Film

Szép csendben

  • 2019. december 21.

Mikrofilm

Kedves a bácsi. A vidéki gimnázium országosan elismert zenekarának vezetője megbecsült szakember, tanítványai lelki rezdüléseire érzékeny pedagógus. (Máté Gábor hibátlanul egyensúlyoz a tanítói karizma és a narcisztikus tenyérbe mászás mezs­gyéjén.) Talán kissé érzékenyebb is a kelleténél. A tehetséges ifjú csellistát nem egészen atyailag ölelgeti, amikor az apahiányos kamasz lány a nyakába borul, s a különórákban testet öltő figyelem sem csak a vonókezelés tökéletesítésének szól. A film egyértelműen sejteti a föl-le járó vonók képi párhuzamával, hogy mi egyébre kell itt gondolnunk. A kiszolgáltatott lány helyett bizalmas barátja – a zenekar vezető hegedűse, akinek karrierjét éppen a mester egyengetné – próbál fellépni a köztiszteletben álló tanárral szemben.

A Nagy Zoltán rendezte film leg­inkább ismeretterjesztő munkaként működik. Benne van a legtöbb információ a (főleg érzelmi) hatalommal való visszaélés, az ebből szinte észrevétlenül kialakuló molesztálás, abuzálás természetéről. Aki megnézi, bólint, igen, ez kérem, rettenetes.

Drámának viszont igen takaréklángra állított, társadalombírálatnak felszínes a Szép csendben. Legfőbb dramaturgiai mozgatórugója a suspense, a kibontakozás kétértelműsége, és az információ-visszatartás a történések voltaképpeni természetéről. Csakhogy itt nagyon is egyértelmű dolgok zajlanak, még ha azokat nem is látjuk, ami pedig végül kiderül, az kezdetben sem volt kétséges. (Ha netán mégsem volna igaz, amit a lány a tanárról állít – ez volna a termékenynek szánt bizonytalanság, hogy csak állít, de sosem látjuk –, akkor kéne valami motivációt keríteni ehhez a játszmához. Mivel ilyenről szó sincs, a helyzet egyértelmű.) Ahhoz, hogy a történet mégis az ártatlanság–naivitás–tájékozatlanság tengelyében bontakozzon ki, tudatosan figyelmen kívül kellett hagyni a kort, amelyben elvileg lejátszódik. A filmben szereplő kamaszok mintha a nyolcvanas évekből érkeznének. Világképüket internet-, Face­book- és hasonló tartalmak nem befolyásolják, a virtuális világ vagy a tömegkultúra szerepe életükben nulla, szexualitásuk az illedelmes beszélgetésig vagy az arcpirulást okozó, tétova tapizásig terjed, a főhős fiú simán jöhetne a Pál utcából vagy lehetne Matula bácsi gyámolítottja a Tüskevárban. A kamaszközeg – ezen belül is a ­bullying és az abúzus – érzékeltetése terén ennél jóval hitelesebb és szókimondóbb filmekhez (Schwechtje Mihály: Remélem legközelebb sikerül meghalnod, Hartung Attila: FOMO) képest megtett hátralépésre nem magyarázat sem a vidékiség, sem a zeneiskolai élet (feltételezett) értékközpontúsága.

A film társadalomkritikai állításai még vérszegényebbek. A cím nem csupán az országos versenyen előadott klasszikus mű elvárt interpretációjára vonatkozik, hanem arra is, hogy végül nincs ügy, megy minden tovább. De ezt is csak sugallja a film. Pedig ez még a személyes, és valahogy megmagyarázható szemérmességgel elő­vezetett drámánál is kevésbé tűri a melankolikus utalgatást. Itt tényleg nem elég az az üres szlogen, hogy hát itt így mennek a dolgok. Az eleinte felháborodott igazgatónő mitől áll át a molesztáló oldalára? A tényekkel szembesülő szülő hogyan reagál? A hatóság miért zárja csak úgy le az ügyet? Ezen alapkérdések elengedhetetlen tisztázása maga volna a társadalomkritika. Az, hogy végül csak úgy bemondják az eltussolás tényét, csak látszólag provokatív, valójában nagyon is megúszós megoldás.

Forgalmazza a Vertigo Média

 

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

Az öntudat napjai

A a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.

Utat tört magának

Tasó Lászlót 2022-ben még szavazati rekorddal választották országgyűlési képviselővé, jövőre már csak listán indítja a Fidesz–KDNP. Nyíradonyban, ahol harminc éve lett polgármester, és ahová dőlt az uniós pénz, az új vezetés kifizetetlen közvilágítási számlával, büntetőeljárásokkal szembesült, továbbá azzal, mi minden függ a képviselőtől.