Steven Spielberg végre befejezné Kubrick Napóleon-projektjét

  • narancs.hu
  • 2023. február 22.

Mikrofilm

Spielberg korábban készített már filmet a Ragyogás rendezőjének ötletéből – ezúttal minisorozatban gondolkodik.

Steven Spielberg A Fabelman család című önéletrajzi ihletésű mozijában (kritikánk) azt mutatta be, hogyan vált filmrendezővé. Még sorba sem állt érte az Oscarért, de máris következő, nagyívű tervén dolgozik: szeretné végre befejezni Stanley Kubrick Napóleon-projektjét. Spielberg türelmes ember hírében áll, A Fabelman család elkészítésére is hosszú éveket várt, a Naplóleont pedig közel egy évtizede tervezgeti. Talán épp előbbi sikerére volt szükség ahhoz, hogy végre utóbbi is zöld lámpát kapjon.

A Berlini Filmfesztiválon ugyanis Spielberg bejelentette, hogy az 1999-ben elhunyt Kubrick feleségének, Christiane Kubricknak, valamint az ő bátyjának, Jan Harlan filmproducernek a segítségével, az HBO égisze alatt azon dolgoznak, hogy összehozzák a produkciót Kubrick eredeti forgatókönyve alapján: egy hétrészes minisorozatot.

Maga Kubrick a 2001: Űrodüsszeia munkálatai közben ásta bele magát Bonaparte Napóleon életébe; írt is egy 148 oldalas forgatókönyvet és azt tervezte, hogy Franciaországban kezd el forgatni. Többek között egy 50 ezer statisztát felvonultató csatajelenettől álmodozott, és kijelentette: „Ez lesz a legjobb film, amit valaha készítettek!”. Az MGM stúdió viszont soha nem bólintott rá az ötletére, így inkább nekiállt elkészíteni a Mechanikus narancsot.

Jan Harlan, aki nemcsak a legendás rendező sógora, de több filmjének producere is volt, még 2019-ben nyilatkozta, hogy a tévé tökéletes formátum lenne a Napóleon-filmterv megvalósítására, hiszen technikailag szuper, és alkalmas arra, hogy több órában, fejezetekre bontva mesélje el a francia hadvezér életét. Pont úgy, ahogy arról Kubrick álmodott.

Nem ez lenne az első alkalom, hogy az ikonikus rendező valamelyik ötletét Spielberg fejezi be. Az A.I. – Mesterséges értelem című mozi Brian Aldiss 1969-es novelláján alapszik. Ennek jogait Kubrick még a 70-es években vásárolta meg, majd felbérelt egy csapat írót, hogy készítsenek forgatókönyvet belőle. A terv aztán sehogy sem haladt előre, főleg azért, mert Kubrick úgy érezte, nincs elég fejlett technológia ahhoz, hogy megalkothassa a főszereplő karakterét. 1995-ben aztán ötletét átnyújtotta Spielbergnek, de a film munkálatai csak Kubrick 1999-es halála után indultak be, 2001-ben pedig be is mutatták a mozit.

Kérdés, a Napóleon bemutatójáig mennyit kell várnunk – egyelőre semmi konkrétat nem jelentettek be. Az azonban biztos, hogy soha nem volt ekkora igény a méregdrága kosztümös sorozatok iránt. 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.