rés a présen

Filmelágazás előtt

Liszka Tamás, Anilogue Nemzetközi Filmfesztivál

  • rés a présen
  • 2019. december 21.

Mikrofilm

rés a présen: Mikor hoztad létre a fesztivált?

Liszka Tamás: 2003-ban a Szimpla alapítóival egy animációra szakosodott mozit akartunk létrehozni, mert megfigyeltük, hogy mennyi zseniális mű születik az unalomig ismert, szórakoztató családi rajzfilmeken túl. Ez a mozibezárások korszaka volt, úgyhogy végül filmfesztiválnak álcáztuk a tervet, ebben a formában gyorsan fel is virágzott, idén jövünk ki a 17. évaddal.

rap: Milyen változások történtek az évek során?

LT: Nagyon hamar az Uránia Nemzeti Filmszínház lett a bázisa, sőt otthona a fesztiválnak, így lényegében az eredeti, mélyen idealista elképzelésünk is valóra vált. Közben volt öt olyan évadunk, amikor az Anilogue párhuzamosan zajlott Budapesten és Bécsben, ami nagyon érdekes, lelkesítő és egyben sikeres kísérlet volt arra, hogy valóban vizuális világnyelvnek számít-e az animáció. A válasz: igen.

rap: Mitől különleges számodra még mindig ez a munka?

LT: Vácz Péter, a kiváló filmrendező egyszer elárulta, hogy ő eredetileg grafikusnak készült, amíg az Anilogue egyik vetítésén rá nem ébredt, hogy neki az animáció a hivatása. Hoszoda Mamoru első filmes japán rendezőként nálunk, Budapesten tapasztalta meg a nemzetközi siker ízét, azóta az Oscar-jelölésen is túl van, és Japánban a legismertebb rendezők közé tartozik. A holland Hisko Hulsing a diplomafilmjével életében először nálunk kapott fesztiváldíjat, most az Amazon Prime sztárrendezője. Szuper érzés.

rap: Hogyan áll össze a műsor?

LT: Két előválogató iskola létezik: van, ahol külsős szakértők, előzsűrik válogatnak, és van – ilyen például a Sundance –, ahol maguk a fesztivál vezetői. Mi az utóbbit követjük, abból a célból, hogy a műsorra tűzött filmeknek és így a fesztiválnak is határozott karakterük és autonóm esztétikai világképük legyen.

rap: Milyen szerkezetű lesz az idei fesztivál?

LT: A 17. Anilogue Nemzetközi Filmfesztivál november 27. és december 1. között zajlik. Három versenykategóriánk van: az egész estés animációk és a rövidfilmek mellett mostantól a kifejezetten gyerekeknek készült animációkat is külön zsűri nézi végig. Tehát háromféleképpen is lehet fődíjat kapni. A versenybe 5 nagyfilm, 24 rövidfilm és 19 gyerekfilm került be.

rap: Milyen kiemelt programok lesznek?

LT: Bristolból, az Aardman stúdióból érkezett a nyitófilmünk: Shaun, a bárány és a farmonkívüli. Kicsit idekapcsolódik, hogy ugyanez a filmes műhely egy animációs áldokumentumfilmmel, a Creature Comfortsszal vált világhírűvé harminc éve. Az idén nálunk – és a világ számos más fesztiválján – az animációs dokumentumfilm műfaja kerül reflektorfénybe, ami végtelenül izgalmas, mégis kevéssé ismert ága a szakmánknak.

rap: Melyik animációs film volt a gyerekkori favoritod?

LT: Az olasz Menő Manó a szombat esti filmkoktélból! Képtelenség megunni. Nemrég fel is hívtam a jogörököst, hogy az idei fesztiválon szeretnék egy binge watchingot tartani belőle. November 30-án, szombaton délután lesz a Magvető Caféban. A felnőttkori mániám pedig az elágazó, vagyis interaktív film – én nyitott filmnek hívom –, erről a teljesen új mozgóképes formáról írom a doktori disszertációmat is. De persze csak az Anilogue után.

 

Figyelmébe ajánljuk

A kis pénzrablás

  • - ts -

Gyakorlatilag másodpercre ugyanakkor járunk Németország történelmében, mint a Good bye, Lenin! hősei. Az ország még két részben van, de a fal már ledőlt, a tegnap még oly zord határőrök már csak az üstöküket vakargatják, s nézik, hogyan suhannak el a Barkasok.

Papírpapság

Tradíció és haladás – a művészetektől a politikáig évszázadok óta ez a kettő harcol egymással, miközben a békésebb időszakokban jinként és jangként egészíthetik ki a másikat.

Becsap

  • Kiss Annamária

Irtó hangosan, ajtócsapkodással és kiabálással kezdődik a Budaörsi Latinovits Színházban tíz éve színpadra állított, most pedig a Vígszínházra hangszerelt Liliomfi-előadás. Ifj. Vidnyánszky Attila rendezte, és Szigligeti Ede nyomán Vecsei H. Miklós írta a szövegkönyvet és a dalszövegeket.

Keserédes felelősség

A szülővé váló női művészek munkásságába rendszerint valamilyen módon beépül az anyaság témája. Ezt a műkritikusok és a kollégák rendszerint egyfajta kitérőnek tekintik, ami után a művész visszatérhet az „igazi” művészethez.

Egy tipikus NER-karrier

Magyar Péter fent említett sajtótájékoztatója után egy eddig viszonylag ismeretlen informatikai vállalkozó, Vertán György is a reflektorfénybe került, mivel Magyar azt állította, hogy volt felesége, Varga Judit, illetve volt barátnője, Vogel Evelin Vertántól kap „apanázst”, az egyik átutalással, a másik készpénzben. Mindez azért zajlik így, mert az üzletember Kubatov Gábor barátja.

A kezükben robbanhat föl

Egészen elképesztő, mi zajlik itt vasárnap délután óta, amikor Magyar Péter rendkívüli sajtótájékoztatón jelentette be, hogy a Fidesz manipulált, részben mesterséges intelligencia segítségével előállított hangfelvételekkel lejáratókampányt indít ellene.

„Sorok kígyóznak”

A színházi rendezés mellett foglalkozik képzőművészettel, irodalommal, filmkészítéssel. A kijivi alkotó egészen 2013-ig sokszor dolgozott magyarországi színházakban rendezőként és – főképp Vidnyánszky Attila rendezéseiben – díszlettervezőként. Aztán visszatért hazájába, a háború kitörése is ott érte. Az ukrajnai színházi állapotokról kérdeztük.

Mindent a 25-re

Az Orbán-kormány továbbra is töretlen lelkesedéssel várja az új amerikai kormányzat hivatalba lépését. Pedig ez nemigen fogja segíteni a 2025-ös magyar költségvetés kulcsfontosságú sarokszámainak teljesülését.