Tévésorozat

Strájmli & Wurst

Unorthodox

  • - köves -
  • 2020. május 23.

Mikrofilm

„– Ez Amerika, Esty. Itt mindenki maga dönthet a sorsáról. – Williamsburg nem Amerika.”

Mire idáig jutunk Esty Shapiro történetében, már olyan közelről láthattuk New York Williamsburg nevű városrészének szatmári haszid közösségét, mint Brooklynba látogató turistaként sohasem. Láthattuk, hogy e jiddist beszélő, szigorú szabályok szerint működő világban hogy megy a lánykérés, hogyan zajlik egy esküvő, ki mit ért szexuális felvilágosítás alatt, milyen bensőséges egy pészah és milyen otromba tud lenni az elmaradt lakbér behajtása. Jártunk mikvében és nászéjszakán, és megjelent a jiddise máme közmondásos alakja is, a maga szigorú, haszid valóságában. A Williamsburg Bridge manhattani végén a pastrami szendvicsek világi örömei, a brooklyni végen a haszidok zárt világa, amiből a prém fejfedőkön, a strájmlin kívül alig lát valamit a kívülálló. Esty története viszont egy igazi belül álló sztorija: Deborah Feldman a saját életét írta meg az Unorthodox című bestsellerben. Alcíme: A haszid gyökereim botrányos elutasítása.

A Netflix négyrészes sorozatában hamar ki is tör Williamsburgben a botrány, elég annyi hozzá, hogy Esty Berlinig meneküljön környezete elvárásai elől. Bár Feldman elárulta, a sorozatbeli strájmlik nem eredetik, mert a nerc­prém drága, Esty haszid világa izgalmasan autentikusnak tűnik így is, legfeljebb a strájmliszakértők moroghatnak. De nemcsak a nercek járnak jól, a nézők is: a williamsburgi jelenetekben éppolyan izgalmas elnézni azokat, akik boldogan élnek a szigorú szabályok között, mint Estyt, akit ugyanez a világ a kiugrásra késztet. Ez sem kevés, hiszen láttuk, milyen az, amikor Hollywood egy egzotikumra vadászó turista érzékenységével veszi elő a haszidokat: Sidney Lumet kevés botlásainak egyike az Idegenek közöttünk, vagy másképpen Melanie Griffith esete a rebbével.

Ami Lumet-vel megesett Brooklynban, az történik az Unorthodox készítőivel Berlinben. Míg a 19 éves feleség kínjai az elrendezett házassággal és annak minden megaláztatásával kezdődnek, a nézőé a berlini landolással. A Williamsburg vs. Berlin meccsen messze az utóbbi húzza a rövidebbet, ami azért is furcsa, mert a sorozat készítői mind kipróbált helyi erők.

Az önmegvalósítás felé tartva Esty átvág a Potsdamer Platzon és belefut a multikultiba, kicsit úgy, mint Rejtő naiv hőse, aki az alvilágot keresi. A sors egy elviteles kávé képében ifjú berlini zenészek tarka és derűs társaságába sodorja a brooklyni menekültet, aki innentől akármerre is néz, tiszta és megértő tekintetekkel találkozik négy részen át. Ferde szemmel csak egy marcona legény néz, de őt a williamsburgi rabbi küldte lánykeresőbe: a hite mellett pisztolya is van és szerencsejáték-függősége. Az idő sürget, Estyé is, de a sorozaté még inkább: felbukkan a rég nem látott anya és a férj is kap plusz egy vonást a már meglévő mellé, de a náci múltról, a zene erejéről és az elfogadásról is mondani kell valamit. A felszabadult ifjúság ezt meg is teszi, tán csak a curry wurst kulturális relevanciáját nem szövik bele üde szavaikba. Minden spontánul elhadart üzenetre gyógyír azonban az Estyt játszó Shira Haas jelenléte: a Netflix másik ortodoxos sorozatából, a Shtiselből ismert izraeli színésznőnek van 9, 19, 49 és 99 éves arca is.

Elérhető a Netflixen

 

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.