rés a présen

Filmelágazás előtt

Liszka Tamás, Anilogue Nemzetközi Filmfesztivál

  • rés a présen
  • 2019. december 21.

Mikrofilm

rés a présen: Mikor hoztad létre a fesztivált?

Liszka Tamás: 2003-ban a Szimpla alapítóival egy animációra szakosodott mozit akartunk létrehozni, mert megfigyeltük, hogy mennyi zseniális mű születik az unalomig ismert, szórakoztató családi rajzfilmeken túl. Ez a mozibezárások korszaka volt, úgyhogy végül filmfesztiválnak álcáztuk a tervet, ebben a formában gyorsan fel is virágzott, idén jövünk ki a 17. évaddal.

rap: Milyen változások történtek az évek során?

LT: Nagyon hamar az Uránia Nemzeti Filmszínház lett a bázisa, sőt otthona a fesztiválnak, így lényegében az eredeti, mélyen idealista elképzelésünk is valóra vált. Közben volt öt olyan évadunk, amikor az Anilogue párhuzamosan zajlott Budapesten és Bécsben, ami nagyon érdekes, lelkesítő és egyben sikeres kísérlet volt arra, hogy valóban vizuális világnyelvnek számít-e az animáció. A válasz: igen.

rap: Mitől különleges számodra még mindig ez a munka?

LT: Vácz Péter, a kiváló filmrendező egyszer elárulta, hogy ő eredetileg grafikusnak készült, amíg az Anilogue egyik vetítésén rá nem ébredt, hogy neki az animáció a hivatása. Hoszoda Mamoru első filmes japán rendezőként nálunk, Budapesten tapasztalta meg a nemzetközi siker ízét, azóta az Oscar-jelölésen is túl van, és Japánban a legismertebb rendezők közé tartozik. A holland Hisko Hulsing a diplomafilmjével életében először nálunk kapott fesztiváldíjat, most az Amazon Prime sztárrendezője. Szuper érzés.

rap: Hogyan áll össze a műsor?

LT: Két előválogató iskola létezik: van, ahol külsős szakértők, előzsűrik válogatnak, és van – ilyen például a Sundance –, ahol maguk a fesztivál vezetői. Mi az utóbbit követjük, abból a célból, hogy a műsorra tűzött filmeknek és így a fesztiválnak is határozott karakterük és autonóm esztétikai világképük legyen.

rap: Milyen szerkezetű lesz az idei fesztivál?

LT: A 17. Anilogue Nemzetközi Filmfesztivál november 27. és december 1. között zajlik. Három versenykategóriánk van: az egész estés animációk és a rövidfilmek mellett mostantól a kifejezetten gyerekeknek készült animációkat is külön zsűri nézi végig. Tehát háromféleképpen is lehet fődíjat kapni. A versenybe 5 nagyfilm, 24 rövidfilm és 19 gyerekfilm került be.

rap: Milyen kiemelt programok lesznek?

LT: Bristolból, az Aardman stúdióból érkezett a nyitófilmünk: Shaun, a bárány és a farmonkívüli. Kicsit idekapcsolódik, hogy ugyanez a filmes műhely egy animációs áldokumentumfilmmel, a Creature Comfortsszal vált világhírűvé harminc éve. Az idén nálunk – és a világ számos más fesztiválján – az animációs dokumentumfilm műfaja kerül reflektorfénybe, ami végtelenül izgalmas, mégis kevéssé ismert ága a szakmánknak.

rap: Melyik animációs film volt a gyerekkori favoritod?

LT: Az olasz Menő Manó a szombat esti filmkoktélból! Képtelenség megunni. Nemrég fel is hívtam a jogörököst, hogy az idei fesztiválon szeretnék egy binge watchingot tartani belőle. November 30-án, szombaton délután lesz a Magvető Caféban. A felnőttkori mániám pedig az elágazó, vagyis interaktív film – én nyitott filmnek hívom –, erről a teljesen új mozgóképes formáról írom a doktori disszertációmat is. De persze csak az Anilogue után.

 

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

A műfaj legnagyobbjaival

Tegye fel a kezét, akinek Bayreuth hallatán először nem Wagner jut eszébe. Nem csoda, hiszen 1876, Wagner Festspielhausának, a kizárólag Wagner-operák előadására épített operaháznak a megnyitása óta a két név elválaszthatatlanul összefonódott. De a városnak van egy másik elsőrangú fesztiválja is.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.