Steven Spielberg végre befejezné Kubrick Napóleon-projektjét

  • narancs.hu
  • 2023. február 22.

Mikrofilm

Spielberg korábban készített már filmet a Ragyogás rendezőjének ötletéből – ezúttal minisorozatban gondolkodik.

Steven Spielberg A Fabelman család című önéletrajzi ihletésű mozijában (kritikánk) azt mutatta be, hogyan vált filmrendezővé. Még sorba sem állt érte az Oscarért, de máris következő, nagyívű tervén dolgozik: szeretné végre befejezni Stanley Kubrick Napóleon-projektjét. Spielberg türelmes ember hírében áll, A Fabelman család elkészítésére is hosszú éveket várt, a Naplóleont pedig közel egy évtizede tervezgeti. Talán épp előbbi sikerére volt szükség ahhoz, hogy végre utóbbi is zöld lámpát kapjon.

A Berlini Filmfesztiválon ugyanis Spielberg bejelentette, hogy az 1999-ben elhunyt Kubrick feleségének, Christiane Kubricknak, valamint az ő bátyjának, Jan Harlan filmproducernek a segítségével, az HBO égisze alatt azon dolgoznak, hogy összehozzák a produkciót Kubrick eredeti forgatókönyve alapján: egy hétrészes minisorozatot.

Maga Kubrick a 2001: Űrodüsszeia munkálatai közben ásta bele magát Bonaparte Napóleon életébe; írt is egy 148 oldalas forgatókönyvet és azt tervezte, hogy Franciaországban kezd el forgatni. Többek között egy 50 ezer statisztát felvonultató csatajelenettől álmodozott, és kijelentette: „Ez lesz a legjobb film, amit valaha készítettek!”. Az MGM stúdió viszont soha nem bólintott rá az ötletére, így inkább nekiállt elkészíteni a Mechanikus narancsot.

Jan Harlan, aki nemcsak a legendás rendező sógora, de több filmjének producere is volt, még 2019-ben nyilatkozta, hogy a tévé tökéletes formátum lenne a Napóleon-filmterv megvalósítására, hiszen technikailag szuper, és alkalmas arra, hogy több órában, fejezetekre bontva mesélje el a francia hadvezér életét. Pont úgy, ahogy arról Kubrick álmodott.

Nem ez lenne az első alkalom, hogy az ikonikus rendező valamelyik ötletét Spielberg fejezi be. Az A.I. – Mesterséges értelem című mozi Brian Aldiss 1969-es novelláján alapszik. Ennek jogait Kubrick még a 70-es években vásárolta meg, majd felbérelt egy csapat írót, hogy készítsenek forgatókönyvet belőle. A terv aztán sehogy sem haladt előre, főleg azért, mert Kubrick úgy érezte, nincs elég fejlett technológia ahhoz, hogy megalkothassa a főszereplő karakterét. 1995-ben aztán ötletét átnyújtotta Spielbergnek, de a film munkálatai csak Kubrick 1999-es halála után indultak be, 2001-ben pedig be is mutatták a mozit.

Kérdés, a Napóleon bemutatójáig mennyit kell várnunk – egyelőre semmi konkrétat nem jelentettek be. Az azonban biztos, hogy soha nem volt ekkora igény a méregdrága kosztümös sorozatok iránt. 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.