Tévésorozat

Szökés Dannemorából

  • Szabó Ádám
  • 2019. szeptember 8.

Mikrofilm

A filmrajongók úgy vannak a börtönnel, mint a magyarok a focival: nagy részük soha nem járt a közelében sem, mégis mindent tud róla. Egyértelmű, hogy nem lehet megúszni bunyó nélkül; óvakodni kell a bandáktól, legyen az latino, fekete vagy árja; és mindig akad egy csókos, aki a fűrésztől kezdve a teleszkópos pecáig mindent be tud szerezni. Szükség is van rá, hisz’ az ilyen mozik főszabálya: nincs az a szigorúan őrzött intézet, ahonnan ne lehetne meglépni, csak kellő kitartás és hit kell hozzá.

A Szökés Dannemorából azonban egészen a legutolsó epizódig igyekszik messze elkerülni A remény rabjai szentimentalizmusát; igaz történeten alapul, hősei a végén nem Mexikóban szürcsölik a koktéljukat. Sweat és Matt a dannemorai börtön kiváltságos blokkjában töltik az életfogytiglanit; cellájuk tévével és rezsóval is felszerelt, napközben a fegyház varrodájában dolgoznak. Itt kerülnek közelebb a rabokat felügyelő Tillyhez, akit szép lassan behálóznak, hogy segítsen a szökésben.

A hétrészes minisorozat a játékidő nagy részében megmarad a realisztikus szemléletnél – az ezúttal a rendezői székben ülő Ben Stiller keze csak a legdrámaibb pillanatokban szalad meg, ilyenkor a mű pont olyan, mint hasonszőrű társai. Ezenkívül azonban meglepően szikár: nem kapunk igazi látleletet a börtönről, a rabokról, és főhőseinkről is csak épp annyi derül ki, amennyi feltétlenül muszáj. Benicio Del Toro és Paul Dano így is gondoskodnak róla, hogy éljenek a figuráik – csak a tétek nem szöknek elég magasra: izgalom terén részről részre gyengül a sorozat.

Elérhető az HBO-n

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”