Spielberg, Scorsese, Anderson – a legnagyobb rendezők álltak össze egy csatorna megmentéséért

Mikrofilm

A TCM megszerezte korunk legismertebb filmértőit, ezért most egy ideig fellélegezhet.

Ted Turner amerikai médiamágnásra valószínűleg örökre úgy emlékszik majd az utókor mint az első 24 órás hírcsatorna, a CNN megalapítójára, pedig a filmtörténetben is jelentékeny nyomot hagyott: ő vezette például azt a 80-as években indult mozgalmat, melynek célja a klasszikus fekete-fehér mozik kiszínezése volt. Bár ez a filmesek és hithű filmrajongók szerint is szentségtörésnek számított, Turner nem kis pénzt kaszált vele, miután a filmek színes változatának jogai már hozzá tartoztak.

Kiszínezte többek között a Casablancát, a King Kongot és a Philadelphiai történetet – majd 1986-ban megszerezte az Aranypolgár videós jogait és három évvel később bejelentette, hogy ezt is színessé varázsolja. Maga Welles 1985-ben meghalt, de a hír az örököseit és a Rendezők Céhének tagjait is kiborította, utóbbiak perrel fenyegetőztek, a legenda szerint pedig Welles még a halála előtt azt mondta egy másik rendezőnek: „Ne hagyd, hogy Ted Turner eltorzítsa a filmem a színes krétáival!” Végül az Aranypolgár megmenekült, miután kiderült, hogy Welles szerződésben rögzítette az RKO stúdióval, hogy teljes kreatív kontrollt gyakorolhat első hollywoodi filmje felett, az irat pedig azt is kikötötte, hogy az egy fekete-fehér film. Turnerék viszont titokban már elkezdték az Aranypolgár színezését, melyből egy jelenet fenn is maradt.

A színezős trend szerencsére hamar elhalt, Turner pedig alkotott egy ennél is maradandóbb dolgot: 1994-ben létrehozta a Turner Classic Movies (TCM) csatornát, mely klasszikus hollywoodi filmekre specializálódott. Az évek alatt a TCM archívuma folyamatosan növekedett és szép lassan az egyik legnagyobb filmes kincsesbányává vált, ahol egykori sikerek mellett kevésvé ismert gyöngyszemek és elfeledett remekművek is megtalálhatóak – egyfajta filmmúzeumként működik, amely egyre több rajongót szerzett magának. Filmszeretők új generációinak mutatta be például a westernt, a screwballt vagy épp a film noirt, vagyis azokat a műfajokat, amelyek egykor uralkodónak számítottak, ma azonban a kérpegényfilmek árnyékában a TCM-hez hasonló értékőrző csatornák védőszárnyai alá szorultak.

A napokban azonban ez is veszélybe került. Az adó tulajdonosa ugyanis az a Warner Bros., amely a Discoveryvel való egyesülése óta folyamatos válságmenedzselésben és költségcsökkentésben van: megszüntették az HBO Maxot, amit hamarosan itthon is a Max vált majd fel; egy rakás tartalmat, így a magyar A besúgót is törölték a platformról; elkaszálták a már leforgatott Batgirl-filmet és a Scooby-Doo animációt is, amit a készítőkkel azért még befejeztettek. Az új fejes, David Zaslav pedig kiadta az ukázt: az új irányt a folytatások és franchise-ok jelentik.

Ilyen irányelvek mellett nem is tűnik furcsának, hogy a cégnek már egyáltalán nem fontosak a régi klasszikus filmjei: a Maxról elkezdtek eltünedezni a TCM mozijai, Zaslav pedig további költségcsökkentés címén bejelentette, hogy a TCM több munkatársától is megválnak, köztük a csatornát 25 éve vezető Pola Changnontól, a TCM Filmfesztivált szervező Genevieve McGillicuddytól és a csatorna felbecsülhetetlen értékű filmarchívumának számtalan kurátorától.

Mindez óriási felháborodást váltott ki és egyesítette korunk három legnagyobb amerikai rendezőjét: Steven Spielberg, Martin Scorsese és Paul Thomas Anderson egy vészhívást kezdeményeztek Zaslavval, hogy megmentsék a csatornát. Scorsese a pletykák szerint a TCM egyik leghűségesebb nézője, az adó ugyanis szinte folyamatosan megy nála a háttérben, miközben filmjeit vágja. Spielberg ugyancsak a hívek közé tartozik, rengeteg időt és energiát áldozott már a csatornának, amelynek több dokumentumfilmjében is feltűnt, Paul Thomas Anderson pedig ugyancsak a klasszikusok védelmezőjének számít.

„Fő célunk, hogy biztosítsuk, a TCM műsortervezése érintetlen és védett marad. Az eddig folytatott beszélgetés megnyugtató és bátorító volt, mi pedig elkötelezettek vagyunk amellett, hogy együtt dolgozva biztosíthassuk a folytatást annak a kulturális próbakőnek, amelyet mind olyan sokra tartunk” – írta a rendező-trió közleményében.

A hírek szerint Spielberg, Scorsese és Anderson fizetés nélküli pozíciókat vállaltak a TCM-nél, hogy segítsék a csatorna munkáját és fennmaradását: nemcsak tanácsokat adnak a műsortervvel kapcsolatban, de beszélgetéseket, programokat is szerveznek az adónak. Habár a TCM ezzel nemcsak remek reklámot, de a világ talán legjobb szakértőit is megkapta, az semmiképp sem jó hír, hogy egyedül Spielbergék személyes közbejárásával sikerült megmenteni a csatornát – ez is azt mutatja ugyanis, hogy ma már egy sokadik spinoff és folytatás sokkal többet ér a stúdiófejeseknek, mint a korábbi értékeik megóvása.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.