Vírusfilm, tigrisek és családi mozik mennek nagyot a karanténba zárt Amerikában

  • Szabó Ádám
  • 2020. április 3.

Mikrofilm

Mozi helyett otthon filmeznek az emberek, szinte az összes szolgáltató nézettsége emelkedett.

Ahogy arról mi is hírt adtunk, a koronavírus, nagyjából az egész országgal szinkronban Hollywoodot is a padlóra küldte: mára bezártak a mozik és színházak, az emberek többsége pedig karanténba vonult. Filmet persze otthon is néznek, ahogy a bevásárlás sem feltétlenül marad el, csak épp mindez már online téren zajlik. Nagyon is elképzelhető, hogy a járványhelyzet viszi be az utolsó ütést a régi típusú filmterjesztésnek,

a streamingoldalak pedig lassan egyeduralkodóvá válnak.

Az elsősorban mozijegyeket áruló portálként ismert Fandango 2016 óta üzemeltet Video On Demand (VOD) szolgáltatást, azaz online videotékát; ez annyiban különbözik a klasszikus streamingoldalaktól, hogy havidíj helyett az egyes megnézendő filmekért kell fizetni; a FandangoNow esetében ez jellemzően 3,99$ (kb. 1300 HUF). A cég toplistájának élén a Fertőzés című 2011-es film áll, amelynél többet egyetlen mozit sem idéztek a koronavírus-járvány kitörése óta. Steven Soderbergh az amerikai független film fenegyerekeként indult (Szex, hazugság, video), de rendezett hollywoodi szuperprodukciót (Ocean's eleven) is, igazi műfaji kaméleon, akihez számtalan sorozat (A sebész, Mozaik) köthető, sőt, még Oscart is nyert (Traffic). Mégis, a dolgok jelenlegi állása szerint örökre vírusfilmje miatt fogjuk emlegetni őt.

A Fertőzést egy rakás családi mozi (Jumanji – Vár a dzsunger; Harry Potter; Trollok; A legnagyobb showman) követi, sokan igyekszenek tehát filmekkel lekötni a szintén otthon ragadt gyerekeket. Meglepő lehet viszont két trashfilm a listán: a Bosszúvágy 2018-as Bruce Willis féle remake-je, valamint a Meg – Az őscápa című borzadály. Ennél is feltűnőbb a mozikat uraló Disney hiánya, nem tudni, hogy azért, mert az ő filmjeiket már saját platformjukon, a Disney Pluson keresik az emberek, vagy egyszerűen megcsömörlöttek a mozikat megtöltő szuperhősöktől és élőszereplős állatfiguráktól.

Habár az online tékák bevétele is emelkedett a karanténhelyzetben,

a veszélyhelyzet igazi nyertesei a havidíjas streamingszolgáltatások.

Egy felmérés szerint az amerikaiak március első három hetében 400 milliárd percet töltöttek online filmnézéssel, ami 85 százalékos emelkedést jelent a tavaly márciusi adatokhoz képest. A hagyományos tévék nézettsége is nőt valamelyest, a streaming azonban már a teljes nézettség 23 százalékáért volt felelős, ez tavaly még csak 16 százalék volt. Ráadásul a felmérést végző Nielsen adataiban csak a tévékészülékek nézettsége szerepel; a laptopok, tabletek és mobilok valószínűleg tovább növelnék az arányt.

A szolgáltatók közül még mindig a Netflix a legnépszerűbb, ők a televíziós streamingek 23%-át adják. Utánuk a Youtube (20 százalék), a Hulu (10) és az Amazon Prime (9) következik. A Disney+-t egyelőre nem méri a Nielsen, ám a kimutatások szerint ők márciusban megtriplázták előfizetőik számát. A Netflix felhasználóinak száma 47 százalékkal nőtt  a hónapban; de szinte minden szolgáltató remek számokat produkált; úgy néz ki, az emberek Amerikában komolyan veszik az otthonmaradást.

És hogy mit néznek karantén közben? A Netflix hivatalosan csak ritkán közöl adatokat, így a Nielsen számai csak közelítő jellegűek.

Ezek alapján viszont a többség továbbra is a könnyed szórakozásra szavaz.

A nézettséget Mark Wahlberg új akcióvígjátéka, a Spenser az igazság nyomában vezeti; ezt követi a Steve Carell féle A hivatal, mely nem eredeti Netflix-tartalom, így csak év végéig érhető el a szolgáltatónál. A top 10-be mindössze egy Amazon Prime-os show fért be: a Hunters című náciüldözős sorozat Al Pacino-val.

A Netflix néhány hete saját platformján is megjeleníti, melyek az adott országban leginkább menő tartalmak, enélkül is könnyű azonban rájönnünk, hogy

jelenleg a Tigrisvilág című doku-minisorozat a legnépszerűbb tartalom.

A műsorra lassan itthon is ráharapnak az emberek, jelen cikk írásakor 9. az országos toplistán. Amerikában azonban már napok óta Tigrisvilág-őrületben él. Mintha mindenki a show főhősével, a bundesliga-frizurás, különc fegyverőrüttel és tigrisgyűjtővel, Joe Exotickal foglalkozna: a sorozat valós bűnügyeket mutat be, így ömlenek az ezekkel kapcsolatos bejelentések a helyi rendőrséghez; egy ismert rapper, Cardi B gyűjtést rendezett a jelenleg börtönben ülő Exotic javára; ráadásul máris szó van egy lehetséges moziadaptációról. A műsorért nem csak a nézők vannak oda, de a kritikusok is: ez az egyik legjobb értékeléseket kapott sorozat idén. A Tigrisvilágról szóló kritikánkat az eheti nyomtatott Magyar Narancsban olvashatja.

Ne legyen fogoly a saját otthonában! Élvezzen ki minden percet!

És egy barátja minden csütörtökön meg is látogatja. Odakünn a helyzet olyan, amilyen - de még ez sem lehet elégséges ok arra, hogy ne éljünk teljességre törekvő életet, melyhez az ismeretszerzés és a színvonalas szórakozás is hozzátartozik. A Magyar Narancs heti nyomtatott kiadása az idevágó lehetőségeket a legteljesebb természetességgel biztosítja.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.