Robert De Niro krimibukása oldhatja meg Hollywood szinkronproblémáit

Mikrofilm

A Flawless nevű cég mesterségesintelligencia-technológiája az adott szinkronnak megfelelő módon alakítja át a színészek játékát.

Aljas utcák, Taxisofőr, Nagymenők – Robert De Niro nevéhez egy csomó felejthetetlen krimi kötődik. A 2015-ös A 657-es járat azonban nem tartozik ezek közé: a film megbukott a pénztáraknál és a kritikusok sem kedvelték túlzottan, így jó eséllyel legtöbben nem is látták, nálunk sem jutott el a mozikba. Scott Mann filmjében De Niro egy gengsztert alakít, akinek kaszinóját kirabolják. A tetteseket Jeffrey Dean Morgan és Dave Bautista játssza, egyiküknek ráadásul a lánya kórházi kezelésére kell a pénz. A bűntény után menekülés közben elkötik az egyik városi buszt és túszul ejtik annak utasait is.

Kevesen tippeltek volna rá, hogy a film hagyatéka valójában az lesz, hogy hozzájárul Hollywood szinkronproblémájának megoldásához. Scott Mann rendező ugyanis látta mozijának idegen nyelvű, szinkronizált változatát, és teljesen kiborította. Mint elmondta, De Niro rengeteg energiát fordított karaktere megformálásába, külön ügyelt például arra, milyen mandzsettagomb illene öltözékéhez a legjobban. A szinkronizálás azonban minden ilyen apró nüanszot kiölt a figurából: mivel a színész játékára és szájmozgására is figyelni kell, ennek megfelelően készítik el a szinkront, azonban minden nyelv különböző,

így sokszor elvesznek a karakterek finomságai.

Mann és üzlettársa, Nick Lynes létrehozták a Flawless nevű cégüket, ami ezt a szinkronizálás létezése óta meglévő problémát igyekszik megoldani. A technológia lényege, hogy a színészek arcáról egy 3D-s modellt készítenek, amit a mesterséges intelligencia (MI) segítségével úgy animálnak, hogy az megfeleljen a különböző szinkronoknak. Bár ez hasonlónak tűnik az ún. deepfake technológiához – melynek egyik leghírhedtebb alkalmazása szintén De Niróhoz köthető: így fiatalították meg őt Scorsese Az ír-jében –, Mann szerint a kettő nem tehető egymás mellé. „A deepfake egy kétdimenziós arccserét használ, hogy így rabolja el az emberek identitását. Ez pont az ellenkezője annak, amit a mi technológiánk csinál” – fogalmazott.

A Flawless ugyanis figyelembe veszi a képek geometriai egyéb jellemzőit, és ennek megfelelően, háromdimenziós módon csak javít a színészek alakításán.

Minderről ezen a linken nézhető meg egy szemléltető videó.

A cég jelenleg több stúdióval is tárgyal, egy streamingszolgáltatóval pedig már meg is kezdték a közös munkát. Ha minden jól megy, a következő egy évben jelenhet meg az első, a technológiát használó film. Nem ők az egyetlenek azonban, akik az MI-t használva igyekszenek megoldani Hollywood szinkronproblémáját: az izraeli Deebdub állítása szerint néhány hangminta alapján képes átalakítani egy színész hangját a tetszőleges nyelvre úgy, hogy megőrzi annak tónusát és hangszínét.

Nem mindenki rajong persze az ilyen új technológiákért. Az elmúlt több mint száz évben a feliratok elég jól működtek idegennyelvű filmek esetén. Emlékezetes Bong Joon-ho, az Oscar-díjas Élősködők rendezőjének beszéde a film Golden Globe-diadalakor: „Amint legyőzi valaki a felirat jelentette kétcentis akadályt, rengeteg csodálatos filmmel találkozhat.” Man szerint azonban a Flawless és a hasonló cégek technológiája csak tovább segít abban, hogy a nemzetközi érdeklődésre számot tartó történetek még több emberhez eljuthassanak.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.