Jön a világvége, és idegileg kicsinál minket

  • Gera Márton
  • 2018. augusztus 17.

Mikrofilm

A How it Ends egy olyan Netflix-film, ami végre élvezhető.

Nyolcmilliárd dollár. Összesen ennyit tervez idén saját tartalomra költeni a Netflix, és ahogy az egyre bővülő kínálatot nézzük, ezzel a számmal nem is túloztak. A legnagyobb streaming szolgáltató szeretné elérni, hogy a felületén elérhető tartalom fele saját gyártás legyen, ami nagyon is érhető: az ember akkor fizet elő, ha olyat kínálnak neki, amit sehol máshol nem kap meg.

Más kérdés, hogy a minőséget egyelőre csak sorozatos fronton lehetett érzékelni, a Netflix saját filmjei legtöbbször olyanok voltak, mint az eleve DVD-re küldött mozik: árgus szemmel kellett bennük keresni az értéket. Elég csak az év elején teljesen váratlanul érkező The Cloverfield Paradoxra, vagy éppen a rémesen zavaros Mute-ra gondolni (a filmről itt írtunk).

Persze, voltak azért ügyes próbálkozások is, az Expedíció kifejezetten jó sci-fi volt (kritikánk itt olvasható), és például az Ellen Page-dzsel készült dráma (Tallulah) is azt bizonyította, hogy tud tehetséges figurákat maga köré gyűjteni a vállalat. És lehet, hogy átverős a címe, illetve tényleg nem árulja el, hogyan ér véget a világ, de a nyári slágertermékük, a How it Ends is pontosan ilyen film.

How It Ends | Official Trailer [HD] | Netflix

As a mysterious apocalypse causes the spread of misinformation and violence, a man and his estranged father-in-law race across a chaotic and fractured country to save his pregnant wife. Starring Theo James, Forest Whitaker and Kat Graham, How It Ends premieres July 13 only on Netflix.

David M. Rosenthal rendező mintha úgy állt volna neki a munkának, hogy oké, apokalipszisfilmet fogok rendezi, de olyat, amelyben nem a világvégén van a lényeg. Bár a cím erősen sugallja, a How it Ends szerencsére nem arról szól, hogy hogyan ér véget a világ. Itt nem ülnek be a túlélők nagy hajókba, nem úgy menekülnek, ahogy a posztapokaliptikus mozikban szokás, és nincsenek tudósok sem, akik megfejtik, hogy mi történik a világgal.

Vannak viszont emberek, akik szenvednek, mert a lányuk az Egyesült Államok másik végén van, és fogalmuk sincs, mi lehet vele, vagy nem tudják, mi van a párjukkal. Így hát a legkevésbé az érdekli őket, hogy kitört-e a harmadik világháború, vagy természeti csapás érte-e a világot. A How it Endsben a világvége csak szépen felfestett háttér, annak azonban tényleg szép: olykor úgy néz ki az ég, mintha egy Bosch-festmény lenne, a vihar úgy csap le, hogy a Twister is elszégyellné magát. De ez csupán tájfestés, a film attól jó, hogy olyan közel viszi a kamerát a menekülő, országot átszelő emberekhez, amilyen közel csak tudja.

false

Nem is kell sokáig a képernyő előtt ülni, hogy a nézőnek világos legyen: amit lát, nem sci-fi, nem akciófilm, hanem inkább road movie, méghozzá a legjobb fajtából. Nem attól félünk, hogy mi csap le az égből, hanem hogy mikor ugranak egymásnak az emberek, mikor fogják szétszedni egymást a túlélők egy kanna benzinért.

A világvége vagy teljesen kicsinál, vagy összehoz minket, más lehetőség nincsen. Mármint ezt üzeni a film, a két főszereplő kalandjait elnézve pedig nem is olyan nehéz elhinni ezt. A lányát kutató Forest Whitakernek tulajdonképpen elég csak kettőt pislognia, és már uralja a filmet, de a tinifilmeken (A beavatott-sorozat) edződött Theo James is meggyőzően alakul át elveszett irodistából harcos túlélővé.

Ha valami miatt lehet panaszkodni, az éppen a film utolsó fél órája, amire semmi szükség nem volna, mégis itt van. Nem azzal van a baj, hogy nem árulják el, hogyan ér véget a világ, hanem hogy a How it Ends a végére már nem képes tartani a korábban diktált tempót, ismétli önmagát. Nem kellett volna tehát ez az utolsó harminc perc, de közben van a filmnek nagyjából kilencven olyan perce, amire azt lehet mondani: megérte megnézni. Ha csak ilyen tartalmat készítene a Netflix, akkor senki nem panaszkodna.

Kövesse a Magyar Narancs filmes blogját, a Mikrofilmet, amely rendszeresen új tartalommal jelentkezik. Ajánlók, előzetesek, toplisták, és még sok minden más a Mikrofilmen!

Figyelmébe ajánljuk

Hieronymus Bosch világa

  • - turcsányi -

Michael Connelly nem egy író, inkább egy regénygyár, rosszabb esetben áruvédjegy – az efféle státus persze nem oly ritka zsiráf manapság.

„Rodrigo”

A világ legnagyobb és legrangosabb színházi fesztiválja az avignoni. Jelentős társulatok seregszemléje, illetve már maga a fesztiválmeghívás jelentőssé tesz társulatokat. Aki a hivatalos programban van, az számít valakinek.

Félúton

Egykori nagymenő, aki a csúcsról lepottyanva már csak árnyéka önmagának; féktelen csodagyerek, akinek csak kemény munkára és iránymutatásra van szüksége, hogy azzá a sztárrá váljon, akit a végzete elrendelt neki – a sportfilmek talán legnagyobb kliséi ezek, a Stick pedig épp erre a kettőre épül.

Dinók a budoárban

Ötévesen, egy tollseprűtánccal indult Karácsonyi László (1976) művészi karrierje, diplomáját 2003-ban pedig egy lovagi páncélzatban védte meg. (A páncél maga volt a diplomamunkája.)

Léda a Titanicon

  • Molnár T. Eszter

Ki ne szeretné a Balatont? Főleg, ha csak a szépre emlékszik? Arra, hogy a vonat vidáman, sőt pontosan fut be a hűs állomásra, a papucs nem töri a lábat, a naptej megvéd a leégéstől, és van hely az árnyékban a kempingszéknek és a gumimatracnak.

Angyalszárnycsikorgás

Nagy luxus olyan kis kultúrának, mint a magyar, nem megbecsülni a legjobbjait. Márpedig Halasi Zoltán a kortárs magyar költészet szűk élmezőnyébe tartozik, ám a szakma mintha nem tartaná számon érdemeinek megfelelően, a nagyközönség számára pedig minden bizonnyal ismeretlen.

Miért hallgat Erdő Péter?

2025 júliusának egyik forró szerda éjjelén Konrád-Lampedúza Bence betanított kémia­tanár hazafelé ballagott Ráczboldogkőn, a Kistücsök névre hallgató alma materéből. Nem volt ittas egy cseppet sem, de megviselte a nehéz levegő, amikor szembejött vele egy kormányzati óriásplakát. 

Kinek a bűne?

A kormánypárti média azzal igyekszik lejáratni egy Tisza párti önkéntest, hogy korábban pornófilmekben szerepelt. A kampány morális természetű, a nőt bűnösnek és erkölcstelennek állítja be, s persze ezt vetíti rá a pártra is.

Presztízskérdés

A magyar kormányzat hosszú ideje azt kommunikálja, hogy csökkent a szegénység Magyarországon, az MCC-s Sebestyén Géza pedig odáig jutott, hogy idén februárban bejelentette a szegénység eltűnését is. A kormány helyzetértékelése eddig is vitatható volt, és a KSH szegénységi adatai körül felfedezett furcsaságok tovább bonyolítják ezt az így is zavaros ügyet.

„Lövésük sincs róla”

Magyarországon nem az illegális kábítószerek okozzák a legnagyobb problémát a fiatalok körében. A hazai 16 évesek élen járnak az alkohol, a cigaretta és e-cigaretta kipróbálásában, és kilátástalannak érzett helyzetük miatt sokan a serkentők felé fordulnak.