Film

Tegnap

  • 2018. október 13.

Mikrofilm

Az etűdjei okán jól ismert rendezőnek számító Kenyeres Bálint első nagyjátékfilmje egyáltalán nem tipikus első film. Inkább olyan, mint egy pályája zenitjén túljutott művészfilmes fáradt, kiábrándult dolgozata. Talán az évtizedes rákészülés teszi, a terv túlhordottsága, talán a koprodukciós partnerek elvárásai, esetleg az ötfős forgatókönyvírói team beleszerelmesedése a szervesen csak ritkán kapcsolódó történetszálakba, de egy, a cselekményszövés szintjén életidegen, szimbolikáját tekintve bántóan direkt szituációkból építkező sztori végtelenül modoros kibontását látjuk. Az irritálóan ellenszenves svájci üzletember bolyongása 20 éve elvesztett szerelme után a kopár marokkói tájakon olyan, mint amikor André Téchiné Albert Camus publikálatlan novellájából dolgozik, Janisch Attila dramaturgi és Wim Wenders vágói segédletével.

Nem az a baj, hogy nehéz belehelyezkedni az elvesztett múltját, meg nem élt életlehetőségeit egyre elvakultabb, irracionálisabb szenvedéllyel kereső befektető helyzetébe. Nem is az, hogy ő maga taszító személyiség. Még csak az sem, hogy motivációi végig kérdésesek (bár az megérdemelt volna egy halvány utalást, hogy miért rúgja fel valaki a teljes életét egy ábrándkép miatt, s ha felrúgja, miért éppen most és így). Nagyobb probléma, hogy a megválaszolatlan kérdések helyett nem valami fontosabb s mélyebb összefüggés bontakozik ki, hanem fárasztóan mesterkélt jelenetek sorát kell elviselni – miközben arról lenne szó, hogy saját múltunk és a bennünk e múltról alkotott kép vajon mennyiben fedi egymást.

Forgalmazza a MITTE Communications

Figyelmébe ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.