Vállalja, hogy klisékből dolgozik és középszerűségről mesél

Mikrofilm

Vajon meddig fog még „így jönni” Reisz Gábor? No, nem mintha panaszkodnánk, még egy darabig jöhet, mert a mai magyar harmincas generáció kissé híján van az épkézláb közérzetfilmeknek. Kritikánk a Rossz Versekről.

Reisz most már tényleg nem tudta/akarta titkolni az erős önéletrajzi ihletettséget: immár a főszereplő is setesuta, bumfordi önmaga.

A rendező egyik titka – noha filmjei egyszerűnek, könnyednek látszanak –, hogy elhiteti magáról, hogy ügyetlen. Ügyetlenül rendez, ügyetlenül zenél és ügyetlenül színészkedik. És bár a VAN-hoz hasonlóan a Rossz versek sem hibátlan, az egyértelmű, hogy Reisz nagyon is tudja, mit csinál.

false

A film szövetébe építi a hibákat: saját félszegségét, a giccs iránti vonzalmát, a takarékossági barkácsmegoldásokat. Azt sem gondolja, hogy ő az első filmrendező, aki ezt a történetet meséli – szakítás, kapunyitási pánik, felnövekedés, kamaszkori szerelem, Bildungsroman, miegymás – láttuk már ezerszer.

Reisz egyrészt vállalja, hogy (narratív, filmes stb.) klisékből dolgozik és középszerűségről mesél: Merthner Tamás bizony közepes sportoló, közepes zenész, nagy szerelmével, Annával sem igazán jöttek össze neki a dolgok, és még a tehetségét is elvesztegeti. Másrészt reflektál arra, hogy tapasztalatai nem egyedülállóak (illetve nem azért azok, mert vele estek meg a történelemben elsőként): „önéletrajza” egyben egy generáció életrajza, saját mérföldkövei sok más ember nagy életeseményei is egyben.

false

 

A Rossz versek formailag és narratívan annyira játékos (filmes intertextek, éles műfaji, hangnembeli, sőt filmnyersanyagok közti váltások), hogy sokáig rejtegetni is tudja, hogy valójában az emlékezés és az önéletírás mélyebb mechanizmusai érdeklik.

Reisz Gábor rendező a film egyik jelenetében

Reisz Gábor rendező a film egyik jelenetében

 

Mindig képes pont a giccs határáról visszahátrálni (ennek eszköze az önreflexió, pl. a cselekménybe épített zenekarral, a Bombák földjénre rímeltetett levendularobbantással), saját sutaságát pedig Reisz olyan, „csípőből is” színészekkel ellensúlyozza, mint például Monori Lili.

A Rossz versek úgy tesz, mintha semmi kis film lenne, pedig olyan fellengzős marhaságokra tanít, mint az, hogyan építsük be a kudarcot az életünkbe (és hogyan tanuljunk belőle), meg hogy az a hülye, aki nem ír verseket kamaszkorában.

(Kritikánk a Magyar Narancs karácsonyi számában jelent meg, most online is közöljük.)

Forgalmazza a Cirko Film

Figyelmébe ajánljuk

A gépben feszít az erő

  • - minek -

A kanadai performer-zenész-költő jó másfél évtizede olyan szereplője az elektronikus tánczene kísérletező vonulatának, aki sosem habozott reflektálni saját közegére és a rideg, technológia-központú világra.

A bogiság és a bogizmus

  • Forgách András

bogi – így, kisbetűvel. Ez a kiállítás címe. Titokzatos cím. Kire vonatkozik? Arra, akit a képek ábrázolnak, vagy aki a képeket készítette?

Az igazi fájdalom

Reziliencia – az eredetileg a fizikában, a fémek ellenállására használt kifejezés a pszichológia egyik sűrűn használt fogalmává vált a 20. század második felében.

Ezt kellett nézni

Lehet szeretni vagy sem – mi is megtettük már mindkettőt ezeken az oldalakon –, de nem nagyon lehet elvitatni Kadarkai Endrétől, hogy elképesztő szorgalommal és kitartással építi műsorvezetői pályáját.

Sohaország

Az európai civilizáció magasrendűségéről alkotott képet végleg a lövészárkok sarába taposó I. világháború utolsó évében járunk, az olasz fronton. Az Osztrák–Magyar Monarchia hadseregének egy katonája megszökik a századától, dezertál.

Hol nem volt Amerika

A mese akkor jó, ha minél inkább az olvasóról szól, és persze mindig kell bele főgonosz, akibe az elaludni képtelen néző a lappangó félelmeit projektálhatja, hogy a hős kardját kivonva leszámolhasson vele.

Kiágyazódás az autokráciából

  • Fleck Zoltán

Királyi út nincs. A sötét és büdös autokrá­ciából szűk, bizonytalan ösvények, apró lépé­sek vezetnek ki. Bármennyire is türelmetlenek vagyunk, meg kell becsülnünk ezeket; sok kis elmozdulás adhat lendületet a demokratikus fordulathoz.