Wim Wenders jön a Budapesti Klasszikus Film Maratonra

  • Narancs.hu/MTI
  • 2024. július 3.

Mikrofilm

Díjat kap, és tizenkét filmjét vetítik a rendezvény egyik szekciójában.

Wim Wenders lesz a Budapesti Klasszikus Film Maraton díszvendége szeptemberben –jelentette be a Nemzeti Filmintézet szerdán.

A német rendező Budapesten veszi át a Filmarchívumok Nemzetközi Szövetsége (FIAF) 2024-es díját a filmmegőrzés jelentőségének népszerűsítéséért.

A FIAF 2001 óta évente díjazza azokat a kiváló filmes személyiségeket, akik elkötelezettek a világ filmörökségének megmentésében, támogatják és népszerűsítik a filmarchívumok értékmentő tevékenységét. A FIAF-díj korábbi kitüntetettjei közé tartozik többek között Martin Scorsese, Ingmar Bergman, Peter Bogdanovich, Liv Ullmann, Agnés Varda, Christopher Nolan, Jean-Luc Godard, Tilda Swinton vagy Guillermo del Toro.

A budapesti díjátadó gála a Film Maraton keretében lesz szeptemberben az Uránia Nemzeti Filmszínház dísztermében.

Wim Wenders a hetvenes évek új német filmművészetének fontos úttörője, a kortárs egyetemes filmművészet egyik legjelentősebb képviselője. Azon kevés alkotók közé tartozik, akik a cannes-i Arany Pálmát és a velencei Arany Oroszlánt is elnyerték. Világszerte díjazott korszakos játékfilmjei mellett forgatókönyvíróként, rendezőként, producerként, fotósként és íróként is tevékeny, számos innovatív dokumentumfilmet készített világszerte. Az Európai Filmakadémia alapító tagja, 1996-tól 2020-ig elnöke is volt. 2015-ben a Berlinale tiszteletbeli Arany Medve díjjal tüntette ki életművéért, 2022-ben megkapta a Praemium Imperiale „művészeti Nobel-díjat” a Japán Művészeti Szövetségtől.

A 7. Budapesti Klasszikus Film Maraton Budapest felett az ég: Fókuszban Wim Wenders szekciójában a rendező tizenkét filmjét láthatja a magyar közönség a kezdetektől a kilencvenes évekig. A válogatás a korai korszakot képviselő Alice a városokban című road movie-val indul, majd olyan klasszikusokat is bemutat, mint a cannes-i rendezői díjas és európai filmdíjas Berlin felett az ég, vagy az 1984-es Arany Pálmát elnyerő Párizs, Texas. A programban szerepelnek ritkán látható alkotásai is, köztük az 1977-ben készült Az amerikai barát, amely a nemzetközi áttörést jelentette a rendező pályáján.

Wenders életművében különösen fontos a filmkészítés témája, alkotásai gyakran szólnak a filmtörténetről, filmörökségről. Ilyen témájú játékfilmjei mellett (A dolgok állása, Az erőszak vége) fontos filmtörténeti dokumentumfilmjeit is láthatja szeptemberben a Film Maraton közönsége. A Tokyo-Ga a japán rendező mestert, Ozut idézi meg, a Villanás a víz felett Nicholas Ray-től búcsúzik, A 666-os szoba című interjúfilm a filmkultúra átalakulására reflektál.

A Budapesti Klasszikus Film Maratont szeptember 17-től 22-ig rendezik meg, a vetítések az Uránia Nemzeti Filmszínházban, a Toldi moziban, a Budapesti Francia Intézetben és a Budapest Music Centerben várják a nézőket, emellett lesznek szabadtéri vetítések is a Szent István téren, a bazilika előtt.

 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.