Film

Tied a világ

  • 2019. június 9.

Mikrofilm

Vajon készült már olyan francia vígjáték, amelyet ne azzal akartak volna eladni, hogy ez az év (évtized, évszázad) legjobban várt, legfergetegesebb legeslegje? Aztán melyikre emlékszünk egy hónap múlva? Az ifjabb, kenyerét mérsékelten sikeres mozis bemutatkozása (Eljő a napunk, 2010) óta inkább reklámfilmekkel és video­klipekkel kereső Gavras – Romain, a nagy Costa-Gavras fia – legeslegjére is a feledés homálya vár. Nem mintha kifejezetten rossz lenne, dehogy. Pont olyan vicces, mint az összes többi akció-vígjáték, pont annyira fordulatos, pont annyira pont olyan. Éppen ezért. Drogcsempész utolsó nagy útját (humoros vagy tragikus módon) kudarcba fulladni annyiszor láttuk már, hogy valami rettentően egyedit kellene villantani az ötlet még egyszeri elviseléséhez. Itt azt találták ki, hogy legyen egy mindenbe belepofázó, mindent összekuszáló, de fiacskája sikerét mégis ezzel biztosító, agilis anyuka, aki körül forr a levegő. Ha ezt egy vérprofi díva játssza (mondjuk Isabelle Adjani), akkor ugyan kit érdekelnek a klisésebb fordulatok meg a teljesen érdektelen főszereplő (Karim Leklou). Kitaláltak továbbá egy korlátolt sofőrt, aki (Vincent Cassel tényleg kiváló felvezetésében) állandóan titkos világ-összeesküvésekről szóló videók bámulásával tartja karban jól fejlett üldözési mániáját, és amikor eljön az ideje, nem habozik téveszméi szerint cselekedve romba dönteni mindent, szépen példázva a hülyeség semmi máshoz nem mérhető erejét. És ők ketten tényleg elviszik a filmet.

Forgalmazza az ELF Pictures

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.