Spanyol Filmhét lesz az Urániában

  • MTI/narancs.hu
  • 2021. október 16.

Mikrofilm

Október huszonhat és november elseje között.

A Spanyol Nagykövetség, a Budapesti Cervantes Intézet és az Uránia közös szervezésében megszervezett eseményen tizennégy filmet vetítenek. A válogatásban Pedro Almodóvar két rendezése és egy produceri munkája is szerepel – áll a szervezők mai közleményében.

Október 26-án Almodóvar új filmje, a Velencében is díjazott Párhuzamos anyasorsok nyitja a filmhetet. A történetben két egyedülálló nő sorsa fonódik egybe, miután egy napon adtak életet gyermeküknek. A Penélope Cruz és Milena Smit főszereplésével készült alkotás bemutatóján fellép a világhírű Las Migas flamencoegyüttes, az este díszvendége a film férfi főszereplője, Israel Elejalde lesz.

Almodóvar másik filmheti bemutatója az Emberi hang című rövidfilm. A mű a spanyol mester első angol nyelvű rendezése, Jean Cocteau azonos című színházi monológjának szabad adaptációja. Hősét, a hűtlen szeretőjére várakozó nőt Tilda Swinton alakítja.

Szintén női közösségbe enged bepillantást a tavalyi év sikeres filmje, a 2021-es Goya-gálán négy díjat bezsebelt A lányok, amely egy zaragozai katolikus leánygimnáziumban játszódik. A patriarchális társadalom korlátozó tradíciói adják a Vakító villanás című film alapélményét is, amelynek amatőr szereplői egy elnéptelenedő extremadúrai falu idős asszonyai.

A filmhéten vígjátékokat, road movie-t és thrillereket is vetítenek. Két magányos nő, két generáció egymásra találásának komédiája az Egy kis kellemetlenség, amely egy különös eltartási társbérlet körül forog. Frivol kapcsolati komédia a Szenvedélyes szomszédok, Cesc Gay (Péntek Barcelonában, Truman) kamaradarabja, amelyben egy középkorú madridi házaspár új szomszédokat kap. Fekete humorral átitatott road movie a Normális világ, amelyben egy madridi színházrendező anyja halálakor ellopja a koporsót, hogy az asszonyt kívánságának megfelelően az óceánba temesse. A Goya gyilkosságok című thriller egy rejtélyes gyilkos körül forog, aki Goya rémképekkel teli rézkarc-sorozatának ihletében szedi áldozatait a felső tízezer köréből. A rangidős nyomozót Maribel Verdú alakítja. Szintén nyomozástörténet Isabel Coixet (Az élet nélkülem, Könyvesbolt a tengerparton) Benidormban havazik című alkotása, amelynek egyik producere Pedro Almodóvar. Hőse, a magányos, rigolyás Peter (Timothy Spall) Valenciában élő testvérét indul meglátogatni, akiről azonban kiderül, hogy rejtélyesen nyoma veszett.

Dráma és thriller határán mozog a három Goya-díjjal jutalmazott Ane. A Baszkföldön játszódó alkotásban a biztonsági őrként dolgozó Lide nyomoz a lánya után, aki a környéken kirobbant zavargásokban tűnt el. Megtörtént bűnesetet dolgoz fel a Guillem halála című film: 1993-ban egy szélsőjobboldali csoport megölt egy fiatal antirasszista fiút. A sajtó az áldozatot hibáztatta a történtekért, a szülők azonban eltökélten küzdöttek az igazságért.

Naplórészletekből és archív filmfelvételekből áll össze a Vivian Barrett naplója, amely egy asszony és egy férfi történetét meséli el a 20. század közepéről. Az Üdvözöljük Spanyolországban! című dokumentumfilmben bevándorlók nyilatkoznak arról, mi lepte meg őket új hazájukban. A filmhéten látható először A művészet templomai sorozat legújabb, decemberben érkező része: a Salvador Dalí ifjúkora azt az időszakot mutatja be, mielőtt a festő csatlakozott a szürrealista mozgalomhoz.

A filmek eredeti nyelven, magyar felirattal láthatók.

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.