Vállalja, hogy klisékből dolgozik és középszerűségről mesél

Mikrofilm

Vajon meddig fog még „így jönni” Reisz Gábor? No, nem mintha panaszkodnánk, még egy darabig jöhet, mert a mai magyar harmincas generáció kissé híján van az épkézláb közérzetfilmeknek. Kritikánk a Rossz Versekről.

Reisz most már tényleg nem tudta/akarta titkolni az erős önéletrajzi ihletettséget: immár a főszereplő is setesuta, bumfordi önmaga.

A rendező egyik titka – noha filmjei egyszerűnek, könnyednek látszanak –, hogy elhiteti magáról, hogy ügyetlen. Ügyetlenül rendez, ügyetlenül zenél és ügyetlenül színészkedik. És bár a VAN-hoz hasonlóan a Rossz versek sem hibátlan, az egyértelmű, hogy Reisz nagyon is tudja, mit csinál.

false

A film szövetébe építi a hibákat: saját félszegségét, a giccs iránti vonzalmát, a takarékossági barkácsmegoldásokat. Azt sem gondolja, hogy ő az első filmrendező, aki ezt a történetet meséli – szakítás, kapunyitási pánik, felnövekedés, kamaszkori szerelem, Bildungsroman, miegymás – láttuk már ezerszer.

Reisz egyrészt vállalja, hogy (narratív, filmes stb.) klisékből dolgozik és középszerűségről mesél: Merthner Tamás bizony közepes sportoló, közepes zenész, nagy szerelmével, Annával sem igazán jöttek össze neki a dolgok, és még a tehetségét is elvesztegeti. Másrészt reflektál arra, hogy tapasztalatai nem egyedülállóak (illetve nem azért azok, mert vele estek meg a történelemben elsőként): „önéletrajza” egyben egy generáció életrajza, saját mérföldkövei sok más ember nagy életeseményei is egyben.

false

 

A Rossz versek formailag és narratívan annyira játékos (filmes intertextek, éles műfaji, hangnembeli, sőt filmnyersanyagok közti váltások), hogy sokáig rejtegetni is tudja, hogy valójában az emlékezés és az önéletírás mélyebb mechanizmusai érdeklik.

Reisz Gábor rendező a film egyik jelenetében

Reisz Gábor rendező a film egyik jelenetében

 

Mindig képes pont a giccs határáról visszahátrálni (ennek eszköze az önreflexió, pl. a cselekménybe épített zenekarral, a Bombák földjénre rímeltetett levendularobbantással), saját sutaságát pedig Reisz olyan, „csípőből is” színészekkel ellensúlyozza, mint például Monori Lili.

A Rossz versek úgy tesz, mintha semmi kis film lenne, pedig olyan fellengzős marhaságokra tanít, mint az, hogyan építsük be a kudarcot az életünkbe (és hogyan tanuljunk belőle), meg hogy az a hülye, aki nem ír verseket kamaszkorában.

(Kritikánk a Magyar Narancs karácsonyi számában jelent meg, most online is közöljük.)

Forgalmazza a Cirko Film

Figyelmébe ajánljuk

Újabb mérföldkő

  • Harci Andor

Mi lett volna, ha 1969-ben, az amougies-i fesztiválon Frank Zappa épp másfelé bolyong, s nem jelentkezik be fellépőnek a színpadon tartózkodó Pink Floyd tagjai mellé?

Vándormozi

  • - turcsányi -

John Maclean nem kapkodja el, az előző filmje, a Slow West (A nyugat útján) 2015-ben jött ki.

Mi, angyalok

Egyesével bukkannak elő a lelátó hátsó részét határoló cserjésből a zenekar tagjai (Tara Khozein – ének, Bartek Zsolt klarinét, szaxofon, Darázs Ádám – gitár, Kertész Endre – cselló) és a táncos pár (Juhász Kata és Déri András).

Új válaszok

A művészet nem verseny, de mégiscsak biennálék, pályázatok, díjak és elismerések rendezik a sorokat. Minden országnak van egy-egy rangos, referenciaként szolgáló díja.

Mintha a földön állva…

Összegyűjtött és új verseket tartalmazó kötete, a 2018-ban megjelent A Vak Remény a költő teljes életművét átfogó könyv volt, ám az új versek jelenlétét is kiemelő alcím a lírai opus folyamatosan „történő” állapotára mutat, arra, hogy még korántsem egy megállapodott vagy kevésbé dinamikus költői nyelvről van szó.

Egyetemes gyávaság

A gyermekvédelminek csúfolt törvény utóhatása borzolta a kedélyeket az elmúlt hetekben a Pázmány Péter Katolikus Egyetemen. Június közepén, még a Pride – azóta tudjuk: több százezres – vonulása előtt cikket jegyzett a Hvg360 felületén az egyetem Pszichológiai Intézetének három oktatója.

Adja vagy nem adja?

A történet népmesei szála szerint Donald Trump a hivatalban eltöltött dolgos nap után hazatért otthonába, ahol szerető hitvese, Melania várta őt.

Vegetál, bezárt, költözik

Az elmúlt másfél évtizedben szétfeslett a magyar múzeumi rendszer szövete. Bizonyára vannak olyan intézmények, amelyek érintetlenek maradtak a 2010 óta zajló átalakulásoktól: vidéken egy-egy helytörténeti gyűjtemény, vagy Budapesten a Bélyegmúzeum – de a rendszer a politikai, s ezzel összefüggő gazdasági szándékokból, érdekekből kifolyólag jelentősen átrajzolódott.

Ítélt az utókor

Szerették őket, így az államosításkor maradt 200-200 hold földjük. Később mégis ku­láknak minősültek az utolsó óföldeáki földes­urak, Návay László és testvére, Aranka. Egy cselédjük házában haltak meg. Kúriájukat most uniós pénzből felújítják. Bérelhető lesz, mint a közeli batidai vadászkastély.