Film

Queen & Slim

  • SzSz
  • 2020. július 25.

Mikrofilm

Apróbb közlekedési kihágás után villan a reflektor és felzúg a jellegzetes rendőrsziréna – ha feketék vagyunk, a statisztika szerint életveszélyes a szituáció.

Queen harcos lelkületű ügyvéd, aki egy fáradt nap után nem vágyik másra, csak egy kellemes estére a frissen megismert, hozzá képest szelíd lelkületű Slimmel – a randi olyannyira unalmas és ártalmatlan, hogy szexről és egyéb őrültségekről szó sem eshet. Elég azonban egy szabálytalan sávváltás, és elszabadul a pokol: a rendőr gyanakodni kezd a fekete párra, az igazoltatásból gyanúsítás, majd előállítás lesz, szó szót, esemény eseményt követ, előkerül a pisztoly is, s kétszer el is dördül. A rendőr holtan esik össze, a párosnak menekülnie kell.

A Bonnie és Clyde óta gazdag hagyománya van a vidéki Amerikát átszelő törvényen kívülieknek, de Melina Matsoukas rendező elsősorban a műfaj másik klasszikusából, a Thelma és Louise-ból merített. Míg azonban Geena Davis és Susan Sarandon az egész, elnyomó macsó amerikai társadalommal szállt szembe, addig Queen és Slim nem akar mást, csak túlélni. Olyannak lenni, mint bárki más: vacsorázni, beszélgetni, majd nyugodtan hazavezetni. Épp ezért a mozi az elődeitől eltérően nem igyekszik nagy társadalmi tablót rajzolni. A fókusz mindvégig az egyébként kiválóan működő pároson marad. A Black Lives Matter-megmozdulások ugyan fájdalmas aktualitást kölcsönöznek a látottaknak, de a Queen & Slim megelégszik azzal, hogy bemutat egy állapotot, mely már évtizedek óta fennáll. Ma sem ölnek meg több feketét, de már több esetről készül felvétel.

Elérhető az Amazon Prime Videón

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.