Film

Csaló csajok

  • - kg -
  • 2019. június 9.

Mikrofilm

Mélységes mély a múltnak kútja és az MGM stúdió archívuma is. Néha leküldenek valakit a pókhálós raktárba, abba a szárnyba, ahol a ’80-as évekbeli dolgokat őrzik, és az innen felhozott leletekből lesznek az olyan remek remake-ek, mint például a Robotzsaru feltámasztása. Nemrég A Riviéra vadorzóit hozatták fel a mélyből, amit Michael Caine és Steve Martin ihletett ökörködése emelt anno a „szélhámos szélhámos ellen” vígjátékok átlaga fölé. A két gazembert ezúttal két rátermett komika adja; Anne Hathaway-nek ez zsinórban a második nőiesített remake-je – az első a vérszegény Ocean’s 8 volt. Hathaway Caine szerepét kapta, ő a kifinomult átverőművész, míg Rebel Wilson a Steve Martin-i kisstílű vonalat viszi tovább. Mindkét színésznő az alkatához illő szerepben bolondozhat, és sokkal több nem is kell egy működőképes vígjátékhoz: Wilson (mint az el is hangzik) a közmondásos elefánt a porcelánboltban, míg Hathaway a porcelán az elefántboltban. A szerepek ily szerencsés kiosztása után már csak nyomatékosítani kell a műfajt az írókban: az efféle filmeket a szakzsargon vígjátéknak hívja, ami arról ismerszik meg, hogy a nézőt a derültség bizonyos fokaira juttatja el. Ehhez nagy újításokat nem is nagyon kellett volna eszközölni a ’88-as eredetihez képest (mely persze maga is feldolgozás), de az kétségkívül nóvum, hogy a Csaló csajok csak nyomokban hasonlít egy vígjátékra, és e nyomok is inkább csak a magyar fordítás nyelvi leleményeinek köszönhetők. Minden más a slamposság magasiskolája, a 2050-es remake-ben azért erre majd illene odafigyelni.

Forgalmazza a Fórum Hungary

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Györfi Mihály szolnoki ellenzéki polgármester szerint a parlamentben „a mindent megszavazunk Orbán Viktornak” című politikai komédia folyik. A politikus úgy látja, ennek az lesz a végeredménye, hogy bár a magyar társadalom nem szereti a politikai mészárlást, ha kell, jövőre megteszi.