Tévétorrent

Year of the Rabbit

Mikrofilm

Mi történne, ha a 70-es évek brit kemény zsaruinak egyikét lepottyantanánk a viktoriánus East End szutykos sikátoraiba? Nos, tökéletesen a helyén lenne: az ujjakat ugyanúgy eltörhetné, vedelhetne kedvére és járhatná a rablók és pandúrok közötti szürke zónát. Épp ezt gondolta Kevin Cecil, Andy Riley és a brit komédia nagy teherbírású és gátlástalan csillaga, Matt Berry is (Kockafejek, Toast of London, What We Do in the Shadows), amikor megalkották a félszemöldökű, az inkompetencia és a zsenialitás között egyensúlyozó Rabbit felügyelőt.

A húszperces epizódokból álló sorozat szertelen energiájával először lehengerli a nézőt, de a kábulat nem tart sokáig, noha az alkotók lázasan igyekeznek, hogy minden geget és apró húsvéti tojást belezsúfoljanak a kurta epizódokba. Van itt heti bűnügy, s a háttérben lassan érlelődik a nagy összeesküvés is (eláruljuk, gonosz feministák fenekednek) – így minden perc gyakorlatilag követhetetlen rohangálással telik, hogy a korhűen szennyes díszleteket is legyen alkalom megmutatni. A sorozat vaskos humora is működőképes, bár kissé egyenetlen: az alkotók beleszeretnek egyik-másik (gyakorta gyermeteg) poénjukba, amelyet azután unásig ismételgetnek. Remek poénforrás a széria ordító anakronizmusa, szórakoztatók a cirkalmas káromkodások és a különc nyomozótrió a gyengébb pillanatokért is kárpótol. Berry iszákos bunkója, Freddie Fox választékos cambridge-i ficsúrja és Susan Wokoma ordenáré, de ösztönösen tehetséges rendőrnője biztosan elviszi a hátán a sorozatot – ám a nagy kapkodás közepette nekik sincs idejük teljesen kibontakozni.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.