Film

Tied a világ

  • 2019. június 9.

Mikrofilm

Vajon készült már olyan francia vígjáték, amelyet ne azzal akartak volna eladni, hogy ez az év (évtized, évszázad) legjobban várt, legfergetegesebb legeslegje? Aztán melyikre emlékszünk egy hónap múlva? Az ifjabb, kenyerét mérsékelten sikeres mozis bemutatkozása (Eljő a napunk, 2010) óta inkább reklámfilmekkel és video­klipekkel kereső Gavras – Romain, a nagy Costa-Gavras fia – legeslegjére is a feledés homálya vár. Nem mintha kifejezetten rossz lenne, dehogy. Pont olyan vicces, mint az összes többi akció-vígjáték, pont annyira fordulatos, pont annyira pont olyan. Éppen ezért. Drogcsempész utolsó nagy útját (humoros vagy tragikus módon) kudarcba fulladni annyiszor láttuk már, hogy valami rettentően egyedit kellene villantani az ötlet még egyszeri elviseléséhez. Itt azt találták ki, hogy legyen egy mindenbe belepofázó, mindent összekuszáló, de fiacskája sikerét mégis ezzel biztosító, agilis anyuka, aki körül forr a levegő. Ha ezt egy vérprofi díva játssza (mondjuk Isabelle Adjani), akkor ugyan kit érdekelnek a klisésebb fordulatok meg a teljesen érdektelen főszereplő (Karim Leklou). Kitaláltak továbbá egy korlátolt sofőrt, aki (Vincent Cassel tényleg kiváló felvezetésében) állandóan titkos világ-összeesküvésekről szóló videók bámulásával tartja karban jól fejlett üldözési mániáját, és amikor eljön az ideje, nem habozik téveszméi szerint cselekedve romba dönteni mindent, szépen példázva a hülyeség semmi máshoz nem mérhető erejét. És ők ketten tényleg elviszik a filmet.

Forgalmazza az ELF Pictures

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.