Tévétorrent

Year of the Rabbit

Mikrofilm

Mi történne, ha a 70-es évek brit kemény zsaruinak egyikét lepottyantanánk a viktoriánus East End szutykos sikátoraiba? Nos, tökéletesen a helyén lenne: az ujjakat ugyanúgy eltörhetné, vedelhetne kedvére és járhatná a rablók és pandúrok közötti szürke zónát. Épp ezt gondolta Kevin Cecil, Andy Riley és a brit komédia nagy teherbírású és gátlástalan csillaga, Matt Berry is (Kockafejek, Toast of London, What We Do in the Shadows), amikor megalkották a félszemöldökű, az inkompetencia és a zsenialitás között egyensúlyozó Rabbit felügyelőt.

A húszperces epizódokból álló sorozat szertelen energiájával először lehengerli a nézőt, de a kábulat nem tart sokáig, noha az alkotók lázasan igyekeznek, hogy minden geget és apró húsvéti tojást belezsúfoljanak a kurta epizódokba. Van itt heti bűnügy, s a háttérben lassan érlelődik a nagy összeesküvés is (eláruljuk, gonosz feministák fenekednek) – így minden perc gyakorlatilag követhetetlen rohangálással telik, hogy a korhűen szennyes díszleteket is legyen alkalom megmutatni. A sorozat vaskos humora is működőképes, bár kissé egyenetlen: az alkotók beleszeretnek egyik-másik (gyakorta gyermeteg) poénjukba, amelyet azután unásig ismételgetnek. Remek poénforrás a széria ordító anakronizmusa, szórakoztatók a cirkalmas káromkodások és a különc nyomozótrió a gyengébb pillanatokért is kárpótol. Berry iszákos bunkója, Freddie Fox választékos cambridge-i ficsúrja és Susan Wokoma ordenáré, de ösztönösen tehetséges rendőrnője biztosan elviszi a hátán a sorozatot – ám a nagy kapkodás közepette nekik sincs idejük teljesen kibontakozni.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.