Film

Csaló csajok

  • - kg -
  • 2019. június 9.

Mikrofilm

Mélységes mély a múltnak kútja és az MGM stúdió archívuma is. Néha leküldenek valakit a pókhálós raktárba, abba a szárnyba, ahol a ’80-as évekbeli dolgokat őrzik, és az innen felhozott leletekből lesznek az olyan remek remake-ek, mint például a Robotzsaru feltámasztása. Nemrég A Riviéra vadorzóit hozatták fel a mélyből, amit Michael Caine és Steve Martin ihletett ökörködése emelt anno a „szélhámos szélhámos ellen” vígjátékok átlaga fölé. A két gazembert ezúttal két rátermett komika adja; Anne Hathaway-nek ez zsinórban a második nőiesített remake-je – az első a vérszegény Ocean’s 8 volt. Hathaway Caine szerepét kapta, ő a kifinomult átverőművész, míg Rebel Wilson a Steve Martin-i kisstílű vonalat viszi tovább. Mindkét színésznő az alkatához illő szerepben bolondozhat, és sokkal több nem is kell egy működőképes vígjátékhoz: Wilson (mint az el is hangzik) a közmondásos elefánt a porcelánboltban, míg Hathaway a porcelán az elefántboltban. A szerepek ily szerencsés kiosztása után már csak nyomatékosítani kell a műfajt az írókban: az efféle filmeket a szakzsargon vígjátéknak hívja, ami arról ismerszik meg, hogy a nézőt a derültség bizonyos fokaira juttatja el. Ehhez nagy újításokat nem is nagyon kellett volna eszközölni a ’88-as eredetihez képest (mely persze maga is feldolgozás), de az kétségkívül nóvum, hogy a Csaló csajok csak nyomokban hasonlít egy vígjátékra, és e nyomok is inkább csak a magyar fordítás nyelvi leleményeinek köszönhetők. Minden más a slamposság magasiskolája, a 2050-es remake-ben azért erre majd illene odafigyelni.

Forgalmazza a Fórum Hungary

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.