Vállalja, hogy klisékből dolgozik és középszerűségről mesél

Mikrofilm

Vajon meddig fog még „így jönni” Reisz Gábor? No, nem mintha panaszkodnánk, még egy darabig jöhet, mert a mai magyar harmincas generáció kissé híján van az épkézláb közérzetfilmeknek. Kritikánk a Rossz Versekről.

Reisz most már tényleg nem tudta/akarta titkolni az erős önéletrajzi ihletettséget: immár a főszereplő is setesuta, bumfordi önmaga.

A rendező egyik titka – noha filmjei egyszerűnek, könnyednek látszanak –, hogy elhiteti magáról, hogy ügyetlen. Ügyetlenül rendez, ügyetlenül zenél és ügyetlenül színészkedik. És bár a VAN-hoz hasonlóan a Rossz versek sem hibátlan, az egyértelmű, hogy Reisz nagyon is tudja, mit csinál.

false

A film szövetébe építi a hibákat: saját félszegségét, a giccs iránti vonzalmát, a takarékossági barkácsmegoldásokat. Azt sem gondolja, hogy ő az első filmrendező, aki ezt a történetet meséli – szakítás, kapunyitási pánik, felnövekedés, kamaszkori szerelem, Bildungsroman, miegymás – láttuk már ezerszer.

Reisz egyrészt vállalja, hogy (narratív, filmes stb.) klisékből dolgozik és középszerűségről mesél: Merthner Tamás bizony közepes sportoló, közepes zenész, nagy szerelmével, Annával sem igazán jöttek össze neki a dolgok, és még a tehetségét is elvesztegeti. Másrészt reflektál arra, hogy tapasztalatai nem egyedülállóak (illetve nem azért azok, mert vele estek meg a történelemben elsőként): „önéletrajza” egyben egy generáció életrajza, saját mérföldkövei sok más ember nagy életeseményei is egyben.

false

 

A Rossz versek formailag és narratívan annyira játékos (filmes intertextek, éles műfaji, hangnembeli, sőt filmnyersanyagok közti váltások), hogy sokáig rejtegetni is tudja, hogy valójában az emlékezés és az önéletírás mélyebb mechanizmusai érdeklik.

Reisz Gábor rendező a film egyik jelenetében

Reisz Gábor rendező a film egyik jelenetében

 

Mindig képes pont a giccs határáról visszahátrálni (ennek eszköze az önreflexió, pl. a cselekménybe épített zenekarral, a Bombák földjénre rímeltetett levendularobbantással), saját sutaságát pedig Reisz olyan, „csípőből is” színészekkel ellensúlyozza, mint például Monori Lili.

A Rossz versek úgy tesz, mintha semmi kis film lenne, pedig olyan fellengzős marhaságokra tanít, mint az, hogyan építsük be a kudarcot az életünkbe (és hogyan tanuljunk belőle), meg hogy az a hülye, aki nem ír verseket kamaszkorában.

(Kritikánk a Magyar Narancs karácsonyi számában jelent meg, most online is közöljük.)

Forgalmazza a Cirko Film

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.