A Cannes-i Filmfesztivállal végre a művészfilmes világ is feltámadhat

  • Gábor Áron
  • 2021.06.08 12:24

Mikrofilm

Wes Anderson, Paul Verhoeven és Leos Carax is új filmmel jelentkezik. De mi lesz az idei év Élősködőkje?

Két magyar rendező filmje is ott lesz a július 6-án kezdődő 74. Cannes-i Fesztiválon – írtuk meg mi is. Enyedi Ildikó A feleségem története című mozija az Aranypálmáért versenyez, míg Mundruczó Kornél Evolúciója az újonnan létrehozott Cannes Premiére szekciójában látható majd. A fesztivál azonban nem csak nekünk, magyaroknak lesz izgalmas: a felhozatal régóta nem volt ilyen erős. Cannes a jelek szerint igyekszik feledtetni azt a krízist, amit a koronavírus-járvány okozott a nemzetközi filmvilágban.

A 2020-as év nagy részében a mozik zárva tartottak, a vetítővásznak mellett pedig a filmes seregszemléket is nélkülöznünk kellett. A Cannes-i fesztivál hosszas huzavona után úgy döntött, ugyan az eseményt nem szervezik meg, de kihirdetik a 2020-as év programját – egyfajta jelzésképpen az alkotók és a közönség számára. A „fesztivál nincs, program van” koncepciót olyan filmek képviselték, mint Wes Anderson régóta várt The French Dispatch című alkotása, a Summer 85 című François Ozon-darab, a Kis fejsze című minisorozat első két epizódja (kritikánk), vagy a Még egy kört mindenkinek, mellyel Thomas Vinterberg az Oscar-díjat is elnyerte (kritikánk).

Az idei fesztivál mindezek ellenére Thierry Fremaux igazgató ígérete szerint az elmúlt 18 hónap filmtermésének legjavát nyújtja majd – kérdés azonban, megkapja-e majd a seregszemle azt a felhajtást, amit a korábbi években. Az esemény szigorú COVID-protokoll mellett tartaná meg a szokásos vetítéseket, konferenciákat és interjúkat, még mindig nem egyértelmű azonban, kik és milyen feltételekkel léphetnek be Franciaországba, hogy részt vegyenek a fesztiválon. A bizonytalanság miatt több nagynevű újság tudósítója is visszalépett: nem lesz ott Justin Chang, a Los Angeles Times kritikusa és Manohla Dargis, a New York Times újságírója sem.

Azt máris tudni lehet, hogy Jodie Fostert életműdíjjal jutalmazzák majd – ő először 1976-ban, mindössze 13 évesen járt Cannes-ban, amikor Martin Scorsese elhozta az Aranypálmát a Taxisofőrrel. A zsűri elnöke Spike Lee lesz, aki eredetileg tavaly látta volna el ezt a tisztséget, miközben Az 5 bajtárs című Netflixes háborús filmje is debütált volna. Végül nagy kritikai sikerrel, Cannes nélkül online mutatkozott be a fekete vietnámi veteránokat bemutató mozi, a körülötte kialakult felhajtás azonban hamar elmúlt, talán ennek köszönhető, hogy mindössze egy Oscarra jelölték és sem Lee, sem a film vagy annak főszereplője nem jutott díjközelbe. Mára azonban más szelek fújnak: a karantén alatt 16 millió új előfizetővel gazdagodó streamingszolgáltató megunta, hogy filmjeit a "Versenyen kívül" szekcióba száműzik (az Aranypálmáért csak azok a filmek versenyezhetnek, amelyeket francia mozikban mutatnak be), ezért a tárgyalások ellenére inkább nem küldenek filmet Cannes-ba. Ezzel alighanem a fesztivál húzza a rövidebbet, a Netflix filmjei ugyanis garantáltan több millió emberhez eljutnak, és nagyobb hype-ot generálnak, mint az olyan mozik, amelyeket a legtöbb ember nem látott, esetleg nincs is lehetősége megnézni.

Az Élősködők két évvel ezelőtti diadalmenete (Aranypálma-győzelem után nemzetközi kasszasiker, majd Oscar-díj) után mindenki azt találgatja, idén lesz-e hasonló poszterfilmje a fesztiválnak.

Elvégre még a tavalyi, meg sem rendezett seregszemle is kitermelt egy "Legjobb idegennyelvű film"-díjast. Nagy karrier várhat például Adam Driver és Marion Cotillard musicaljére, az Annette-re, mely egy stand-up komikusról és egy operaénekesről szól. A rendező, Leos Carax olyan kultfilmek után, mint A Pont-Neuf szerelmesei vagy a Holy Motors talán már megérett egy mainstream sikerre is.

Az Annette-et ugyanúgy az Amazon vásárolta meg, mint Asghar Farhadi legújabb filmjét, az A Hero-t, amelyről egyelőre nem sokat tudni, de az iráni rendező neve gyakorlatilag garancia a sikerre: az elmúlt tíz évben kétszer is elnyerte az Oscar-díjat visszafogott, karaktercentrikus drámáival. Nem ő lesz az egyetlen nagy név Cannes-ban: a 2015-ös Dheepan – Egy menekült történetével Aranypálmát, 2009-es A próféta című krimijével pedig a "Zsűri nagydíját" megnyerő Jacques Audiard is új filmmel érkezik. A Paris, 13th District egy három lányból és egy fiúból álló szerelmi-baráti négyszöget mutat be. Napjaink egyik legegyedibb hangú, szintén korábbi Aranypálma-díjas rendezője, Apichatpong Weerasethakul is elhozza legújabb moziját, a Memoriát: ebben Tilda Swinton Kolumbiába utazik, amikor furcsa hangokat kezd hallani – mindez első ránézésre talán kevésnek tűnik egy filmötlethez, de a thaiföldi direktor műveit soha nem a csavaros sztoriért szerették rajongói.

Végre láthatja a közönség Wes Anderson The French Dispatch című filmjét és Paul Verhoeven már bemutatója előtt botrányt okoz leszbikus apácarománcát is. Sean Baker az iPhone-nal rögzített Tangerine-nel tört be a filmes köztudatba 2015-ben, a Floridai álom című 2017-es filmjét pedig a hivatalos fesztivállal párhuzamosan futó "Rendezők Kéthete" keretein belül mutatták be. Idén úgy néz ki, végre ő is versenyezhet a fődíjért: beválogatták a versenyprogramba Red Rocket című filmjét, amelyben egy kiégett pornósztár visszatér texasi kisvárosi otthonába. Ott lesz még a versenyben Sean Penn is legújabb, Flag Day című krimi-thrillerével, valamint Tom McCarthy régóta várt Stillwater című moziját is bemutatják: ebben Matt Damon azért utazik Franciaországba hogy segítsen lányán, aki állítása szerint egy olyan gyilkosságért ül börtönben, amit nem követett el.

A későbbi díjszezonban felbukkanhatnak még olyan, itt debütáló filmek, mint az Olivia Colman és Colin Firth főszereplésével készülő Mothering Sunday; az Ingmar Bergmantól ihletet remélő forgatókönyvíró házaspárt bemutató Bergman Island vagy az olasz Three Floors. Utóbbi rendezője, Nanni Moretti egyszer már okozott meglepetést: a 2001-es A fiú szobája többek között A zongoratanárnőt, Az ember, aki ott se volt című filmet, a Senkiföldjét vagy a Moulin Rouge!-t legyőzve hódította el az Aranypálmát.

(Címlapékpünkön: a fesztivál fődíja, az Aranypálma. Forrás: Wikipédia)

Kedves Olvasónk!

Üdvözöljük a Magyar Narancs híroldalán.

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők. De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk