Kereszt a Szabadság-szoborra: az önmagáért való szabadságnak nálunk nem jár emlékmű

Narancsblog

Ez az újrahasznosítás csodás példája is: ha az ún. Szabadság-szobor negyven éven át jó volt a szovjet hősök emlékművének, akkor a továbbiakban jó lesz az a magyar hősök emlékművének is.

„Neve: Vaszilij. Mindössze csak ennyi. / Nem futott, se díj, se rang után. / Katona volt és ember akart lenni / És jelkép lett egy város homlokán” – írta versében Reményi Gyenes István Vaszilij Mihajlovics Golovcovról. Arról a férfiról, akiért 1965-ben, a Moszkvától 200 kilométerre lévő tejkovói szövőgyárig szaladtak a magyar illetékesek, hogy Budapest felszabadításának 20. évfordulójára idehozhassák díszvendégnek. Pedig Golovcov egyszerű szovjet katona volt, és egyedül annak köszönhette a megkülönböztetett figyelmet, hogy ő állt modellt Kisfaludy Strobl Zsigmondnak, amikor a Szabadság-szobor usankás-davajgitáros alakját mintázta.

Amikor Golovcov itt járt, valószínűleg nem tájékoztatták arról, hogy bronzba öntött alakját kilenc évvel korábban ledöntötték a forradalmárok, és vélhetően arról sem szerzett tudomást, hogy a rendszerváltás után ismét eltávolították a Gellért-hegyről. Ám míg 1956-ban senkinek sem jutott volna az eszébe, hogy a főalakot, magát a Szabadság-szobrot is el kellene tüntetni, 1989 után az efféle hangok is felerősödtek, mondván, miféle szabadság az, amelyet egy géppisztolyos ruszkinak kell őriznie.

Ha volt is ebben igazság, a szobornak már csak azért is maradni kellett, mert addigra Budapest jelképévé vált, kulcstartókon, jelvényeken, kupákon, ünnepi installációkon örökítették meg, egy csomó vállalat címerébe is belerajzolták. (A pálmaágat tartó nő később a szabadság szellemeként is megjelent: a rendszerváltás időszakának megismételhetetlen – és épp ezért ugyancsak jelképes – pillanata volt, amikor 1992-ben, a szovjetek kivonulásakor a főváros vezetése támogatta Szentjóby Tamás azon kezdeményezését, hogy a szobrot kísértetlepellel vonják be egy időre.)

2010 után a Fidesz érdekeihez igazított „emlékezetpolitika” jegyében forgattak ki vagy hamisítottak meg egy sor történelmi eseményt, gyakran ún. művészi eszközökkel a különféle emlékmű-, emléktér- és szoboravatások, vagy éppen a visszaépítések és visszaállítások során. A budai és a diósgyőri várak, a Kossuth tér vagy a Szabadság téri megszállási rémség mindegyike több mint a múltba révedés méregdrága mementója, az esztétikusnak vélt, de ma már nevetségesen ható régi formák felmelegítése. Sőt ha arra gondolunk, hogy a Várnegyedben immár szakmányban állítják elő a „19. századi” épületeket a legújabb technikával, előbb jut eszünkbe Budapestről a 10–20 éves „antik” szobrokkal elcsúfított Szkopje, mint bármelyik 21. századi világváros.

Ráadásul minden abba az irányba mutat, hogy nem bírnak leállni,

újabban a Gellérthegyet vették célba Orbán Viktor kedvenc műkövesei, hogy a Citadellát is átformálják a saját ízlésüknek megfelelően.

És ebbe nemcsak az fér bele, hogy tavat alakítsanak ki, széles átjárót vágjanak a rondella falába és a „megújult ágyútoronyban a magyarság szabadságküzdelmeit bemutató kiállítást” hozzanak létre, de az is, hogy belemaszatoljanak a Szabadság-szoborba.

A projektért felelős Nemzeti Hauszmann Program új látványtervein azt látni, hogy a szobor talapzatára – ahol 1991-ig Golovcov állt – egy hatalmas kőkeresztet állítottak, alatta pedig a felirat: „Mindazok emlékére, akik életüket áldozták Magyarország függetlenségéért, szabadságáért, boldogulásáért.” A Nemzeti Hauszmann Program zavaros okfejtése szerint a kereszttel „az 1100 éves magyar államiság, a nyugati kereszténység és az európai kultúrkör legfontosabb szimbólumát” kívánják megjeleníteni, az pedig láthatóan nem zavarja őket, hogy ezzel immár a harmadik keresztjét is megkapja a Gellért-hegy; az első a névadó püspök kezében van, a második a sziklakápolna előtt.

Azok a maguk környezetében érvényesnek is tekinthetők, a Szabadság-szobor keresztje viszont nemcsak dekoráció, hanem az újrahasznosítás csodás példája is: ha az ún. Szabadság-szobor negyven éven át jó volt a szovjet hősök emlékművének, akkor a továbbiakban jó lesz az a magyar hősök emlékművének. Amely a szokásos lózungok mellett egyúttal

azt is üzeni, hogy nálunk az önmagáért való, tiszta szabadságnak nem jár emlékmű. Még csak az hiányozna.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”

„Így változik meg a világrend”

Miért tört előre a populista jobboldal a nyugati világban, és hogyan alakította át Kelet-Európát? Milyen társadalmi változások, milyen félelmek adták a hajtóerejét, és milyen tartalékai vannak? És a liberális demokráciának? A tájhaza egyik legeredetibb politikai gondolkodóját kérdeztük.