Tévésorozat - Tigrisvilág

Mégis milyen ember az, aki tigriseket, oroszlánokat nevelget a hátsó kertjében?

  • Szabó Ádám
  • 2020. május 10.

Mikrofilm

Ha csodabogár redneckekre gondol, akik YouTube-videókon puszilkodnak nagymacskákkal, jó helyen kapiskál.

Több tigris él fogságban az Egyesült Állomokban, mint szabadon a világ többi részén. Sok közülük különböző vidéki, sufnituning magánállatkertekben, ahol több ezer egzotikus vadállatot tartanak fogva kérdéses céllal és körülmények között.

Mégis milyen ember az, aki tigriseket, oroszlánokat nevelget a hátsó kertjében? Ha csodabogár redneckekre gondol, akik YouTube-videókon puszilkodnak nagymacskákkal, jó helyen kapiskál – a Tigrisvilág főszereplője nemhogy túltesz rajtuk, de már-már két lábon járó paródiának számít: Joe Exotic (!) Bundesliga-frizurás, kitetovált, piercinges, meleg fegyverőrült és állatbolond, aki Amerika egyik legnagyobb tigrisparkját vezeti.

Tigrisvilág

Tigrisvilág

Fotó: Netflix

 

Mintha ez nem lenne elég egy beteg valóságshow-hoz – több ilyen alacsony költségvetésű, főleg online műsor készült róla, a dokusorozat egyik sokszor idézett megszólalója épp ezek producere –, Joe elindul először az elnök-, majd a kormányzóválasztáson, közben hatalmas botrányokba és pénzügyi svindlikbe bonyolódik.

Mindezt azért, mert egy önjelölt, szintén macskaőrült állatvédő, Carol Baskin keresztes hadjáratot indított ellene és az összes olyan park ellen, amely tigrisek tenyésztéséből és simogattatásából él. Mint a sorozatból kiderül, Carol múltja sem makulátlan: vagyonát, amelyből saját parkját fenntartja (az egyébként alig különbözik azoktól, akiket támad), milliomos férjétől örökölte, akinek egyszer csak nyoma veszett – pont miután kijelentette, hogy elválik Caroltól.

A Tigrisvilág a Netflix bomba­erős true crime dokumentumfelhozatalának egyik legszórakoztatóbb tagja.

Elérhető a Netflixen

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.