Film

Queen & Slim

  • SzSz
  • 2020. július 25.

Mikrofilm

Apróbb közlekedési kihágás után villan a reflektor és felzúg a jellegzetes rendőrsziréna – ha feketék vagyunk, a statisztika szerint életveszélyes a szituáció.

Queen harcos lelkületű ügyvéd, aki egy fáradt nap után nem vágyik másra, csak egy kellemes estére a frissen megismert, hozzá képest szelíd lelkületű Slimmel – a randi olyannyira unalmas és ártalmatlan, hogy szexről és egyéb őrültségekről szó sem eshet. Elég azonban egy szabálytalan sávváltás, és elszabadul a pokol: a rendőr gyanakodni kezd a fekete párra, az igazoltatásból gyanúsítás, majd előállítás lesz, szó szót, esemény eseményt követ, előkerül a pisztoly is, s kétszer el is dördül. A rendőr holtan esik össze, a párosnak menekülnie kell.

A Bonnie és Clyde óta gazdag hagyománya van a vidéki Amerikát átszelő törvényen kívülieknek, de Melina Matsoukas rendező elsősorban a műfaj másik klasszikusából, a Thelma és Louise-ból merített. Míg azonban Geena Davis és Susan Sarandon az egész, elnyomó macsó amerikai társadalommal szállt szembe, addig Queen és Slim nem akar mást, csak túlélni. Olyannak lenni, mint bárki más: vacsorázni, beszélgetni, majd nyugodtan hazavezetni. Épp ezért a mozi az elődeitől eltérően nem igyekszik nagy társadalmi tablót rajzolni. A fókusz mindvégig az egyébként kiválóan működő pároson marad. A Black Lives Matter-megmozdulások ugyan fájdalmas aktualitást kölcsönöznek a látottaknak, de a Queen & Slim megelégszik azzal, hogy bemutat egy állapotot, mely már évtizedek óta fennáll. Ma sem ölnek meg több feketét, de már több esetről készül felvétel.

Elérhető az Amazon Prime Videón

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.