Tom Cruise a világ mellett néha egy-egy karriert is megment

  • narancs.hu
  • 2023. január 23.

Mikrofilm

A színész szabadította ki a Tár rendezőjének első moziját Harvey Weinstein karmaiból.

Világok harca, A holnap határa, vagy épp a Mission: Impossible-sorozat – Tom Cruise-nak a világ megmentése már csuklóból jön, tavaly viszont egy ettől is nagyobb hőstettet vitt végbe: a Top Gun: Maverickkel a mozikat is sikerült kihúznia a csávából. Talán ennek köszönhető, hogy ma már nem kritizálják a színészt a szcientológiával kapcsolatban, és a kanapén ugráló balhé is a múlté: igazi Tom Cruise-reneszánszot élünk, ami egy Oscar-jelölésben, sőt, akár a Maverick Oscar-díjában is kicsúcsosodhat.

Most pedig egy új arc coming outolt Cruise-rajongóként: Todd Field, a színészből lett rendező, aki leginkább megosztó témájú, mély drámáiról ismert, melyek eddig három Oscar-jelölést hoztak neki. Legújabb filmje, a Tár pedig csak tovább növelheti elismerései számát: a zenés dráma egy Lydia Tár nevű, ellentmondásos komponistáról szól, akit Cate Blanchett alakít.

Field a Tár apropóján egy interjúban felidézte rendezői bemutatkozását és azt, hogyan mentette meg Cruise a karrierjét. Első filmje, a 2001-es A hálószobában egy New England-i család drámáját mutatja be, amely akkor bontakozik ki, mikor az egyetemista fiú elkezd egy sokkal idősebb nővel randizni. A mozi a függetlenfilmes Sundance filmfesztiválon mutatkozott be nagy sikerrel, ennek hatására pedig a Miramax vásárolta meg a jogokat. A produkciós cég egy időben hatalmas elismerésnek örvendett, hiszen tevékeny szerepet játszottak a 90-es években az amerikai függetlenfilmek felfutásában: olyan mozikat forgalmaztak, mint a Shop-stop, a Ponyvaregény, vagy épp a Sikoly. Különösen jók voltak abban, hogy Oscarig juttassák saját produkcióikat: máig az ő agresszív marketingkampányuknak tulajdonítják, hogy a Szerelmes Shakespeare 1999-ben legyőzte az Oscaron a Ryan közlegény megmentését, Az őrület határánt, vagy épp Az élet szépet.

Field azonban valósággal összetört amikor megtudta, hogy A hálószobában a Miramaxhoz került. A cég vezetője ugyanis Harvey Weinstein volt. A MeeToo-mozgalmat kirobbantó, ma már elítélt szexuális ragadozónak számító producer viselt dolgai még nem voltak ugyan ismertek, de már akkor is hírhedt volt arról, hogy magának követeli a kreatív kontrollt és képes az alkotók engedélye nélkül újravágni filmeket. „A fürdőszobában sírtam. Felhívtam Tom Cruise-t és elmondtam neki, hogy valami szörnyű dolog történt. Ő erre azt felelte: »Így kell lejátszanod a dolgot. Hat hónapodba kerül majd, de legyőzöd őt. Csak tégy lépésről lépésre pontosan úgy, ahogy mondom«” – emlékezett vissza a rendező. Cruise korábban dolgozott már együtt Weinsteinnal, így ismerte szokásait. Azt tanácsolta Fieldnek, engedje meg, hogy a producer kénye-kedve szerint vágassa újra A hálószobábant, bízzon abban, hogy az új változat gyengén teljesít majd a tesztközönség előtt. Ezután Fieldnek csak annyi a dolga, hogy mutasson rá: a Sundance-en még imádták a filmet, épp ezért azt a verziót kell moziba küldeni.

Field végül megfogadta a tanácsát, és jól jött ki az egészből: A hálószobában költségvetése huszonötszörösét kereste meg a pénztáraknál és az év egyik legelismertebb filmjévé vált, amit öt Oscarra jelöltek, köztük a legjobb film díjára. Cruise személyének azonban ettől sokkal nagyobb hatása volt Field karrierjére. Együtt játszottak ugyanis Stanley Kubrick utolsó alkotásában, a Tágra zárt szemekben. Ekkoriban Field még csak kacérkodott a rendezéssel, mindössze néhány kisfilmen volt túl. Cruise viszont bátorította, hogy ne adja fel álmát, készítse el első játékfilmjét.

A hálószobábant 2006-ban az Apró titkok követte, melynek karrierje szintén nem volt fáklyásmenet. Összetett, borongós hangulatú, de kiváló dráma, melyben egy pár, egy szexuális ragadozó és egy kegyvesztett rendőr útjai kereszteződnek. A projektnek Robert Shaye, a New Line Cinema alapítója adott zöld utat, mire azonban a film elkészült, Shaye már nem volt a produkciós cégnél. Az új fejes, Toby Emmerich maga figyelmeztette a rendezőt, hogy vigye az Apró titkokat egy másik stúdióhoz, mert ő el fogja temetni a filmet – és így is tett. Gyakorlatilag nem kapott reklámot és normális forgalmazást: egyetlen előzetese jött ki hat héttel a premier előtt, azt is egyetlen mozi előtt játszották, internet híján alig találkoztak vele az emberek. Végül mindössze 42 vásznon mutatták be, és azután sem emeltek a számokon, hogy a filmet három Oscarra jelölték (az adaptált forgatókönyvek mellett két szereplőt, Kate Winsletet és Jackie Earle Haley-t nominálták). Sőt: a Golden Globe-on hiába kapott jelölést a legjobb film – dráma kategóriában, a díjátadón még klipet sem mutattak belőle, mivel a New Line Cinema direkt nem készült ilyennel. Field szerint végül maga Meryl Streep korteskedett az Apró titkok mellett, kiállva azért, hogy több moziban mutassák be.

A Tárral ilyen problémája már nem volt Fieldnek: a díjszezon egyik legerősebb indulójának számít, melyre a jelek szerint nem csak Oscar-jelölések, de díj, vagy egyenesen díjak várnak majd.

A Tár február 16-án érkezik a magyar mozikba.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Levél egy távoli galaxisból

Mészáros Lőrinc olyan, mint a milói Vénusz. De már nem sokáig. Ő sem valódi, s róla is hiányzik ez-az (nem, a ruha pont nem). De semmi vész, a hiány pótlása folyamatban van, valahogy úgy kell elképzelni, mint a diósgyőri vár felújítását, felépítik vasbetonból, amit lecsupáltak a századok. Mészáros Lőrincnek a története hiányos, az nem lett rendesen kitalálva.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.