Visszhang: film

Városi cowboy

  • - kg -
  • 2021. május 5.

Mikrofilm

Ez nem az a Városi cowboy, amelyben Travolta megüli a mechanikus rodeóbikát, hanem egy vadiúj cowboyos film Philadelphia feketék lakta negyedéből, ahol a szegények űzik a gazdagok sportját: lepusztult istállóikban leselejtezett lovak várják, hogy felpattanjanak rájuk.

A lovakat megülik, ugye? – ez is lehetett volna filmünk címe, de a lényeg, hogy a történet ezen része igaz, Philadelphia a gettócowboyok városa, még ha a városra néha rá is tör az ingatlanfejlesztési inger, és ez a lovasok kárára történik.

Az a nem lovakkal élők számára is világos, hogy itt egy remek dokumentumfilmre kínálkozik lehetőség, de aki úgy gondolta, hogy Idris Elba is jól mutatna nyeregben, a lemenő philadelphiai nappal a háta mögött, az sem tévedett nagyot. Ló+cowboykalap+Elba: mit lehet ezen elrontani? Főleg, hogy az egyik paci Idris nappalijában lakik. Ő a film legjobb mellékszereplője, lemernénk fogadni, hogy a Fletcher Streeten tényleg ilyenek a társbérletek, emellett az apa-fiú szál is művinek tűnik, pedig a generációk közti kiegyezésben John Coltrane neve is elhangzik, és ahol John Coltrane neve elhangzik, ott előbb-utóbb, de inkább előbb felhangzik az I Wish I Knew. Hőseink – cowboy apa és cowboyjá nemesedő fia – útját persze nem csak lágy jazzballadák kísérik, a lócitromhegyeket és a gettóvilág valóságát is szépen odarakják a filmesek. Elba kicsit kilóg ugyan az autentikus környezetből, félő is, hogy félistenszerű alakját nem bírják el a felnyergelt statiszták, de elbírják. És tuti, hogy a nap végén autogramot kértek az őket délcegen megülő sztártól.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.