Oda az Aranypolgár makulátlan kritikai átlaga

  • narancs.hu
  • 2021. április 30.

Mikrofilm

Egy 80 éves kritikának köszönhetően Welles filmjét immár a Fekete párduc is megelőzi.

Ahány lista, annyi szokás, abban azonban filmrajongók- és alkotók között is viszonylagos konszenzus uralkodik, hogy nem nagyon lehet komolyan venni egy olyan „minden idők legjobb filmjei” listát, melynek élmezőnyében ne szerepelne az Aranypolgár. Orson Welles mesterművének még a forgatókönyve mögött is egy díjnyertes film lapul – csak széljegyzet, de David Fincher Mankje pont kétszer annyi Oscart nyert, mint a film, ami ihlette.

Megítélésén ugyan nem sokat változtat, ám a legismertebb kritikákat összesítő oldalon, a Rotten Tomatoeson többé már nem 100%-os az Aranypolgár átlaga: a Chicago Tribune Mae Tinée álnév alatt alkotó kritikusa ugyanis negatívan értékelte a mozit. Némi vigaszt nyújthat a film rajongóinak, hogy a most a rendszerbe került, elítélő kritika 80 évvel ezelőtt jelent meg, az Aranypolgár pedig csak bemutatója után foglalta el a helyét minden idők legjobbjai között – ahogy mondani szokás, jócskán megelőzte korát. Azt azonban még Mae Tinée is elismeri, hogy mesterműről van szó, ami azonban őt mégsem nyűgözte le.

Kritizálja például a kísérteties képeit és grandiózus díszleteit – két olyan dolgot, amit még ma is egyöntetű csodálat övez.

Egyetlen kritika is elég volt azonban, hogy az Aranypolgár elveszítse első helyét a Rotten Tomatoes minden idők legjobb mozijait felsoroló listáján: immár az Ez történt az éjszaka és a Fekete párduc is megelőzi őt. Csak nehogy még azelőtt megtalálják egy másik korabeli ítész fanyalgó írását, mielőtt rálelnek Welles másik remekművének, az Ambersonok tündökése és bukásának eredeti vágatára.

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.