Visszhang: film

Városi cowboy

  • - kg -
  • 2021. május 5.

Mikrofilm

Ez nem az a Városi cowboy, amelyben Travolta megüli a mechanikus rodeóbikát, hanem egy vadiúj cowboyos film Philadelphia feketék lakta negyedéből, ahol a szegények űzik a gazdagok sportját: lepusztult istállóikban leselejtezett lovak várják, hogy felpattanjanak rájuk.

A lovakat megülik, ugye? – ez is lehetett volna filmünk címe, de a lényeg, hogy a történet ezen része igaz, Philadelphia a gettócowboyok városa, még ha a városra néha rá is tör az ingatlanfejlesztési inger, és ez a lovasok kárára történik.

Az a nem lovakkal élők számára is világos, hogy itt egy remek dokumentumfilmre kínálkozik lehetőség, de aki úgy gondolta, hogy Idris Elba is jól mutatna nyeregben, a lemenő philadelphiai nappal a háta mögött, az sem tévedett nagyot. Ló+cowboykalap+Elba: mit lehet ezen elrontani? Főleg, hogy az egyik paci Idris nappalijában lakik. Ő a film legjobb mellékszereplője, lemernénk fogadni, hogy a Fletcher Streeten tényleg ilyenek a társbérletek, emellett az apa-fiú szál is művinek tűnik, pedig a generációk közti kiegyezésben John Coltrane neve is elhangzik, és ahol John Coltrane neve elhangzik, ott előbb-utóbb, de inkább előbb felhangzik az I Wish I Knew. Hőseink – cowboy apa és cowboyjá nemesedő fia – útját persze nem csak lágy jazzballadák kísérik, a lócitromhegyeket és a gettóvilág valóságát is szépen odarakják a filmesek. Elba kicsit kilóg ugyan az autentikus környezetből, félő is, hogy félistenszerű alakját nem bírják el a felnyergelt statiszták, de elbírják. És tuti, hogy a nap végén autogramot kértek az őket délcegen megülő sztártól.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.