A magyar állatok miniszterelnöke

  • narancs.hu
  • 2022. december 14.

Narancsblog

"Az elmúlt évtizedek szuperböllére is jobbnak látja, hogy az elszabadult élelmiszerárak mellett inkább felelős kutyatartóként tekintsenek rá."

2016. február 23-án az országos választási irodánál egy 20 fős, futballhuligánokból álló különítmény megakadályozta Nyakó István MSZP-képviselő népszavazási kezdeményezését. Ma már persze megmosolyogtató, hogy az addig kizárólag diktatúrákban alkalmazott „eljárás” a vasárnapi boltbezárásokkal volt kapcsolatba hozható, az viszont kifejezett röhejes, hogy Orbán Viktor új arcát épp az akciót követő napon ismerhettük meg. A miniszterelnök Facebook-posztjában egy jókora kuvasszal domborított, az alábbi kísérő szöveggel: „Nárcisz és én is egyetértünk az állatvédők céljaival”. (Orbán itt arra utalt, hogy az állatvédők is ekkor tüntettek szigorúbb törvényekért.) A dolog ott sántított, hogy egész addig (vagyis 2016. február 24-ig) senkinek nem volt arról tudomása, hogy Orbán kutyát tartana. Persze a közönség Nárcisz kutyát hamar elfelejtette volna, ha a poszthoz a bulvársajtónak nem lett volna hozzáfűznivalója. Ebből pedig ugyanis az derült ki, hogy „Nárcisz 2010 óta van Orbánéknál”, sőtegy nap, amikor a miniszterelnök és családja hazaérkezett felcsúti házukba, azt látták, hogy a kutya vérbe fagyva fekszik a kertben”. „Azonnal bevittük a klinikára, ahová korábban is jártunk vele” – mondta akkor Orbán Viktor a Blikknek, nem is sejtve, hogy mekkora baklövést követett el. A kutyás szenzáció nyomán ugyanis újságírók légiója (2016-ban még jóval több újságíró volt) indult a kuvasz keresésére. Így jutottak el Orbán Győző hatvanpusztai birtokára is, melyet akkoriban Mészáros Lőrinc gépállomásaként emelgetettek, és nemhogy Nárciszt, de egy árva rotációs kapát sem találtak ott,

az viszont sikerült kideríteni, hogy megkezdődtek a ma már csak „Orbán-uradalomnak” nevezett, ám akkor hétpecsétes titokként kezelt kacsalábon forgó varázskastély-komplexum építési munkálatai.

A balul elsült cukiskodás után jó időre alábbhagyott az Orbán állatbaráti gerjedelme, a propagandisták inkább a disznóölési erőfeszítéseit domborították ki. Ám amikor tavaly februárban állatvédelmi konzultációt indított a kormány, a miniszterelnök Facebook-videójában immár az Alfi nevű, addig ismeretlen saját vizslájával népszerűsítette a kormányzati pótcselekvést. Noha e fellépés (mint maga konzultáció is) elsősorban a járványkezeléssel kapcsolatos anomáliákról igyekezett elterelni a figyelmet, Orbán Alfival nem szaladt bele újabb botrányba. Így ma már az elmúlt évtizedek szuperböllére is jobbnak látja, hogy az elszabadult élelmiszerárak mellett inkább felelős kutyatartóként tekintsenek rá, mint rutinos kolbásztöltőre. Erre utal az a minap kiposztolt miniszterelnöki videó is, amelyben Orbán jelentős mennyiségű táppal lepi meg az ürömi kutyamenhelyet: a „helló röfit” tehát a „helló blöki” váltotta fel. Persze az is nyilvánvaló, hogy a kutyatáp Róbert bácsiját ugyanúgy a figyelemelterelés Frankenstein doktora alkotta meg, mint Nárciszt és Alfit.

Ugyanakkor persze az is lehetséges, hogy Orbán valamelyik tanácsadója a számtalan „legnagyobb aranyköpések” honlap egyikén véletlenül beleszaladt az örök hollywoodi receptbe, mely szerint a gyerek, a kutya és a fóka szerepeltetése fél siker. S így már csak az okozhat fejtörést miniszterelnöki stábban, hogy mekkora kockázatot jelenthet egy fóka, pontosabban az a nehezen cáfolható tény, hogy őshonos fóka nem létezik a Kárpát-medencében. Kár.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.