Film

Góliát

  • - kg -
  • 2019. szeptember 8.

Mikrofilm

Jöjjön, nézzen egy kis svéd nyomort! Minőségi cucc, nem fog csalódni! Érzékeny színészi játék, lírai lepusztultság, hétköznapi brutalitás, a gyermeki ártatlanság elvesztése és erőszak, mely mit is szül? Hát persze, erőszakot! Hogy érzéketlenek lennénk és cinikusak? Meglehet. Ahogy meglehet az is, hogy évente sok olyan, gondosan megcastingolt komor kamaszarc néz vissza ránk, mint a 17 éves és svéd Kimmie-é.
E mostani fiúnak éppúgy nincs esélye, mint bármelyik más nációjú társának, ha lenne, hazug lenne az egész rá felhúzott sztori. Így csak kiszámítható, mint a jó tanuló feleléskor. Ahová csak néz, Kimmie bűnözőket lát, a családi pikniken annyi a rovott múltú rokon, mintha a szabadba szervezték volna a helyi börtön beszélőjét. Lehet, hogy a svédeknél ilyen is van, de itt most nem ez a fő kérdés, hanem az, hogy Kimmie mit választ: beáll-e apját helyettesítendő a proli családi drogbandába vagy szakítva mindennel, lelécel? A papa szolgálati útra megy: a börtönben van jelenése, ezért az utánpótlási kényszer.
A kérdés nem kérdés, a fesztivál­esélyeket lerontaná, a valóság melletti művészi elkötelezettséget kikezdené, ha Kimmie-nek más is megadatna, mint leszegett fejjel, kifejezéstelen ábrázattal a szemébe húzni a kapucniját. Igaz, kapucni sincs már, mert a kabátot is elvették. Peter Grönlund alkotása szép, kiérlelt darab a „fel a kapucnit” filmek népes mezőnyében, kijár neki a tisztelet a többiektől. Köszöntsék hát az új belépőt a dán, francia, albán, olasz, lengyel, román, belga és svájci lepuban már bizonyított pályatársak.

Forgalmazza a Vertigo Média

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.