Amerika lángokban: tarolnak a fekete tematikájú tartalmak a streamingoldalakon
r0_0_1920_1079_w1200_h678_fmax_top_story_lead.jpg
A segítség

Amerika lángokban: tarolnak a fekete tematikájú tartalmak a streamingoldalakon

Mikrofilm

2011 után ismét nagyot megy A segítség.

Érdekesen alakultak a film- és sorozatnézési szokások a karanténba zárt hónapokban: az emberek egyrészt szerettek volna elmenekülni a valóság elől tigrisbolondokat és éneklő trollokat nézve; másrészt viszont épp azokat a tartalmakat keresték, amelyek megmagyarázzák, mi zajlik a világban: nagyot futott Steven Soderbergh 2011-es Fertőzése és a Pandémia című sorozat is.

Habár a korlátozásokon világszerte enyhíteni kezdtek, a mozik többsége még mindig zárva tart Russel Crowe-ra és Christopher Nolanre várva, így az emberek jobbára továbbra is streaminggel ütik el az időt. A koronavírus helyett azonban már inkább a George Floyd meggyilkolása után kitörő tüntetések és zavargások formálják a közvéleményt. S ez a nézettségi listákon is látszik. A Netflix toplistájának élére ismét egy 2011-es film kúszott fel: Tate Taylor 2011-es drámája, A segítség.

A Kathryn Stockett regényéből készült érzelmes adaptáció annak idején igazi közönségsikert aratott, és mivel a szakma és a közönség is szerette, össze is szedett 4 Oscar-jelölést, köztük a Legjobb filmét is; Octavia Spencer pedig győzött is a női mellékszereplők között. A segítség tipikus, fehér megváltó-narratívájú film, vagyis olyan rasszizmus-ellenes mozi, melyet fehérek készítenek fehéreknek; az ilyenekben jellemzően fehér szereplők mentik meg az afro-amerikaiakat, a tanmese mellett pedig a fő cél az, hogy a közönség a téma ellenére is jól szórakozzon, és emelt hangulatban távozzon a moziból. Az ilyen darabok ma már meglehetősen cikinek számítanak, ám a képet némileg árnyalja, hogy hasonló alkotással tavaly még bőven Oscart lehetett nyerni.

A segítségnél némileg autentikusabb, fekete tematikájú filmek iránt is megugrott a kereslet:

  • az iTunes mozilistáján hasít a Nem vagyok a rabszolgád című 2017-es, Oscar-jelölt dokumentumfilm
  • a Waves című független, fekete családi dráma
  • a Harriet című, ugyancsak Oscar-jelölt történelmi film, mely egy faji szabadságharcos nőről szól
  • a Queen & Slim című fekete Bonnie és Clyde-variáció
  • A gyűlölet, amit adtál című tinidráma
  • és az olyan témába vágó, korábbi filmek, mint A számolás joga, a 12 év rabszolgaság vagy a Szemet szemért is.

 

Az amerikai események hatására a Warner Bros. úgy döntött, hogy ingyenesen elérhetővé teszi Just Mercy című, tavalyi filmjét: ebben a Michael B. Jordan alakította polgári jogi ügyvéd igyekszik megmenteni a tévesen halálra ítélt Jamie Foxxot. Habár a film a tavalyi díjszezonban a stúdió törekvései ellenére gyakorlatilag súlytalan volt, úgy néz ki, az emberek most rákattantak, hiszen remekül szerepel a nézettségi listákon.

Ugyancsak előretört két korábbi Netflixes sorozat, amelyért a kritikusok odáig voltak, ám eddig viszonylag kevés nézőt tudtak megmozgatni: a már negyedik évadában járó Dear White People egy csapat fekete diákról szól, akik egy fehérekkel teli elit egyetemen igyekszenek boldogulni; a Central parki ötök című sokszorosan díjnyertes minisorozat pedig öt, tévesen elítélt afro-amerikai tinédzser igaz történetét mutatja be.

Filmajánlónkat, amelyben összeszedtünk néhány, témába vágó alkotást, az alábbi linkre kattintva olvashatja.

    10 film, ami segít megérteni, mi zajlik most Amerikában

    Rendszerszintű rasszizmus, hosszú ideje a felszín alatt húzódó indulatok és az elnyomott társadalmi rétegek öntudatra ébredése - és hogy mindez miképpen jelenik meg a filmekben. Május 25-én egy afroamerikai ember, George Floyd Minneapolisban belehalt a brutális rendőri intézkedésbe, miután egy járőr hosszú percekig térdelt a földön fekvő férfi nyakát.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.