A Csodaszarvas-szobor aligha maradandó műalkotás, inkább egy torz rendszer lázálmainak lenyomata

Narancsblog

Szembetűnő a hasonlóság a több mint 30 évvel ezelőtt a közelben felállított Kun Béla-szoborcsoporttal. 

Kedves Olvasónk!

Ez a cikk a Magyar Narancs 2022. szeptember 8-i számában jelent meg. Most ezt az írást ebből a lapszámunkból széles körben, ingyenesen is hozzáférhetővé tesszük.

Részben azért, mert fontosnak tartjuk, hogy minél többen megismerkedjenek a tartalmával, részben pedig azért, hogy megmutassuk, érdemes a Narancsot megvásárolni is, hiszen minden számban hasonlóan érdekes cikkeket találhatnak – és a lap immár digitálisan is előfizethető, cikkei számítógépen, okostelefonon és tableten is olvashatóak.

magyarnarancs.hu-n emellett a továbbiakban sem csak fizetőfal mögötti tartalmakat találnak, így mindig érdemes benézni hozzánk. 

Visszavárjuk!

A szerk.

„Avantgárd vízióként lebeg a sétány felett. Igen erős hatású, azonban expresszionizmusát mintha némi szarkazmus hatná át” – írta a korabeli kritika Varga Imre Kun Béla emlékművéről. A szoborcsoportot 1986-ban avatták fel, Kun születésének 100. évfordulója alkalmából. E tény látszólag alátámasztja azt a kormánypárti narratívát, amely összemossa a Rákosi- és a Kádár-korszakot, az ávósokat és az úttörő-rendőröket, amikor Novák Katalin szerint „betiltották” a Himnuszt.

De a Kun-szobor avatása még a „dicsőséges 133 nap” kifejezés sűrű emlegetése ellenére sem a terror dicsőítésére szolgált; 1986-ban nemcsak az keltett feltűnést, hogy Varga a munkásmozgalmi klisékre fittyet hányva, heroizálás helyett „szarkazmussal” állt elő, de az is, hogy végre el lehetett mondani: Kun Bélát 1937-ben a Szovjetunióban megölték.

 
 
Forrás: köztérkép.hu
 

Ma a Kun-szobor a létező szocializmus agóniájának és kimúlásának szimbóluma. Az ország akkori, csődközeli helyzete ellenére a pénz nem számított, pláne úgy, hogy Varga művét avatása idején már-már remekműnek tekintették, és azt hitték, hogy Budapest ki­emelkedő köztéri alkotása született. De az emlékművet hamar „elsodorták az események”. Kun Béla az eredeti helyén – a Vérmezőn, az Attila út és Krisztina körút találkozásánál – mindössze öt évig állt, hogy aztán a Leninekkel, vörös katonákkal és egyéb felszabadulási emlékművekkel együtt a városszéli szoborparkba kerüljön. Ahol csak szörnyülködni vagy röhögni állnak meg előtte.

Hétfőn bejelentették (a cikk 2022 szeptemberében jelent meg – a szerk.), hogy pár méterre az egykori Kun-emlékmű helyszínétől gigantikus műalkotás születik.

„A magyarok lélekvezető állatát egy bronz szikla tetejére képzeltem el, hogy szarvasteste egybefonódjon az éggel, és éjszaka csillagképként ragyogjon”

– közölte Facebook-oldalán maga a művész, Szőke Gábor Miklós, aki a róla szóló Wikipédia-szócikk szerint „kolosszális köztéri szobraival kiemelkedő képviselőjévé vált a kortárs magyar képzőművészetnek”.

Nos, ami a méreteket és költségeket illeti, Szőke munkássága valóban kolosszális a NER-univerzumban, mivel általában olyan megrendelői vannak, mint Kubatov Gábor, Semjén Zsolt vagy Matolcsy György. Valóban kolosszális művek születtek így, s nem is csak azért, mert százmilliós nagyságrendű adóforintok repkednek az irányukba, de azért is, mert Szőke nem tett egyebet, csak elhúzta a megrendelő nótáját. És mivel a megrendelő nagyjából mindig ugyanazt a nótát húzatja, a legnagyobbat, a legfényesebbet, a legdrágábbat, a legszarvasabbat,

Szőke szobrai aligha maradandó műalkotások, inkább egy torz rendszer lázálmainak lenyomatai.

Történelmi háttér a jövő önmarcangoló játékfilmjeihez, ahogy a Lenin szobrok is. Így van ez a Fradi-pálya előtt ezüstben csillogó zöld sas („Európa legnagyobb madárszobra”), vagy a vadászati világkiállítás 10 tonna szarvasagancsból összerakott kapuja esetében is, de említhetnénk a szerényebb igényeket kielégítő kézilabdázó (!) hópárducot is a siófoki sportcsarnok előtt. Szarkazmus? Ugyan már!

 
Forrás: köztérkép.hu

Ám minden jel arra mutat, hogy a most beharangozott szobor nemcsak Szőke Gábor Miklós munkásságának fénypontja lesz, hanem Matolcsy Györgyé is. A Vérmezőre néző gigantikus aranyszarvas a Magyar Nemzeti Bank megrendelésére készül, a több mint 30 milliárd forintos Széll Kálmán téri postapalota családi panamákkal szegélyezett felújításának újabb epizódjaként. E palota pedig nem más célt szolgál, csupán Matolcsy unortodox gazdaságpolitikájának dicsőítését – a puszta létével, az árával. Ha a Kun Béla szoborcsoport ott állna a szarvas árnyékában, törpék gyülekezetének tűnne hozzá képest.

Ennek ellenére a hasonlóságok szembetűnők. Varga Imre is „főművet” alkotott, most is csőd közeli helyzetben az ország, de a pénz ezúttal sem számít – és gyanítjuk, a mai megrendelők ama meggyőződése is kvadrál az akkoriakéval, hogy remekmű születik, Budapest kiemelkedő köztéri alkotása.

Olyan, amelyhez fogható legközelebb Türkmenisztánban állt – egy ideig.

Neked ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.