Nemcsak Meseország, az online társkeresés is mindenkié

  • narancs.hu
  • 2021. június 8.

Mikrofilm

Hatrészes, romantikus oktató websorozatban mutatja be a digitális párkeresés nehézségeit és az LMBTQ-emberek boldogságkeresését a Meseország mindenkié című könyvet is kiadó Labrisz Egyesület. A második aranykor című sorozat első része június 8-tól nézhető online.

„A középkorú emberek láthatatlanabbak, pedig nekik is vannak a saját élethelyzetükből fakadóan problémáik” – mondta Takács Mária rendező korábban a Narancs.hu-nak a Labrisz Leszbikus Egyesület készülő sorozatával kapcsolatban. Az egyesülethez fűződik a körülötte keltett műfelháborodás miatt nagy port kavart Meseország mindenkié című könyv kiadása. A második aranykorral a könyvhöz hasonlóan céljuk a szemlélettágítás és a szórakoztatva oktatás: a romantikus websorozat azt mutatja be, milyen nehézségekkel szembesül két középkorú személy az online társkeresés ingoványos talaján – kiváltképp, ha leszbikusokként igyekszenek megtalálni a boldogságot.

A sorozat egyik szereplője Judit, a budapesti ötvenes leszbikus festőnő, akinek épp véget ért hosszú kapcsolata. Nyíltan vállalja másságát, amire a fővárosban minden lehetősége megvan. Nem ért azonban a számítógépekhez és az internetes kommunikációhoz. Vele ellentétben Tünde, a negyvenes éveiben járó tanárnő magabiztosan kezeli a digitális eszközöket, csak épp az online társkeresésben járatlan még. Ráadásul a kisvárosi környezetben rejtőzködni kényszerül, csak néhány embernek coming-outolt. Mindketten segítséget kapnak egy fiatal ismerősüktől, így lassan romantikus érzelmek szövődnek köztük a digitális térben. Küzdelmeik egyszerre meghatóak és humorosak.

 
A Juditot alakító Vasvári Emese A második aranykor egyik jelenetében
Fotó: Kürti István 

A film készítői nem egyszerűen egy leszbikus szerelem történetét akarták elmesélni. Az volt a céljuk, hogy Judit és Tünde sztoriján keresztül segítséget nyújtsanak azoknak, akik hasonló cipőben járnak. A forgatás előtt online kérdőívben kérték ki a közösség véleményét, milyen elemeket építsenek be a történetbe. A websorozat formátumot is azért választották, mert az a leginkább hozzáférhető mindenki számára. Amint Takács Mária elmondta, a biztonság kedvéért készítenek PDF-et is a történetben feldolgozott kommunikációs folyamatokról azoknak, akiknek a websorozat követése nehézséget okoz.

„A Covid-járvány idején még jobban elszigetelődött a közösségünk, főleg a vidéken élő leszbikusok. Nem tarthattuk meg rendszeres programjainkat, utazni nem lehetett, találkozóinkra, klubeseményeinkre sem kerülhetett sor. Online felületeken próbáltuk tartani a kapcsolatot, de ez alatt az idő alatt még jobban megmutatkoztak azok a különbségek, amelyek az internetfelhasználói, közösségimédia-ismereti különbségekből adódnak. Jellemzően a középkorú vagy annál idősebb nők szakadtak el és váltak újra láthatatlanná és hangtalanná: internetes ismeretek híján nem tudtak kapcsolódni a közösséghez” – mondta Timár Magdi Cilin, a Labrisz Egyesület tagja, a sorozat gyártásvezetője. Ezért döntöttek úgy, hogy online médiaismereti kurzust tartanak, és a tananyagot szórakoztató, videós formában jelenítik meg.

A második aranykor pályázati forrásokból készült, a digitális utómunkálatok költségeit pedig gyűjtés keretében szedték össze. A sorozat első része, melynek főszerepeit Vasvári Emese és Bacskó Tünde alakítják, június 8-án 20:30-kor látható magyar nyelven, angol felirattal a Labrisz Egyesület honlapján, Facebook-oldalán és YouTube-csatornáján. Az újabb epizódok június 13-ig naponta érkeznek majd. 

(Címlapképünkön: Bacskó Tünde és Vasvári Emese, a film főszereplői. Fotó: Kürti István)

Kedves Olvasónk!

Üdvözöljük a Magyar Narancs híroldalán.

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők. De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.