Jön a világvége, és idegileg kicsinál minket

  • Gera Márton
  • 2018. augusztus 17.

Mikrofilm

A How it Ends egy olyan Netflix-film, ami végre élvezhető.

Nyolcmilliárd dollár. Összesen ennyit tervez idén saját tartalomra költeni a Netflix, és ahogy az egyre bővülő kínálatot nézzük, ezzel a számmal nem is túloztak. A legnagyobb streaming szolgáltató szeretné elérni, hogy a felületén elérhető tartalom fele saját gyártás legyen, ami nagyon is érhető: az ember akkor fizet elő, ha olyat kínálnak neki, amit sehol máshol nem kap meg.

Más kérdés, hogy a minőséget egyelőre csak sorozatos fronton lehetett érzékelni, a Netflix saját filmjei legtöbbször olyanok voltak, mint az eleve DVD-re küldött mozik: árgus szemmel kellett bennük keresni az értéket. Elég csak az év elején teljesen váratlanul érkező The Cloverfield Paradoxra, vagy éppen a rémesen zavaros Mute-ra gondolni (a filmről itt írtunk).

Persze, voltak azért ügyes próbálkozások is, az Expedíció kifejezetten jó sci-fi volt (kritikánk itt olvasható), és például az Ellen Page-dzsel készült dráma (Tallulah) is azt bizonyította, hogy tud tehetséges figurákat maga köré gyűjteni a vállalat. És lehet, hogy átverős a címe, illetve tényleg nem árulja el, hogyan ér véget a világ, de a nyári slágertermékük, a How it Ends is pontosan ilyen film.

How It Ends | Official Trailer [HD] | Netflix

As a mysterious apocalypse causes the spread of misinformation and violence, a man and his estranged father-in-law race across a chaotic and fractured country to save his pregnant wife. Starring Theo James, Forest Whitaker and Kat Graham, How It Ends premieres July 13 only on Netflix.

David M. Rosenthal rendező mintha úgy állt volna neki a munkának, hogy oké, apokalipszisfilmet fogok rendezi, de olyat, amelyben nem a világvégén van a lényeg. Bár a cím erősen sugallja, a How it Ends szerencsére nem arról szól, hogy hogyan ér véget a világ. Itt nem ülnek be a túlélők nagy hajókba, nem úgy menekülnek, ahogy a posztapokaliptikus mozikban szokás, és nincsenek tudósok sem, akik megfejtik, hogy mi történik a világgal.

Vannak viszont emberek, akik szenvednek, mert a lányuk az Egyesült Államok másik végén van, és fogalmuk sincs, mi lehet vele, vagy nem tudják, mi van a párjukkal. Így hát a legkevésbé az érdekli őket, hogy kitört-e a harmadik világháború, vagy természeti csapás érte-e a világot. A How it Endsben a világvége csak szépen felfestett háttér, annak azonban tényleg szép: olykor úgy néz ki az ég, mintha egy Bosch-festmény lenne, a vihar úgy csap le, hogy a Twister is elszégyellné magát. De ez csupán tájfestés, a film attól jó, hogy olyan közel viszi a kamerát a menekülő, országot átszelő emberekhez, amilyen közel csak tudja.

false

Nem is kell sokáig a képernyő előtt ülni, hogy a nézőnek világos legyen: amit lát, nem sci-fi, nem akciófilm, hanem inkább road movie, méghozzá a legjobb fajtából. Nem attól félünk, hogy mi csap le az égből, hanem hogy mikor ugranak egymásnak az emberek, mikor fogják szétszedni egymást a túlélők egy kanna benzinért.

A világvége vagy teljesen kicsinál, vagy összehoz minket, más lehetőség nincsen. Mármint ezt üzeni a film, a két főszereplő kalandjait elnézve pedig nem is olyan nehéz elhinni ezt. A lányát kutató Forest Whitakernek tulajdonképpen elég csak kettőt pislognia, és már uralja a filmet, de a tinifilmeken (A beavatott-sorozat) edződött Theo James is meggyőzően alakul át elveszett irodistából harcos túlélővé.

Ha valami miatt lehet panaszkodni, az éppen a film utolsó fél órája, amire semmi szükség nem volna, mégis itt van. Nem azzal van a baj, hogy nem árulják el, hogyan ér véget a világ, hanem hogy a How it Ends a végére már nem képes tartani a korábban diktált tempót, ismétli önmagát. Nem kellett volna tehát ez az utolsó harminc perc, de közben van a filmnek nagyjából kilencven olyan perce, amire azt lehet mondani: megérte megnézni. Ha csak ilyen tartalmat készítene a Netflix, akkor senki nem panaszkodna.

Kövesse a Magyar Narancs filmes blogját, a Mikrofilmet, amely rendszeresen új tartalommal jelentkezik. Ajánlók, előzetesek, toplisták, és még sok minden más a Mikrofilmen!

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Levél egy távoli galaxisból

Mészáros Lőrinc olyan, mint a milói Vénusz. De már nem sokáig. Ő sem valódi, s róla is hiányzik ez-az (nem, a ruha pont nem). De semmi vész, a hiány pótlása folyamatban van, valahogy úgy kell elképzelni, mint a diósgyőri vár felújítását, felépítik vasbetonból, amit lecsupáltak a századok. Mészáros Lőrincnek a története hiányos, az nem lett rendesen kitalálva.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.