Nemcsak Meseország, az online társkeresés is mindenkié

  • narancs.hu
  • 2021. június 8.

Mikrofilm

Hatrészes, romantikus oktató websorozatban mutatja be a digitális párkeresés nehézségeit és az LMBTQ-emberek boldogságkeresését a Meseország mindenkié című könyvet is kiadó Labrisz Egyesület. A második aranykor című sorozat első része június 8-tól nézhető online.

„A középkorú emberek láthatatlanabbak, pedig nekik is vannak a saját élethelyzetükből fakadóan problémáik” – mondta Takács Mária rendező korábban a Narancs.hu-nak a Labrisz Leszbikus Egyesület készülő sorozatával kapcsolatban. Az egyesülethez fűződik a körülötte keltett műfelháborodás miatt nagy port kavart Meseország mindenkié című könyv kiadása. A második aranykorral a könyvhöz hasonlóan céljuk a szemlélettágítás és a szórakoztatva oktatás: a romantikus websorozat azt mutatja be, milyen nehézségekkel szembesül két középkorú személy az online társkeresés ingoványos talaján – kiváltképp, ha leszbikusokként igyekszenek megtalálni a boldogságot.

A sorozat egyik szereplője Judit, a budapesti ötvenes leszbikus festőnő, akinek épp véget ért hosszú kapcsolata. Nyíltan vállalja másságát, amire a fővárosban minden lehetősége megvan. Nem ért azonban a számítógépekhez és az internetes kommunikációhoz. Vele ellentétben Tünde, a negyvenes éveiben járó tanárnő magabiztosan kezeli a digitális eszközöket, csak épp az online társkeresésben járatlan még. Ráadásul a kisvárosi környezetben rejtőzködni kényszerül, csak néhány embernek coming-outolt. Mindketten segítséget kapnak egy fiatal ismerősüktől, így lassan romantikus érzelmek szövődnek köztük a digitális térben. Küzdelmeik egyszerre meghatóak és humorosak.

 
A Juditot alakító Vasvári Emese A második aranykor egyik jelenetében
Fotó: Kürti István 

A film készítői nem egyszerűen egy leszbikus szerelem történetét akarták elmesélni. Az volt a céljuk, hogy Judit és Tünde sztoriján keresztül segítséget nyújtsanak azoknak, akik hasonló cipőben járnak. A forgatás előtt online kérdőívben kérték ki a közösség véleményét, milyen elemeket építsenek be a történetbe. A websorozat formátumot is azért választották, mert az a leginkább hozzáférhető mindenki számára. Amint Takács Mária elmondta, a biztonság kedvéért készítenek PDF-et is a történetben feldolgozott kommunikációs folyamatokról azoknak, akiknek a websorozat követése nehézséget okoz.

„A Covid-járvány idején még jobban elszigetelődött a közösségünk, főleg a vidéken élő leszbikusok. Nem tarthattuk meg rendszeres programjainkat, utazni nem lehetett, találkozóinkra, klubeseményeinkre sem kerülhetett sor. Online felületeken próbáltuk tartani a kapcsolatot, de ez alatt az idő alatt még jobban megmutatkoztak azok a különbségek, amelyek az internetfelhasználói, közösségimédia-ismereti különbségekből adódnak. Jellemzően a középkorú vagy annál idősebb nők szakadtak el és váltak újra láthatatlanná és hangtalanná: internetes ismeretek híján nem tudtak kapcsolódni a közösséghez” – mondta Timár Magdi Cilin, a Labrisz Egyesület tagja, a sorozat gyártásvezetője. Ezért döntöttek úgy, hogy online médiaismereti kurzust tartanak, és a tananyagot szórakoztató, videós formában jelenítik meg.

A második aranykor pályázati forrásokból készült, a digitális utómunkálatok költségeit pedig gyűjtés keretében szedték össze. A sorozat első része, melynek főszerepeit Vasvári Emese és Bacskó Tünde alakítják, június 8-án 20:30-kor látható magyar nyelven, angol felirattal a Labrisz Egyesület honlapján, Facebook-oldalán és YouTube-csatornáján. Az újabb epizódok június 13-ig naponta érkeznek majd. 

(Címlapképünkön: Bacskó Tünde és Vasvári Emese, a film főszereplői. Fotó: Kürti István)

Kedves Olvasónk!

Üdvözöljük a Magyar Narancs híroldalán.

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők. De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Fűző nélkül

Berlin, Du bist so wunderbar – fogad a híres dal, amelynek a karrierje egy német sörreklámból indult. Nehéz is lenne másképpen összefoglalni a város hangulatát, amelyet az itthon alig ismert grafikus, illusztrátor és divatfotós Santhó Imre munkássága is visszatükröz.

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Londoni randevúk

„Ne ijedjetek meg, de azt hiszem, én vagyok a generációm hangja. Vagyis valamelyik generációé” – fogalmazott Hannah Horvath a Csajok első részében. A 2012–2017 között futó, hat évadot megélő sorozatban Lena Dunham pont így tett: hangot adott azoknak a fiataloknak, akiknek mindennél nagyobb szabadságot és jólétet ígértek, ám a világválság ennek az anyagi, az egzisztenciális szorongás pedig a lelki fedezetét egyszerűen felélte.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.