Oda az Aranypolgár makulátlan kritikai átlaga

  • narancs.hu
  • 2021. április 30.

Mikrofilm

Egy 80 éves kritikának köszönhetően Welles filmjét immár a Fekete párduc is megelőzi.

Ahány lista, annyi szokás, abban azonban filmrajongók- és alkotók között is viszonylagos konszenzus uralkodik, hogy nem nagyon lehet komolyan venni egy olyan „minden idők legjobb filmjei” listát, melynek élmezőnyében ne szerepelne az Aranypolgár. Orson Welles mesterművének még a forgatókönyve mögött is egy díjnyertes film lapul – csak széljegyzet, de David Fincher Mankje pont kétszer annyi Oscart nyert, mint a film, ami ihlette.

Megítélésén ugyan nem sokat változtat, ám a legismertebb kritikákat összesítő oldalon, a Rotten Tomatoeson többé már nem 100%-os az Aranypolgár átlaga: a Chicago Tribune Mae Tinée álnév alatt alkotó kritikusa ugyanis negatívan értékelte a mozit. Némi vigaszt nyújthat a film rajongóinak, hogy a most a rendszerbe került, elítélő kritika 80 évvel ezelőtt jelent meg, az Aranypolgár pedig csak bemutatója után foglalta el a helyét minden idők legjobbjai között – ahogy mondani szokás, jócskán megelőzte korát. Azt azonban még Mae Tinée is elismeri, hogy mesterműről van szó, ami azonban őt mégsem nyűgözte le.

Kritizálja például a kísérteties képeit és grandiózus díszleteit – két olyan dolgot, amit még ma is egyöntetű csodálat övez.

Egyetlen kritika is elég volt azonban, hogy az Aranypolgár elveszítse első helyét a Rotten Tomatoes minden idők legjobb mozijait felsoroló listáján: immár az Ez történt az éjszaka és a Fekete párduc is megelőzi őt. Csak nehogy még azelőtt megtalálják egy másik korabeli ítész fanyalgó írását, mielőtt rálelnek Welles másik remekművének, az Ambersonok tündökése és bukásának eredeti vágatára.

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.