Film

Góliát

  • - kg -
  • 2019. szeptember 8.

Mikrofilm

Jöjjön, nézzen egy kis svéd nyomort! Minőségi cucc, nem fog csalódni! Érzékeny színészi játék, lírai lepusztultság, hétköznapi brutalitás, a gyermeki ártatlanság elvesztése és erőszak, mely mit is szül? Hát persze, erőszakot! Hogy érzéketlenek lennénk és cinikusak? Meglehet. Ahogy meglehet az is, hogy évente sok olyan, gondosan megcastingolt komor kamaszarc néz vissza ránk, mint a 17 éves és svéd Kimmie-é.
E mostani fiúnak éppúgy nincs esélye, mint bármelyik más nációjú társának, ha lenne, hazug lenne az egész rá felhúzott sztori. Így csak kiszámítható, mint a jó tanuló feleléskor. Ahová csak néz, Kimmie bűnözőket lát, a családi pikniken annyi a rovott múltú rokon, mintha a szabadba szervezték volna a helyi börtön beszélőjét. Lehet, hogy a svédeknél ilyen is van, de itt most nem ez a fő kérdés, hanem az, hogy Kimmie mit választ: beáll-e apját helyettesítendő a proli családi drogbandába vagy szakítva mindennel, lelécel? A papa szolgálati útra megy: a börtönben van jelenése, ezért az utánpótlási kényszer.
A kérdés nem kérdés, a fesztivál­esélyeket lerontaná, a valóság melletti művészi elkötelezettséget kikezdené, ha Kimmie-nek más is megadatna, mint leszegett fejjel, kifejezéstelen ábrázattal a szemébe húzni a kapucniját. Igaz, kapucni sincs már, mert a kabátot is elvették. Peter Grönlund alkotása szép, kiérlelt darab a „fel a kapucnit” filmek népes mezőnyében, kijár neki a tisztelet a többiektől. Köszöntsék hát az új belépőt a dán, francia, albán, olasz, lengyel, román, belga és svájci lepuban már bizonyított pályatársak.

Forgalmazza a Vertigo Média

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.