Új filmügyi kormánybiztos: Miért ne lehetne Orbán Viktorról is filmet csinálni?

  • narancs.hu
  • 2019. november 11.

Mikrofilm

Andy Vajna utódja a hazai filmgyártásból hiányolja a saját, közép-európaiakra jellemző humort is.

Káel Csaba a hvg.hu-nak adott interjújában azt nyilatkozta, nem zárkózik el attól, hogy film készüljön Orbán Viktorról, bár válasza  szűkszavúra sikeredett, mint mondta, nem látja akadályát, hogy ez megtörténjen. Elmondta azt is, hogy a hazai filmgyártásból hiányolja a saját, közép-európaiakra jellemző humort is, és tisztában van azzal, hogy a legtöbb fiatal most már az okostelefonján vagy az okostévéjén nézi a tartalmakat, ezért azt is sejti, lesz vita az alkotókkal, mert mindenki azt szeretné, ha moziban menne le a filmje.

A magyar mozgóképgyartas jelenéről és jövőjéről pedig így gondolkozik:
“A Mézga családot 1969-ben kezdték csinálni, és azért volt zseniális, mert rólunk szólt, a mi húgunkról, a mi testvérünkről, a mi szomszédunkról, miközben tulajdonképpen egy science-fiction is volt, csak pestiesen elgondolva.”

Káel korábbi nyilatkozatában azt is kifejtette, hogy a fesztiválsikereknél nemesebb cél, hogy "minél több érdekes, az életünkről szóló film készüljön", szerinte hajlamosak vagyunk elfelejteni, hogy "Magyarországon milyen rengeteg élmény érheti az embert": valami történik Budapesten, Magyarországon, mutassuk be, milyen jó lenne benne élni, lelkendezett a kormánybiztos.

Kinevezéséről  korábban Gulyás Gergely kancelláriaminiszter azt nyilatkozta: "Káel Csaba alkalmas arra, hogy eleget tegyen a kormánybiztosi feladatok ellátásának a Müpa vezetése mellett is, és megfelelő válaszokat adjon azokra a kritikákra, amelyek például a történelmi filmek készítésének hiányával kapcsolatban merültek fel".

Az új filmügyi kormánybiztos, Andy Vajna utódja szeptember 1-je óta tölti be tisztségét, felettese Rogán Antal. Andy Vajna halála után azonban nem csak erre pozíciójára került új ember, a vezérigazgatói székből távozott Havas Ágnes, és az új vezetés lecserélte a magyar filmgyártás legfontosabb döntéshozó testületét. Arról, hogy pontosan mi történik a magyar filmgyártásban részletes cikket közöltünk lapunk print kiadásában:

Archívum

Alig tíz hónappal Andy Vajna halála után teljes rendszerváltás körvonalazódik a Filmalapnál: távozott Havas Ágnes, az új vezetés máris lecserélte a magyar filmgyártás legfontosabb döntéshozó testületét, a helyükre egy sci-fi-ponyvaíró és a Heti Válasz filmkritikusa is befutott.

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.