérték ki a közösség véleményét, milyen elemeket építsenek be a történetbe. A websorozat formátumot is azért választották, mert az a leginkább hozzáférhető mindenki számára. Amint Takács Mária elmondta, a biztonság kedvéért készítenek PDF-et is a történetben feldolgozott kommunikációs folyamatokról azoknak, akiknek a websorozat követése nehézséget okoz.

„A Covid-járvány idején még jobban elszigetelődött a közösségünk, főleg a vidéken élő leszbikusok. Nem tarthattuk meg rendszeres programjainkat, utazni nem lehetett, találkozóinkra, klubeseményeinkre sem kerülhetett sor. Online felületeken próbáltuk tartani a kapcsolatot, de ez alatt az idő alatt még jobban megmutatkoztak azok a különbségek, amelyek az internetfelhasználói, közösségimédia-ismereti különbségekből adódnak. Jellemzően a középkorú vagy annál idősebb nők szakadtak el és váltak újra láthatatlanná és hangtalanná: internetes ismeretek híján nem tudtak kapcsolódni a közösséghez” – mondta Timár Magdi Cilin, a Labrisz Egyesület tagja, a sorozat gyártásvezetője. Ezért döntöttek úgy, hogy online médiaismereti kurzust tartanak, és a tananyagot szórakoztató, videós formában jelenítik meg.

A második aranykor pályázati forrásokból készült, a digitális utómunkálatok költségeit pedig gyűjtés keretében szedték össze. A sorozat első része, melynek főszerepeit Vasvári Emese és Bacskó Tünde alakítják, június 8-án 20:30-kor látható magyar nyelven, angol felirattal a Labrisz Egyesület honlapján, Facebook-oldalán és YouTube-csatornáján. Az újabb epizódok június 13-ig naponta érkeznek majd. 

(Címlapképünkön: Bacskó Tünde és Vasvári Emese, a film főszereplői. Fotó: Kürti István)

Kedves Olvasónk!

Üdvözöljük a Magyar Narancs híroldalán.

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők. De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.