Nyílt levélben tiltakoznak az Inkubátor Program alkotói az elkaszált elsőfilmek miatt

  • narancs.hu
  • 2023. március 9.

Mikrofilm

A döntőbizottság a program öt nyertes filmtervéből hármat mégsem kíván támogatni.

„Értetlenül állunk a Döntőbizottság határozata előtt, melyben a szakmai zsűri és közönség döntését felülírva, az Inkubátor 7.0 program öt nyertes filmtervéből három megvalósulását nem kívánja támogatni” – olvasható az Inkubátor Program jelenlegi és egykori alkotóinak, valamint a magyar filmszakma képviselőinek nyílt levelében.

Az elkaszált filmterveket az alkotók 2021. októbere óta fejlesztik, a program nyerteseiként pedig 2022. májusa óta már annak tudatában dolgoztak a nagyjátékfilmjeik előkészítésén, hogy azok a Nemzeti Filmintézet biztos támogatásával készülnek el. Az elkészült forgatókönyveket a Nemzeti Filmintézet Döntőbizottsága ugyan elfogadta, de a gyártási pályázatok benyújtását nem támogatja.

A nyílt levelet aláíró szerint ez a döntés ellehetetleníti a filmek megvalósulását, és veszélybe sodorja az eddig ismert Inkubátor Programot.

„A program nyolcéves fennállása alatt elkészült rendkívül alacsony költségvetésű filmek jelentős sikereket hoztak a Filmintézetnek, a filmszakmának és a magyar kultúrának, belföldön és külföldön egyaránt. De ami még ennél is fontosabb, a program egyedülálló módon indította el rengeteg tehetséges elsőfilmes karrierjét. Ezért az ellehetetlenített helyzetbe sodort játékfilmtervek producerei párbeszédet kezdeményeztek a Döntőbizottság egyik tagjával, azonban érdemi indoklást és válaszokat nem kaptak” – írják.

A levélből kiderül, csupán annyit sikerült megtudniuk, hogy megváltozott az eljárási rend az Inkubátor Programban, a Döntőbizottság mostantól a Filmintézet által korábban felkért független szakmai zsűri és a közönség döntését felülbírálva határoz a filmek támogatásáról. Ez azonban értelmetlenné teszi az eredeti zsűri munkáját.

A filmszakma képviselői hozzáteszik:

„A mostani döntés nemcsak ellehetetleníti a több mint másfél éve az intézet programjában alkotó három rendező filmjének elkészítését, de a jövőbeli elsőfilmes alkotókat is teljes bizonytalanságba sodorja.”

A program alkotói és a szakma ezért Döntőbizottságot, valamint Káel Csaba filmügyi kormánybiztost a három elutasított filmtervvel kapcsolatos döntés felülbírálására, valamint az Inkubátor Programot érintő szakmai konzultáció elindítására kérik.

(Címlapképünk forrása: Nemzeti Filmintézet)

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.