A zaklatás semmilyen formájára nem lehet magyarázat, hogy valaki „régen hatalmas sztár volt”

  • narancs.hu
  • 2023. szeptember 29.

Narancsblog

Nincs nagyobb gyávaság, mint az áldozathibáztatás, a Póka Egonhoz köthető zaklatások híre mégis ezt a reakciót váltotta ki a Kőbányai Zenei Stúdió fenntartójából. Pontosan ez a hozzáállás teszi lehetetlenné, hogy az áldozatok elégtételt nyerjenek, a bűnösökről pedig művészi teljesítményük elvitatása nélkül tudjunk beszélni.

„Gyáva ember az, aki Póka Egon halálát követően több mint két évvel állít vagy kérdez olyan eseményekről, amelyek alkalmasak Póka Egon jóhírnevének, kegyeleti jogainak megsértésére” – írta a Telex kérdéseire küldött válaszlevelében Gyimesi László, a Kőbányai Zenei Stúdió fenntartásáért felelős Magyar Zeneművészek és Táncművészek Szakszervezetének (MZTSZ) főtitkára. A portál csütörtök reggel közölt hosszú cikket a zeneiskola 2021-ben elhunyt alapítójához, vezetőjéhez köthető szexuális és verbális bántalmazásokról, amelyek az áldozatok – és egy korábbi oktató – beszámolói szerint rendszeresek voltak Póka Egon részéről.

A cikkben megrázó történetek hosszú sora elevenedik meg, kezdve a kötelező pusziktól a fogdosáson és obszcén megjegyzéseken át a nyilvános megalázásokig. Az áldozatok között az iskola növendékei és női dolgozói egyaránt felbukkannak, akik állításuk szerint bár többször kértek, mégsem kaptak segítséget. Elbeszéléseikből egy olyan világ képe rajzolódik ki, amely sok esetben jócskán túlmutat az intézmény falai között kialakult mérgező légkörön, történeteik a hazai zeneipar nagy részét még mindig uraló, a rockzene egész történetét beárnyékoló szexizmusról árulkodnak.

Fájó, hogy mások mellett éppen az elvileg a magyar könnyűzene jövőjéért dolgozó intézménynek lett volna lehetősége változtatni mindezen, mégsem tett semmit. Csak remélni tudjuk, hogy a cikkben megszólalók esetei nyomán ezúttal valódi vizsgálat indul, hangjukat ezúttal valóban meghallja a súlyos örökséggel küszködő szakma, és a jövőben mindenki pofán röhögi – és lehetőleg még tökön is rúgja – azokat, akik egy rockzenész vállalhatatlan viselkedését azzal próbálják magyarázni, hogy az illető „régen hatalmas sztár volt, hozzászokott ahhoz, hogy nők várják hátul a koncert után”.

Gyimesi László téved, és nem csak az iménti, az egyik áldozat által neki tulajdonított, Póka Egont mentegető gondolatmenetét illetően. Abban sincs igaza, hogy gyávaság volna az áldozatok, a szakma vagy a sajtó részéről szót emelni a verbális vagy fizikai bántalmazásokat nem pusztán elnéző, de olykor még kívánatosnak is tekintő viselkedés normalizálása ellen. Hiszen mérhetetlen bátorság kell ahhoz, hogy az áldozatok beszélni tudjanak egyéni sérelmeikről, a magyar rockzene pedig végre szembe tudjon nézni kollektív traumáival. Éppen itt lenne az ideje ennek szembe nézésnek, mert az áldozatok csak ezáltal nyerhetnek valódi elégtételt, a bűnösökről pedig csak akkor leszünk képesek a művészi teljesítményüket nem elvitató módon beszélni, ha már senki nem tekinti elfogadható álláspontnak azt, hogy egy „legenda” bármit megengedhet magának, halála után pedig az illetőről vagy jót vagy semmit.

A borzasztó helyzet az, hogy az ehhez szükséges bátorság éppen Gyimesi Lászlóból és mindazokból hiányzik, akik az ilyen esetekkel kapcsolatban még a vizsgálat ötletét is sértőnek találják, majd a panaszok kivizsgálására rendszersített protokoll hiányát elismerve a vádakat hazugságnak, a panasszal élőket pedig gyávának minősítik.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.