Film

Az aszfalt királyai

  • - kg -
  • 2019. december 21.

Mikrofilm

Amellett, hogy sokan fiatal életünkben először élhetjük át, milyen volt a Le Mans-i 24 órás verseny ’66-ban, és milyen az, amikor korunk két nagyszerű színésze (Matt Damon, Christian Bale) egy másik kor legnagyszerűbb napszemüvegeiben méregetik egymást, majd annak rendje és módja szerint – tehát egy kiadós utcai verekedést követően – komoly férfibarátságban folytatják (hisz’ mindkettőnek autóból van a lelke), szóval a motorsport & bromance-on túl még két titkos fegyvere van James Mangold felettébb szórakoztató filmjének. Az egyik egy mostanában egyre többet színészkedő drámaíró, akinek Augusztus Oklahomában c. darabját a Víg is adta – őt Tracy Lettsnek hívják és a Ford teljhatalmú urát, II. Henry Fordot alakítja. A Ferrarinak férfiúi sértettségből beintő Ford-örökös Letts alakításában úgy fest, mint a corporate Amerika Darth Vadere, akinek jelenlétében egy meggondolatlan pisszenésért is fővesztés jár. Csodás karikatúra Letts mázsás, „mindjárt felfallak” jelenléte, nincs az a boardroom, amelyből nem szívná el a levegőt. Hozzá képest a Le Mans-i verseny kisfiúk veszélytelen autókázásának tűnik, pedig egy szó sem érheti Mangold rendezését – olyan autós szakik (lásd még kismesterek) mezőnyéhez zárkózott fel, mint a néhai Tony Scott vagy Ron Howard. A film másik ásza Christian Bale akcentusa – nem csodálkoznánk, ha a Golden Globe- és az Arany Abroncs-díj mellé a színész Birmingham városának kulturális nagyköveti címét is elnyerné a Brummie-dialektushoz Los Angeles-i szerelőként is ragaszkodó versenyzőlegenda, Ken Miles megformálásáért.

Forgalmazza a Fórum Hungary

 

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.