Oda az Aranypolgár makulátlan kritikai átlaga

  • narancs.hu
  • 2021. április 30.

Mikrofilm

Egy 80 éves kritikának köszönhetően Welles filmjét immár a Fekete párduc is megelőzi.

Ahány lista, annyi szokás, abban azonban filmrajongók- és alkotók között is viszonylagos konszenzus uralkodik, hogy nem nagyon lehet komolyan venni egy olyan „minden idők legjobb filmjei” listát, melynek élmezőnyében ne szerepelne az Aranypolgár. Orson Welles mesterművének még a forgatókönyve mögött is egy díjnyertes film lapul – csak széljegyzet, de David Fincher Mankje pont kétszer annyi Oscart nyert, mint a film, ami ihlette.

Megítélésén ugyan nem sokat változtat, ám a legismertebb kritikákat összesítő oldalon, a Rotten Tomatoeson többé már nem 100%-os az Aranypolgár átlaga: a Chicago Tribune Mae Tinée álnév alatt alkotó kritikusa ugyanis negatívan értékelte a mozit. Némi vigaszt nyújthat a film rajongóinak, hogy a most a rendszerbe került, elítélő kritika 80 évvel ezelőtt jelent meg, az Aranypolgár pedig csak bemutatója után foglalta el a helyét minden idők legjobbjai között – ahogy mondani szokás, jócskán megelőzte korát. Azt azonban még Mae Tinée is elismeri, hogy mesterműről van szó, ami azonban őt mégsem nyűgözte le.

Kritizálja például a kísérteties képeit és grandiózus díszleteit – két olyan dolgot, amit még ma is egyöntetű csodálat övez.

Egyetlen kritika is elég volt azonban, hogy az Aranypolgár elveszítse első helyét a Rotten Tomatoes minden idők legjobb mozijait felsoroló listáján: immár az Ez történt az éjszaka és a Fekete párduc is megelőzi őt. Csak nehogy még azelőtt megtalálják egy másik korabeli ítész fanyalgó írását, mielőtt rálelnek Welles másik remekművének, az Ambersonok tündökése és bukásának eredeti vágatára.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.