Győztes filmterveket kaszált el a Döntőbizottság

  • narancs.hu
  • 2023. március 8.

Mikrofilm

A zsűri által kiválasztott öt közül háromra nem adnak pénzt – indoklás nincs.

Hetven pályázat érkezett a pályakezdő filmesek számára kiírt Inkubátor Programra legutóbb, közülük ötöt választott ki a zsűri a korábbi gyakorlatnak megfelelően. Ez eddig azt jelentette, hogy ezek a pályázók számíthattak arra, hogy beadhatják a gyártási pályázatot, megvalósul a filmjük. Most azonban kiderült: Berényi Andor Könnyű Álom, Rudolf Olivér Anyám, a szörny és Hernádi Ambrus A gondozó című művét nem javasolja a Filmszakmai Döntőbizottság a gyártási pályázatra. Ez azt jelenti, hogy a forgatásra nem kapnak állami támogatást – írja a 24.hu.

A döntés még karácsony előtt megszületett, de február elején tájékoztatták az alkotókat róla. Valószínűleg ez összefügg azzal, hogy az  Inkubátor Program újonnan megjelent pályázati kiírásába beleírták, filmgyártási pályázat akkor nyújtható be, „amennyiben az illetékes Döntőbizottság a pályázat benyújtását támogatja”. Ez a pont korábban nem volt benne a gyártási pályázatban.

A hírportál emlékeztet, hogy az Inkubátor Program 2015-ben indult, azzal a céllal, hogy segítse a tehetséges fiatalokat és az aktuális témák feldolgozását. A program sikeres volt, eddig 34 elsőfilmet segített, ebből 18 készült el, közöttük díjazott alkotások is. 

Az elutasított három film alkotói nem értik a dolgot, azt különösen nem, hogy a döntést nem indokolták. Az érintettek panaszt tettek az eljárás miatt, amely ezek szerint menet közben változott.

Két film producerei és a Döntőbizottság egyik tagja nemrég személyesen is találkozott, de akkor sem derült ki, mi volt a döntés oka. Akik döntöttek, nem kötelezhetők arra, hogy megindokolják a határozatukat a pályázók vagy a nyilvánosság előtt. A döntőbizottsági tag sajnálta, hogy nem szóltak időben az alkotóknak a határozatról. 

Rudolf Olivér azt írta a lapnak, hogy több éve dolgoztak a filmterven, másfél éve az Inkubátor Program keretében, az utóbbi kilenc hónapban pedig azzal a tudattal, hogy nyertesek, és így biztos le tudják forgatni a művet.  

Berényi Andor szerint szakmai konzultációra lenne szükség Káel Csaba filmügyi kormánybiztossal, aki a magyar filmek finanszírozásáért felel, de nem csak az ő három filmjükről, hanem az elsőfilmesek támogatásáról és az Inkubátor Programról is. Ha ugyanis át akarják alkítani a rendszert, azt célszerű lenne a szakmában érintett szervezetek bevonásával megtenni. 

A Nemzeti Filmintézet a hírportál kérdésére sem indokolta, miért épp ezt a három filmtervet utasították el.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

„A magyarok az internetre menekülnek a valóság elől”

  • Artner Sisso
Szokolai Róbert korábban ifjúsági szakszervezeti vezető volt, jelenleg az Eötvös10 Művelődési Ház kommunikációs vezetője. Arról kérdeztük, milyen lehetőségei vannak a fiataloknak ma Magyarországon, kire és mire számíthatnak, valamint hogyan használják az internetet, a közösségi médiát, és mire mennek vele.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.