Szemrevaló

Vesszenek az öregek!

  • - kg -
  • 2019. október 19.

Mikrofilm

„Kutya nehéz úgy hazudni, ha az ember nem ösmeri az igazságot.” EP örökbecsű bölcsességét úgy fordíthatjuk át svájcira, miután megtekintettük Juri Steinhart filmjét, hogy kutya nehéz úgy lázadni, ha az ember nem ösmeri, mi ellen lázad. Steinhart filmjének hőse Svájcban él és jólétben: Kevin abban az életkorban van, amikor, ha nincs haragban valaki a világgal, az már-már gyanús. Kevint mint dühöngő svájci ifjút valamiért nem elégíti ki az életvitelszerű like-gyűjtés, a bedrogozott diszkózás, de egy gyors, gépies kézi munka sem a klotyóban. Kevin haragszik, maga sem tudja, miért, hiába üvölti le a szülei fejét, hiába veri szét az óriásképernyős tévét a nappaliban, nem talál megnyugvást. Kevin lázadna, de a kezdő lázadóknak nem indul kurzus, az orvostudomány pedig inkább a lázadásgátló szerek felírásában érdekelt.

Még szerencse, hogy a belső hang utat mutat, és tényleg mutatja is, mert – pszichiátriai szempontból talán aggasztó módon – egy taréjos punk alakjában ölt testet. A képzeletbeli taréjos noszogatására Kevin programot hirdet, kommunát alapít, és kissé tanácstalanul, de azért élesztgeti magában és hasonlóan fogalmatlan társaiban a lázadás kisebb-nagyobb tüzeit. Lázadni emberi dolog, de egy jóléti, leszedált, like-alapú világban nem is olyan egyszerű, pláne, ha egyszer csak beállít a kommunába a szülők gyűlölt generációja. Steinhart merészet húz, amikor Kevin apját, az egykori lázadóból lett jóllakott polgárembert is beküldi a taréjosok közé. Míg az öreg fülébe karika, a svájci filmtermésbe punkos hevület került.

Vetítik: október 4., 20.30; október 6., 18.00

 

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.