Rövidfilm

A rasszistává nevelt fiú saját, neonáci apját öli meg

Guy Nattiv: Bőrfej

  • 2020. május 23.

Mikrofilm

A külső-belső megtisztulás folyamatát bemutató film üzenete erős és meggyőző, szituációi élükre állítottak, provokálják a néző állásfoglalását.

Az izraeli Guy Nattiv amerikai bemutatkozása, a bizarr poénra kifutó etűd rögtön Oscar-díjat ért: a legjobb élő szereplős rövidfilm kategóriájában jutalmazták a Skint.

Talán ezért nem jelölték Oscarra az ugyancsak Skin című, bár a rövidfilmhez csak tematikájában kapcsolódó játékfilmet is (mindkettő 2018-as produkció). Holott kevés erőteljesebb mozgókép készült ennél az elmúlt években. Olyat meg fel sem tudnék idézni hamarjában, amely testi-lelki agressziót ilyen mértékben tartalmaz – és még sincs benne semmi öncélúság. A valós események és létező emberek sorsa alapján készült mű horogkeresztekkel és más, a fehér felsőbbrendűséget hirdető szimbólumokkal agyontetovált bőrű hőse nem egyszerű neonáci.

Guy Nattiv: Bőrfej

Guy Nattiv: Bőrfej

 

 

Identitásának kikezdhetetlen fundamentuma a terrorista akcióktól sem visszariadó, szélsőségesen fajgyűlölő csoport. Apja helyett apja a szektavezéri mentalitású főnök (Bill Camp), anyja helyett anyja annak felesége (Vera Farmiga), aki, mint valami mitológiai démon, saját, halva született fia helyett nevel szörnyetegeket a más családokban elhanyagolt, de az ő figyelmében otthonra találó sihederekből. A Jamie Bell által félelmetes azonosulással megformált Bryonnak se élete, se otthona, se érzelme, se gondolata nincs a csoporton kívül; kötődése zsigeri, engedelmessége belső igény: ilyen az, amikor valakinek csakugyan „a hűség a becsülete” – ahogy a példakép Waffen-SS jelmondata hirdette.

Ebből kell felébrednie, innen kell kiszakadnia, megértenie, hogy a kötődés a vezetők részéről nem viszonos. Ő csupán feláldozható, helyettesíthető katona egy ellenség nélküli, minden macsó külsőség ellenére gyáva és férfiatlan „háborúban”. (Bryon ébredését a Gavin nevű kamasz átalakulása ellenpontozza: a kemény férfiakként pózoló pszichopaták megtisztelő társaságában a vézna, félénk csellengő gyilkolni kész zombivá torzul.) A lelkiismeret egyik rasszista „bevetést” követő felébredésének azonban ára van.

Nem lehet csak úgy kisétálni a náciságból: a bajtársakból ellenség lesz, a fenyegettség most a renegátot érinti, az ő életébe hatol be az az erő, amelynek addig maga is részese volt, elkötelezett keresztes hadjáratként megélve a lincselésig fokozható garázdaságot. És nem lehet csak úgy elvegyülni a többi, felsőbbrendűségi téveszméktől nem szenvedő ember között sem: meg kell tanulni a világban való közlekedést, agressziómentes kommunikációt, az együtt­élés egyszerű szabályait a szeretett nővel, meg kell tanulni elfogadni az ez idáig alsóbbrendű söpredéknek tekintett emberek nagyon is baráti és önzetlen segítségét (egy feketék által működtetett emberjogi szervezet nyújt védelmet). Végül pedig el kell távolítani évekig tartó, fájdalmas (tetoválásokat eltüntető) kezelések árán, még a külső nyomait is a megtagadott rasszizmusnak.

A külső-belső megtisztulás folyamatát bemutató film üzenete erős és meggyőző, szituációi élükre állítottak, provokálják a néző állásfoglalását, a thrillerekkel kompatibilis filmnyelv magával ragadó, egyszerre realista és lázálomszerű. Karakterei árnyaltak, még a legsötétebb figurák motivációi sem egysíkúak, látjuk nagyon is emberi sérültségüket s a sérültségre adott téves válaszokat. Gonoszságuk kisiklottság és kompenzálás – de ez nem menti fel őket.

Magyarul elérhető online

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.