Film

Góliát

  • - kg -
  • 2019. szeptember 8.

Mikrofilm

Jöjjön, nézzen egy kis svéd nyomort! Minőségi cucc, nem fog csalódni! Érzékeny színészi játék, lírai lepusztultság, hétköznapi brutalitás, a gyermeki ártatlanság elvesztése és erőszak, mely mit is szül? Hát persze, erőszakot! Hogy érzéketlenek lennénk és cinikusak? Meglehet. Ahogy meglehet az is, hogy évente sok olyan, gondosan megcastingolt komor kamaszarc néz vissza ránk, mint a 17 éves és svéd Kimmie-é.
E mostani fiúnak éppúgy nincs esélye, mint bármelyik más nációjú társának, ha lenne, hazug lenne az egész rá felhúzott sztori. Így csak kiszámítható, mint a jó tanuló feleléskor. Ahová csak néz, Kimmie bűnözőket lát, a családi pikniken annyi a rovott múltú rokon, mintha a szabadba szervezték volna a helyi börtön beszélőjét. Lehet, hogy a svédeknél ilyen is van, de itt most nem ez a fő kérdés, hanem az, hogy Kimmie mit választ: beáll-e apját helyettesítendő a proli családi drogbandába vagy szakítva mindennel, lelécel? A papa szolgálati útra megy: a börtönben van jelenése, ezért az utánpótlási kényszer.
A kérdés nem kérdés, a fesztivál­esélyeket lerontaná, a valóság melletti művészi elkötelezettséget kikezdené, ha Kimmie-nek más is megadatna, mint leszegett fejjel, kifejezéstelen ábrázattal a szemébe húzni a kapucniját. Igaz, kapucni sincs már, mert a kabátot is elvették. Peter Grönlund alkotása szép, kiérlelt darab a „fel a kapucnit” filmek népes mezőnyében, kijár neki a tisztelet a többiektől. Köszöntsék hát az új belépőt a dán, francia, albán, olasz, lengyel, román, belga és svájci lepuban már bizonyított pályatársak.

Forgalmazza a Vertigo Média

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.