Film

Az aszfalt királyai

  • - kg -
  • 2019. december 21.

Mikrofilm

Amellett, hogy sokan fiatal életünkben először élhetjük át, milyen volt a Le Mans-i 24 órás verseny ’66-ban, és milyen az, amikor korunk két nagyszerű színésze (Matt Damon, Christian Bale) egy másik kor legnagyszerűbb napszemüvegeiben méregetik egymást, majd annak rendje és módja szerint – tehát egy kiadós utcai verekedést követően – komoly férfibarátságban folytatják (hisz’ mindkettőnek autóból van a lelke), szóval a motorsport & bromance-on túl még két titkos fegyvere van James Mangold felettébb szórakoztató filmjének. Az egyik egy mostanában egyre többet színészkedő drámaíró, akinek Augusztus Oklahomában c. darabját a Víg is adta – őt Tracy Lettsnek hívják és a Ford teljhatalmú urát, II. Henry Fordot alakítja. A Ferrarinak férfiúi sértettségből beintő Ford-örökös Letts alakításában úgy fest, mint a corporate Amerika Darth Vadere, akinek jelenlétében egy meggondolatlan pisszenésért is fővesztés jár. Csodás karikatúra Letts mázsás, „mindjárt felfallak” jelenléte, nincs az a boardroom, amelyből nem szívná el a levegőt. Hozzá képest a Le Mans-i verseny kisfiúk veszélytelen autókázásának tűnik, pedig egy szó sem érheti Mangold rendezését – olyan autós szakik (lásd még kismesterek) mezőnyéhez zárkózott fel, mint a néhai Tony Scott vagy Ron Howard. A film másik ásza Christian Bale akcentusa – nem csodálkoznánk, ha a Golden Globe- és az Arany Abroncs-díj mellé a színész Birmingham városának kulturális nagyköveti címét is elnyerné a Brummie-dialektushoz Los Angeles-i szerelőként is ragaszkodó versenyzőlegenda, Ken Miles megformálásáért.

Forgalmazza a Fórum Hungary

 

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.