Vírusfilm, tigrisek és családi mozik mennek nagyot a karanténba zárt Amerikában

  • Szabó Ádám
  • 2020. április 3.

Mikrofilm

Mozi helyett otthon filmeznek az emberek, szinte az összes szolgáltató nézettsége emelkedett.

Ahogy arról mi is hírt adtunk, a koronavírus, nagyjából az egész országgal szinkronban Hollywoodot is a padlóra küldte: mára bezártak a mozik és színházak, az emberek többsége pedig karanténba vonult. Filmet persze otthon is néznek, ahogy a bevásárlás sem feltétlenül marad el, csak épp mindez már online téren zajlik. Nagyon is elképzelhető, hogy a járványhelyzet viszi be az utolsó ütést a régi típusú filmterjesztésnek,

a streamingoldalak pedig lassan egyeduralkodóvá válnak.

Az elsősorban mozijegyeket áruló portálként ismert Fandango 2016 óta üzemeltet Video On Demand (VOD) szolgáltatást, azaz online videotékát; ez annyiban különbözik a klasszikus streamingoldalaktól, hogy havidíj helyett az egyes megnézendő filmekért kell fizetni; a FandangoNow esetében ez jellemzően 3,99$ (kb. 1300 HUF). A cég toplistájának élén a Fertőzés című 2011-es film áll, amelynél többet egyetlen mozit sem idéztek a koronavírus-járvány kitörése óta. Steven Soderbergh az amerikai független film fenegyerekeként indult (Szex, hazugság, video), de rendezett hollywoodi szuperprodukciót (Ocean's eleven) is, igazi műfaji kaméleon, akihez számtalan sorozat (A sebész, Mozaik) köthető, sőt, még Oscart is nyert (Traffic). Mégis, a dolgok jelenlegi állása szerint örökre vírusfilmje miatt fogjuk emlegetni őt.

A Fertőzést egy rakás családi mozi (Jumanji – Vár a dzsunger; Harry Potter; Trollok; A legnagyobb showman) követi, sokan igyekszenek tehát filmekkel lekötni a szintén otthon ragadt gyerekeket. Meglepő lehet viszont két trashfilm a listán: a Bosszúvágy 2018-as Bruce Willis féle remake-je, valamint a Meg – Az őscápa című borzadály. Ennél is feltűnőbb a mozikat uraló Disney hiánya, nem tudni, hogy azért, mert az ő filmjeiket már saját platformjukon, a Disney Pluson keresik az emberek, vagy egyszerűen megcsömörlöttek a mozikat megtöltő szuperhősöktől és élőszereplős állatfiguráktól.

Habár az online tékák bevétele is emelkedett a karanténhelyzetben,

a veszélyhelyzet igazi nyertesei a havidíjas streamingszolgáltatások.

Egy felmérés szerint az amerikaiak március első három hetében 400 milliárd percet töltöttek online filmnézéssel, ami 85 százalékos emelkedést jelent a tavaly márciusi adatokhoz képest. A hagyományos tévék nézettsége is nőt valamelyest, a streaming azonban már a teljes nézettség 23 százalékáért volt felelős, ez tavaly még csak 16 százalék volt. Ráadásul a felmérést végző Nielsen adataiban csak a tévékészülékek nézettsége szerepel; a laptopok, tabletek és mobilok valószínűleg tovább növelnék az arányt.

A szolgáltatók közül még mindig a Netflix a legnépszerűbb, ők a televíziós streamingek 23%-át adják. Utánuk a Youtube (20 százalék), a Hulu (10) és az Amazon Prime (9) következik. A Disney+-t egyelőre nem méri a Nielsen, ám a kimutatások szerint ők márciusban megtriplázták előfizetőik számát. A Netflix felhasználóinak száma 47 százalékkal nőtt  a hónapban; de szinte minden szolgáltató remek számokat produkált; úgy néz ki, az emberek Amerikában komolyan veszik az otthonmaradást.

És hogy mit néznek karantén közben? A Netflix hivatalosan csak ritkán közöl adatokat, így a Nielsen számai csak közelítő jellegűek.

Ezek alapján viszont a többség továbbra is a könnyed szórakozásra szavaz.

A nézettséget Mark Wahlberg új akcióvígjátéka, a Spenser az igazság nyomában vezeti; ezt követi a Steve Carell féle A hivatal, mely nem eredeti Netflix-tartalom, így csak év végéig érhető el a szolgáltatónál. A top 10-be mindössze egy Amazon Prime-os show fért be: a Hunters című náciüldözős sorozat Al Pacino-val.

A Netflix néhány hete saját platformján is megjeleníti, melyek az adott országban leginkább menő tartalmak, enélkül is könnyű azonban rájönnünk, hogy

jelenleg a Tigrisvilág című doku-minisorozat a legnépszerűbb tartalom.

A műsorra lassan itthon is ráharapnak az emberek, jelen cikk írásakor 9. az országos toplistán. Amerikában azonban már napok óta Tigrisvilág-őrületben él. Mintha mindenki a show főhősével, a bundesliga-frizurás, különc fegyverőrüttel és tigrisgyűjtővel, Joe Exotickal foglalkozna: a sorozat valós bűnügyeket mutat be, így ömlenek az ezekkel kapcsolatos bejelentések a helyi rendőrséghez; egy ismert rapper, Cardi B gyűjtést rendezett a jelenleg börtönben ülő Exotic javára; ráadásul máris szó van egy lehetséges moziadaptációról. A műsorért nem csak a nézők vannak oda, de a kritikusok is: ez az egyik legjobb értékeléseket kapott sorozat idén. A Tigrisvilágról szóló kritikánkat az eheti nyomtatott Magyar Narancsban olvashatja.

Ne legyen fogoly a saját otthonában! Élvezzen ki minden percet!

És egy barátja minden csütörtökön meg is látogatja. Odakünn a helyzet olyan, amilyen - de még ez sem lehet elégséges ok arra, hogy ne éljünk teljességre törekvő életet, melyhez az ismeretszerzés és a színvonalas szórakozás is hozzátartozik. A Magyar Narancs heti nyomtatott kiadása az idevágó lehetőségeket a legteljesebb természetességgel biztosítja.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van. Az ő kegyei éltetik, ő mozgatja a vezető személyi állomány tagjait, mint sakktáblán szokás a bábukat.