Film

Tied a világ

  • 2019. június 9.

Mikrofilm

Vajon készült már olyan francia vígjáték, amelyet ne azzal akartak volna eladni, hogy ez az év (évtized, évszázad) legjobban várt, legfergetegesebb legeslegje? Aztán melyikre emlékszünk egy hónap múlva? Az ifjabb, kenyerét mérsékelten sikeres mozis bemutatkozása (Eljő a napunk, 2010) óta inkább reklámfilmekkel és video­klipekkel kereső Gavras – Romain, a nagy Costa-Gavras fia – legeslegjére is a feledés homálya vár. Nem mintha kifejezetten rossz lenne, dehogy. Pont olyan vicces, mint az összes többi akció-vígjáték, pont annyira fordulatos, pont annyira pont olyan. Éppen ezért. Drogcsempész utolsó nagy útját (humoros vagy tragikus módon) kudarcba fulladni annyiszor láttuk már, hogy valami rettentően egyedit kellene villantani az ötlet még egyszeri elviseléséhez. Itt azt találták ki, hogy legyen egy mindenbe belepofázó, mindent összekuszáló, de fiacskája sikerét mégis ezzel biztosító, agilis anyuka, aki körül forr a levegő. Ha ezt egy vérprofi díva játssza (mondjuk Isabelle Adjani), akkor ugyan kit érdekelnek a klisésebb fordulatok meg a teljesen érdektelen főszereplő (Karim Leklou). Kitaláltak továbbá egy korlátolt sofőrt, aki (Vincent Cassel tényleg kiváló felvezetésében) állandóan titkos világ-összeesküvésekről szóló videók bámulásával tartja karban jól fejlett üldözési mániáját, és amikor eljön az ideje, nem habozik téveszméi szerint cselekedve romba dönteni mindent, szépen példázva a hülyeség semmi máshoz nem mérhető erejét. És ők ketten tényleg elviszik a filmet.

Forgalmazza az ELF Pictures

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.