Dokumentumfilm

Tanítóm, a polip

  • SzSz
  • 2021. április 7.

Mikrofilm

A polipok fura teremtmények: három szívük van, a vérük kék, képesek kinyitni egy gyerekbiztos kupakot is és több mint 300 fajtájuk létezik.

Ezek közül van, amely remek gyógyszer depresszióra és életközepi válságra, sőt, még a gyerekünkkel tartott kapcsolatot is képes javítani. Az előbbi érdekességek egy kétperces internetes kereséssel kideríthetők, az utóbbiakhoz viszont meg kell néznünk ezt a dokut.

A személyes hangvételű film azt mutatja be, hogyan kötött Craig Foster filmkészítő barátságot egy, a közelében tanyázó polippal. Foster már-már naplószerűen idézi fel az első kapcsolatfelvétel, az apró közeledések, majd látványos ölelkezések alkalmait. Mint kiderül, neki nagyobb szüksége volt az állatra, mint fordítva: kiábrándultan, idegi fáradtság miatt kezdett búvárkodni, az óceán élővilága szép lassan magába szippantotta, s igazi polipszakértővé képezte ki magát. A hol magával ragadó lelkesedéssel, hol elhaló hangon a kamerába motyogott beszámolók mellett szinte észrevétlenül csepegtet információkat és érdekességeket az állattal kapcsolatban is, így a dokumentumfilmek aranyszabálya, a szórakoztatva tanítás is érvényesül. De közben egy rakás, a dokumentumfilmek megszületése óta létező kérdés is felmerül: beleavatkozhat-e az ember a természet rendjébe? Van-e joga például megmenteni kis kedvence életét? Foster jól láthatóan kötődik érzelmileg is polippajtásához, így egy idő után választania kell, filmkészítőként vagy barátként viselkedjen-e. Az előbbi mellett dönt, és ez emeli ki a filmet a hasonló, állatos dokuk közül.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.