Nyílt levélben tiltakoznak az Inkubátor Program alkotói az elkaszált elsőfilmek miatt

  • narancs.hu
  • 2023. március 9.

Mikrofilm

A döntőbizottság a program öt nyertes filmtervéből hármat mégsem kíván támogatni.

„Értetlenül állunk a Döntőbizottság határozata előtt, melyben a szakmai zsűri és közönség döntését felülírva, az Inkubátor 7.0 program öt nyertes filmtervéből három megvalósulását nem kívánja támogatni” – olvasható az Inkubátor Program jelenlegi és egykori alkotóinak, valamint a magyar filmszakma képviselőinek nyílt levelében.

Az elkaszált filmterveket az alkotók 2021. októbere óta fejlesztik, a program nyerteseiként pedig 2022. májusa óta már annak tudatában dolgoztak a nagyjátékfilmjeik előkészítésén, hogy azok a Nemzeti Filmintézet biztos támogatásával készülnek el. Az elkészült forgatókönyveket a Nemzeti Filmintézet Döntőbizottsága ugyan elfogadta, de a gyártási pályázatok benyújtását nem támogatja.

A nyílt levelet aláíró szerint ez a döntés ellehetetleníti a filmek megvalósulását, és veszélybe sodorja az eddig ismert Inkubátor Programot.

„A program nyolcéves fennállása alatt elkészült rendkívül alacsony költségvetésű filmek jelentős sikereket hoztak a Filmintézetnek, a filmszakmának és a magyar kultúrának, belföldön és külföldön egyaránt. De ami még ennél is fontosabb, a program egyedülálló módon indította el rengeteg tehetséges elsőfilmes karrierjét. Ezért az ellehetetlenített helyzetbe sodort játékfilmtervek producerei párbeszédet kezdeményeztek a Döntőbizottság egyik tagjával, azonban érdemi indoklást és válaszokat nem kaptak” – írják.

A levélből kiderül, csupán annyit sikerült megtudniuk, hogy megváltozott az eljárási rend az Inkubátor Programban, a Döntőbizottság mostantól a Filmintézet által korábban felkért független szakmai zsűri és a közönség döntését felülbírálva határoz a filmek támogatásáról. Ez azonban értelmetlenné teszi az eredeti zsűri munkáját.

A filmszakma képviselői hozzáteszik:

„A mostani döntés nemcsak ellehetetleníti a több mint másfél éve az intézet programjában alkotó három rendező filmjének elkészítését, de a jövőbeli elsőfilmes alkotókat is teljes bizonytalanságba sodorja.”

A program alkotói és a szakma ezért Döntőbizottságot, valamint Káel Csaba filmügyi kormánybiztost a három elutasított filmtervvel kapcsolatos döntés felülbírálására, valamint az Inkubátor Programot érintő szakmai konzultáció elindítására kérik.

(Címlapképünk forrása: Nemzeti Filmintézet)

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.