Ez a gyönyörű fotó a múlt szörnyűségeire és a felejtés veszélyeire emlékeztet

  • narancs.hu
  • 2016. december 12.

Nagytotál

A képet Christophe Petit Tesson készítette az EPA-nak december 10-én. Az MTI képaláírása szerint az látható rajta, hogy François Hollande francia elnök (balról) részt vesz a második világháború fogyatékkal élő áldozatainak emlékére szervezett tiszteletadáson a párizsi Trocadero téren.

false

 

Fotó: MTI/EPA

A Le Figaro összefoglalója szerint a most felavatott emlékmű előzménye Jean-Pierre Azéma történész kutatása, amelyből kiderül: 1940 és 45 között, a német megszállás alatt mintegy 45 ezer fogyatékkal élő halt meg francia kórházakban és intézetekben az embertelen körülmények vagy az emberi hanyagság miatt. Sokan közülük éhen haltak, mások megfagytak. Miután Azéma közzétette a róluk szóló adatokat, civil kezdeményezés indult, hogy elkészüljön az első emlékmű, amelyet nekik szentelnek Franciaországban.

„Ez emlékeztet minket a legfontosabb kötelességünkre – mondta a francia elnök. – Arra, hogy éberen figyeljünk a szenvedésre, amit nem látunk, az áldozatokra, akiket nem hallunk, és a fájdalmakra, amelyekre nem is gondolunk. Ennek a felelősségnek neve is van a mi köztársaságunkban. Úgy hívják, testvériség.”

(MTI, Le Figaro)

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."