Győztes filmterveket kaszált el a Döntőbizottság

  • narancs.hu
  • 2023. március 8.

Mikrofilm

A zsűri által kiválasztott öt közül háromra nem adnak pénzt – indoklás nincs.

Hetven pályázat érkezett a pályakezdő filmesek számára kiírt Inkubátor Programra legutóbb, közülük ötöt választott ki a zsűri a korábbi gyakorlatnak megfelelően. Ez eddig azt jelentette, hogy ezek a pályázók számíthattak arra, hogy beadhatják a gyártási pályázatot, megvalósul a filmjük. Most azonban kiderült: Berényi Andor Könnyű Álom, Rudolf Olivér Anyám, a szörny és Hernádi Ambrus A gondozó című művét nem javasolja a Filmszakmai Döntőbizottság a gyártási pályázatra. Ez azt jelenti, hogy a forgatásra nem kapnak állami támogatást – írja a 24.hu.

A döntés még karácsony előtt megszületett, de február elején tájékoztatták az alkotókat róla. Valószínűleg ez összefügg azzal, hogy az  Inkubátor Program újonnan megjelent pályázati kiírásába beleírták, filmgyártási pályázat akkor nyújtható be, „amennyiben az illetékes Döntőbizottság a pályázat benyújtását támogatja”. Ez a pont korábban nem volt benne a gyártási pályázatban.

A hírportál emlékeztet, hogy az Inkubátor Program 2015-ben indult, azzal a céllal, hogy segítse a tehetséges fiatalokat és az aktuális témák feldolgozását. A program sikeres volt, eddig 34 elsőfilmet segített, ebből 18 készült el, közöttük díjazott alkotások is. 

Az elutasított három film alkotói nem értik a dolgot, azt különösen nem, hogy a döntést nem indokolták. Az érintettek panaszt tettek az eljárás miatt, amely ezek szerint menet közben változott.

Két film producerei és a Döntőbizottság egyik tagja nemrég személyesen is találkozott, de akkor sem derült ki, mi volt a döntés oka. Akik döntöttek, nem kötelezhetők arra, hogy megindokolják a határozatukat a pályázók vagy a nyilvánosság előtt. A döntőbizottsági tag sajnálta, hogy nem szóltak időben az alkotóknak a határozatról. 

Rudolf Olivér azt írta a lapnak, hogy több éve dolgoztak a filmterven, másfél éve az Inkubátor Program keretében, az utóbbi kilenc hónapban pedig azzal a tudattal, hogy nyertesek, és így biztos le tudják forgatni a művet.  

Berényi Andor szerint szakmai konzultációra lenne szükség Káel Csaba filmügyi kormánybiztossal, aki a magyar filmek finanszírozásáért felel, de nem csak az ő három filmjükről, hanem az elsőfilmesek támogatásáról és az Inkubátor Programról is. Ha ugyanis át akarják alkítani a rendszert, azt célszerű lenne a szakmában érintett szervezetek bevonásával megtenni. 

A Nemzeti Filmintézet a hírportál kérdésére sem indokolta, miért épp ezt a három filmtervet utasították el.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.