Nyílt levélben tiltakoznak az Inkubátor Program alkotói az elkaszált elsőfilmek miatt

  • narancs.hu
  • 2023. március 9.

Mikrofilm

A döntőbizottság a program öt nyertes filmtervéből hármat mégsem kíván támogatni.

„Értetlenül állunk a Döntőbizottság határozata előtt, melyben a szakmai zsűri és közönség döntését felülírva, az Inkubátor 7.0 program öt nyertes filmtervéből három megvalósulását nem kívánja támogatni” – olvasható az Inkubátor Program jelenlegi és egykori alkotóinak, valamint a magyar filmszakma képviselőinek nyílt levelében.

Az elkaszált filmterveket az alkotók 2021. októbere óta fejlesztik, a program nyerteseiként pedig 2022. májusa óta már annak tudatában dolgoztak a nagyjátékfilmjeik előkészítésén, hogy azok a Nemzeti Filmintézet biztos támogatásával készülnek el. Az elkészült forgatókönyveket a Nemzeti Filmintézet Döntőbizottsága ugyan elfogadta, de a gyártási pályázatok benyújtását nem támogatja.

A nyílt levelet aláíró szerint ez a döntés ellehetetleníti a filmek megvalósulását, és veszélybe sodorja az eddig ismert Inkubátor Programot.

„A program nyolcéves fennállása alatt elkészült rendkívül alacsony költségvetésű filmek jelentős sikereket hoztak a Filmintézetnek, a filmszakmának és a magyar kultúrának, belföldön és külföldön egyaránt. De ami még ennél is fontosabb, a program egyedülálló módon indította el rengeteg tehetséges elsőfilmes karrierjét. Ezért az ellehetetlenített helyzetbe sodort játékfilmtervek producerei párbeszédet kezdeményeztek a Döntőbizottság egyik tagjával, azonban érdemi indoklást és válaszokat nem kaptak” – írják.

A levélből kiderül, csupán annyit sikerült megtudniuk, hogy megváltozott az eljárási rend az Inkubátor Programban, a Döntőbizottság mostantól a Filmintézet által korábban felkért független szakmai zsűri és a közönség döntését felülbírálva határoz a filmek támogatásáról. Ez azonban értelmetlenné teszi az eredeti zsűri munkáját.

A filmszakma képviselői hozzáteszik:

„A mostani döntés nemcsak ellehetetleníti a több mint másfél éve az intézet programjában alkotó három rendező filmjének elkészítését, de a jövőbeli elsőfilmes alkotókat is teljes bizonytalanságba sodorja.”

A program alkotói és a szakma ezért Döntőbizottságot, valamint Káel Csaba filmügyi kormánybiztost a három elutasított filmtervvel kapcsolatos döntés felülbírálására, valamint az Inkubátor Programot érintő szakmai konzultáció elindítására kérik.

(Címlapképünk forrása: Nemzeti Filmintézet)

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.