Vírusfilm, tigrisek és családi mozik mennek nagyot a karanténba zárt Amerikában

  • Szabó Ádám
  • 2020. április 3.

Mikrofilm

Mozi helyett otthon filmeznek az emberek, szinte az összes szolgáltató nézettsége emelkedett.

Ahogy arról mi is hírt adtunk, a koronavírus, nagyjából az egész országgal szinkronban Hollywoodot is a padlóra küldte: mára bezártak a mozik és színházak, az emberek többsége pedig karanténba vonult. Filmet persze otthon is néznek, ahogy a bevásárlás sem feltétlenül marad el, csak épp mindez már online téren zajlik. Nagyon is elképzelhető, hogy a járványhelyzet viszi be az utolsó ütést a régi típusú filmterjesztésnek,

a streamingoldalak pedig lassan egyeduralkodóvá válnak.

Az elsősorban mozijegyeket áruló portálként ismert Fandango 2016 óta üzemeltet Video On Demand (VOD) szolgáltatást, azaz online videotékát; ez annyiban különbözik a klasszikus streamingoldalaktól, hogy havidíj helyett az egyes megnézendő filmekért kell fizetni; a FandangoNow esetében ez jellemzően 3,99$ (kb. 1300 HUF). A cég toplistájának élén a Fertőzés című 2011-es film áll, amelynél többet egyetlen mozit sem idéztek a koronavírus-járvány kitörése óta. Steven Soderbergh az amerikai független film fenegyerekeként indult (Szex, hazugság, video), de rendezett hollywoodi szuperprodukciót (Ocean's eleven) is, igazi műfaji kaméleon, akihez számtalan sorozat (A sebész, Mozaik) köthető, sőt, még Oscart is nyert (Traffic). Mégis, a dolgok jelenlegi állása szerint örökre vírusfilmje miatt fogjuk emlegetni őt.

A Fertőzést egy rakás családi mozi (Jumanji – Vár a dzsunger; Harry Potter; Trollok; A legnagyobb showman) követi, sokan igyekszenek tehát filmekkel lekötni a szintén otthon ragadt gyerekeket. Meglepő lehet viszont két trashfilm a listán: a Bosszúvágy 2018-as Bruce Willis féle remake-je, valamint a Meg – Az őscápa című borzadály. Ennél is feltűnőbb a mozikat uraló Disney hiánya, nem tudni, hogy azért, mert az ő filmjeiket már saját platformjukon, a Disney Pluson keresik az emberek, vagy egyszerűen megcsömörlöttek a mozikat megtöltő szuperhősöktől és élőszereplős állatfiguráktól.

Habár az online tékák bevétele is emelkedett a karanténhelyzetben,

a veszélyhelyzet igazi nyertesei a havidíjas streamingszolgáltatások.

Egy felmérés szerint az amerikaiak március első három hetében 400 milliárd percet töltöttek online filmnézéssel, ami 85 százalékos emelkedést jelent a tavaly márciusi adatokhoz képest. A hagyományos tévék nézettsége is nőt valamelyest, a streaming azonban már a teljes nézettség 23 százalékáért volt felelős, ez tavaly még csak 16 százalék volt. Ráadásul a felmérést végző Nielsen adataiban csak a tévékészülékek nézettsége szerepel; a laptopok, tabletek és mobilok valószínűleg tovább növelnék az arányt.

A szolgáltatók közül még mindig a Netflix a legnépszerűbb, ők a televíziós streamingek 23%-át adják. Utánuk a Youtube (20 százalék), a Hulu (10) és az Amazon Prime (9) következik. A Disney+-t egyelőre nem méri a Nielsen, ám a kimutatások szerint ők márciusban megtriplázták előfizetőik számát. A Netflix felhasználóinak száma 47 százalékkal nőtt  a hónapban; de szinte minden szolgáltató remek számokat produkált; úgy néz ki, az emberek Amerikában komolyan veszik az otthonmaradást.

És hogy mit néznek karantén közben? A Netflix hivatalosan csak ritkán közöl adatokat, így a Nielsen számai csak közelítő jellegűek.

Ezek alapján viszont a többség továbbra is a könnyed szórakozásra szavaz.

A nézettséget Mark Wahlberg új akcióvígjátéka, a Spenser az igazság nyomában vezeti; ezt követi a Steve Carell féle A hivatal, mely nem eredeti Netflix-tartalom, így csak év végéig érhető el a szolgáltatónál. A top 10-be mindössze egy Amazon Prime-os show fért be: a Hunters című náciüldözős sorozat Al Pacino-val.

A Netflix néhány hete saját platformján is megjeleníti, melyek az adott országban leginkább menő tartalmak, enélkül is könnyű azonban rájönnünk, hogy

jelenleg a Tigrisvilág című doku-minisorozat a legnépszerűbb tartalom.

A műsorra lassan itthon is ráharapnak az emberek, jelen cikk írásakor 9. az országos toplistán. Amerikában azonban már napok óta Tigrisvilág-őrületben él. Mintha mindenki a show főhősével, a bundesliga-frizurás, különc fegyverőrüttel és tigrisgyűjtővel, Joe Exotickal foglalkozna: a sorozat valós bűnügyeket mutat be, így ömlenek az ezekkel kapcsolatos bejelentések a helyi rendőrséghez; egy ismert rapper, Cardi B gyűjtést rendezett a jelenleg börtönben ülő Exotic javára; ráadásul máris szó van egy lehetséges moziadaptációról. A műsorért nem csak a nézők vannak oda, de a kritikusok is: ez az egyik legjobb értékeléseket kapott sorozat idén. A Tigrisvilágról szóló kritikánkat az eheti nyomtatott Magyar Narancsban olvashatja.

Ne legyen fogoly a saját otthonában! Élvezzen ki minden percet!

És egy barátja minden csütörtökön meg is látogatja. Odakünn a helyzet olyan, amilyen - de még ez sem lehet elégséges ok arra, hogy ne éljünk teljességre törekvő életet, melyhez az ismeretszerzés és a színvonalas szórakozás is hozzátartozik. A Magyar Narancs heti nyomtatott kiadása az idevágó lehetőségeket a legteljesebb természetességgel biztosítja.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.