A zaklatás semmilyen formájára nem lehet magyarázat, hogy valaki „régen hatalmas sztár volt”

  • narancs.hu
  • 2023. szeptember 29.

Narancsblog

Nincs nagyobb gyávaság, mint az áldozathibáztatás, a Póka Egonhoz köthető zaklatások híre mégis ezt a reakciót váltotta ki a Kőbányai Zenei Stúdió fenntartójából. Pontosan ez a hozzáállás teszi lehetetlenné, hogy az áldozatok elégtételt nyerjenek, a bűnösökről pedig művészi teljesítményük elvitatása nélkül tudjunk beszélni.

„Gyáva ember az, aki Póka Egon halálát követően több mint két évvel állít vagy kérdez olyan eseményekről, amelyek alkalmasak Póka Egon jóhírnevének, kegyeleti jogainak megsértésére” – írta a Telex kérdéseire küldött válaszlevelében Gyimesi László, a Kőbányai Zenei Stúdió fenntartásáért felelős Magyar Zeneművészek és Táncművészek Szakszervezetének (MZTSZ) főtitkára. A portál csütörtök reggel közölt hosszú cikket a zeneiskola 2021-ben elhunyt alapítójához, vezetőjéhez köthető szexuális és verbális bántalmazásokról, amelyek az áldozatok – és egy korábbi oktató – beszámolói szerint rendszeresek voltak Póka Egon részéről.

A cikkben megrázó történetek hosszú sora elevenedik meg, kezdve a kötelező pusziktól a fogdosáson és obszcén megjegyzéseken át a nyilvános megalázásokig. Az áldozatok között az iskola növendékei és női dolgozói egyaránt felbukkannak, akik állításuk szerint bár többször kértek, mégsem kaptak segítséget. Elbeszéléseikből egy olyan világ képe rajzolódik ki, amely sok esetben jócskán túlmutat az intézmény falai között kialakult mérgező légkörön, történeteik a hazai zeneipar nagy részét még mindig uraló, a rockzene egész történetét beárnyékoló szexizmusról árulkodnak.

Fájó, hogy mások mellett éppen az elvileg a magyar könnyűzene jövőjéért dolgozó intézménynek lett volna lehetősége változtatni mindezen, mégsem tett semmit. Csak remélni tudjuk, hogy a cikkben megszólalók esetei nyomán ezúttal valódi vizsgálat indul, hangjukat ezúttal valóban meghallja a súlyos örökséggel küszködő szakma, és a jövőben mindenki pofán röhögi – és lehetőleg még tökön is rúgja – azokat, akik egy rockzenész vállalhatatlan viselkedését azzal próbálják magyarázni, hogy az illető „régen hatalmas sztár volt, hozzászokott ahhoz, hogy nők várják hátul a koncert után”.

Gyimesi László téved, és nem csak az iménti, az egyik áldozat által neki tulajdonított, Póka Egont mentegető gondolatmenetét illetően. Abban sincs igaza, hogy gyávaság volna az áldozatok, a szakma vagy a sajtó részéről szót emelni a verbális vagy fizikai bántalmazásokat nem pusztán elnéző, de olykor még kívánatosnak is tekintő viselkedés normalizálása ellen. Hiszen mérhetetlen bátorság kell ahhoz, hogy az áldozatok beszélni tudjanak egyéni sérelmeikről, a magyar rockzene pedig végre szembe tudjon nézni kollektív traumáival. Éppen itt lenne az ideje ennek szembe nézésnek, mert az áldozatok csak ezáltal nyerhetnek valódi elégtételt, a bűnösökről pedig csak akkor leszünk képesek a művészi teljesítményüket nem elvitató módon beszélni, ha már senki nem tekinti elfogadható álláspontnak azt, hogy egy „legenda” bármit megengedhet magának, halála után pedig az illetőről vagy jót vagy semmit.

A borzasztó helyzet az, hogy az ehhez szükséges bátorság éppen Gyimesi Lászlóból és mindazokból hiányzik, akik az ilyen esetekkel kapcsolatban még a vizsgálat ötletét is sértőnek találják, majd a panaszok kivizsgálására rendszersített protokoll hiányát elismerve a vádakat hazugságnak, a panasszal élőket pedig gyávának minősítik.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.