Nemcsak Meseország, az online társkeresés is mindenkié

  • narancs.hu
  • 2021. június 8.

Mikrofilm

Hatrészes, romantikus oktató websorozatban mutatja be a digitális párkeresés nehézségeit és az LMBTQ-emberek boldogságkeresését a Meseország mindenkié című könyvet is kiadó Labrisz Egyesület. A második aranykor című sorozat első része június 8-tól nézhető online.

„A középkorú emberek láthatatlanabbak, pedig nekik is vannak a saját élethelyzetükből fakadóan problémáik” – mondta Takács Mária rendező korábban a Narancs.hu-nak a Labrisz Leszbikus Egyesület készülő sorozatával kapcsolatban. Az egyesülethez fűződik a körülötte keltett műfelháborodás miatt nagy port kavart Meseország mindenkié című könyv kiadása. A második aranykorral a könyvhöz hasonlóan céljuk a szemlélettágítás és a szórakoztatva oktatás: a romantikus websorozat azt mutatja be, milyen nehézségekkel szembesül két középkorú személy az online társkeresés ingoványos talaján – kiváltképp, ha leszbikusokként igyekszenek megtalálni a boldogságot.

A sorozat egyik szereplője Judit, a budapesti ötvenes leszbikus festőnő, akinek épp véget ért hosszú kapcsolata. Nyíltan vállalja másságát, amire a fővárosban minden lehetősége megvan. Nem ért azonban a számítógépekhez és az internetes kommunikációhoz. Vele ellentétben Tünde, a negyvenes éveiben járó tanárnő magabiztosan kezeli a digitális eszközöket, csak épp az online társkeresésben járatlan még. Ráadásul a kisvárosi környezetben rejtőzködni kényszerül, csak néhány embernek coming-outolt. Mindketten segítséget kapnak egy fiatal ismerősüktől, így lassan romantikus érzelmek szövődnek köztük a digitális térben. Küzdelmeik egyszerre meghatóak és humorosak.

 
A Juditot alakító Vasvári Emese A második aranykor egyik jelenetében
Fotó: Kürti István 

A film készítői nem egyszerűen egy leszbikus szerelem történetét akarták elmesélni. Az volt a céljuk, hogy Judit és Tünde sztoriján keresztül segítséget nyújtsanak azoknak, akik hasonló cipőben járnak. A forgatás előtt online kérdőívben kérték ki a közösség véleményét, milyen elemeket építsenek be a történetbe. A websorozat formátumot is azért választották, mert az a leginkább hozzáférhető mindenki számára. Amint Takács Mária elmondta, a biztonság kedvéért készítenek PDF-et is a történetben feldolgozott kommunikációs folyamatokról azoknak, akiknek a websorozat követése nehézséget okoz.

„A Covid-járvány idején még jobban elszigetelődött a közösségünk, főleg a vidéken élő leszbikusok. Nem tarthattuk meg rendszeres programjainkat, utazni nem lehetett, találkozóinkra, klubeseményeinkre sem kerülhetett sor. Online felületeken próbáltuk tartani a kapcsolatot, de ez alatt az idő alatt még jobban megmutatkoztak azok a különbségek, amelyek az internetfelhasználói, közösségimédia-ismereti különbségekből adódnak. Jellemzően a középkorú vagy annál idősebb nők szakadtak el és váltak újra láthatatlanná és hangtalanná: internetes ismeretek híján nem tudtak kapcsolódni a közösséghez” – mondta Timár Magdi Cilin, a Labrisz Egyesület tagja, a sorozat gyártásvezetője. Ezért döntöttek úgy, hogy online médiaismereti kurzust tartanak, és a tananyagot szórakoztató, videós formában jelenítik meg.

A második aranykor pályázati forrásokból készült, a digitális utómunkálatok költségeit pedig gyűjtés keretében szedték össze. A sorozat első része, melynek főszerepeit Vasvári Emese és Bacskó Tünde alakítják, június 8-án 20:30-kor látható magyar nyelven, angol felirattal a Labrisz Egyesület honlapján, Facebook-oldalán és YouTube-csatornáján. Az újabb epizódok június 13-ig naponta érkeznek majd. 

(Címlapképünkön: Bacskó Tünde és Vasvári Emese, a film főszereplői. Fotó: Kürti István)

Kedves Olvasónk!

Üdvözöljük a Magyar Narancs híroldalán.

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők. De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.