Kereszt a Szabadság-szoborra: az önmagáért való szabadságnak nálunk nem jár emlékmű

Narancsblog

Ez az újrahasznosítás csodás példája is: ha az ún. Szabadság-szobor negyven éven át jó volt a szovjet hősök emlékművének, akkor a továbbiakban jó lesz az a magyar hősök emlékművének is.

„Neve: Vaszilij. Mindössze csak ennyi. / Nem futott, se díj, se rang után. / Katona volt és ember akart lenni / És jelkép lett egy város homlokán” – írta versében Reményi Gyenes István Vaszilij Mihajlovics Golovcovról. Arról a férfiról, akiért 1965-ben, a Moszkvától 200 kilométerre lévő tejkovói szövőgyárig szaladtak a magyar illetékesek, hogy Budapest felszabadításának 20. évfordulójára idehozhassák díszvendégnek. Pedig Golovcov egyszerű szovjet katona volt, és egyedül annak köszönhette a megkülönböztetett figyelmet, hogy ő állt modellt Kisfaludy Strobl Zsigmondnak, amikor a Szabadság-szobor usankás-davajgitáros alakját mintázta.

Amikor Golovcov itt járt, valószínűleg nem tájékoztatták arról, hogy bronzba öntött alakját kilenc évvel korábban ledöntötték a forradalmárok, és vélhetően arról sem szerzett tudomást, hogy a rendszerváltás után ismét eltávolították a Gellért-hegyről. Ám míg 1956-ban senkinek sem jutott volna az eszébe, hogy a főalakot, magát a Szabadság-szobrot is el kellene tüntetni, 1989 után az efféle hangok is felerősödtek, mondván, miféle szabadság az, amelyet egy géppisztolyos ruszkinak kell őriznie.

Ha volt is ebben igazság, a szobornak már csak azért is maradni kellett, mert addigra Budapest jelképévé vált, kulcstartókon, jelvényeken, kupákon, ünnepi installációkon örökítették meg, egy csomó vállalat címerébe is belerajzolták. (A pálmaágat tartó nő később a szabadság szellemeként is megjelent: a rendszerváltás időszakának megismételhetetlen – és épp ezért ugyancsak jelképes – pillanata volt, amikor 1992-ben, a szovjetek kivonulásakor a főváros vezetése támogatta Szentjóby Tamás azon kezdeményezését, hogy a szobrot kísértetlepellel vonják be egy időre.)

2010 után a Fidesz érdekeihez igazított „emlékezetpolitika” jegyében forgattak ki vagy hamisítottak meg egy sor történelmi eseményt, gyakran ún. művészi eszközökkel a különféle emlékmű-, emléktér- és szoboravatások, vagy éppen a visszaépítések és visszaállítások során. A budai és a diósgyőri várak, a Kossuth tér vagy a Szabadság téri megszállási rémség mindegyike több mint a múltba révedés méregdrága mementója, az esztétikusnak vélt, de ma már nevetségesen ható régi formák felmelegítése. Sőt ha arra gondolunk, hogy a Várnegyedben immár szakmányban állítják elő a „19. századi” épületeket a legújabb technikával, előbb jut eszünkbe Budapestről a 10–20 éves „antik” szobrokkal elcsúfított Szkopje, mint bármelyik 21. századi világváros.

Ráadásul minden abba az irányba mutat, hogy nem bírnak leállni,

újabban a Gellérthegyet vették célba Orbán Viktor kedvenc műkövesei, hogy a Citadellát is átformálják a saját ízlésüknek megfelelően.

És ebbe nemcsak az fér bele, hogy tavat alakítsanak ki, széles átjárót vágjanak a rondella falába és a „megújult ágyútoronyban a magyarság szabadságküzdelmeit bemutató kiállítást” hozzanak létre, de az is, hogy belemaszatoljanak a Szabadság-szoborba.

A projektért felelős Nemzeti Hauszmann Program új látványtervein azt látni, hogy a szobor talapzatára – ahol 1991-ig Golovcov állt – egy hatalmas kőkeresztet állítottak, alatta pedig a felirat: „Mindazok emlékére, akik életüket áldozták Magyarország függetlenségéért, szabadságáért, boldogulásáért.” A Nemzeti Hauszmann Program zavaros okfejtése szerint a kereszttel „az 1100 éves magyar államiság, a nyugati kereszténység és az európai kultúrkör legfontosabb szimbólumát” kívánják megjeleníteni, az pedig láthatóan nem zavarja őket, hogy ezzel immár a harmadik keresztjét is megkapja a Gellért-hegy; az első a névadó püspök kezében van, a második a sziklakápolna előtt.

Azok a maguk környezetében érvényesnek is tekinthetők, a Szabadság-szobor keresztje viszont nemcsak dekoráció, hanem az újrahasznosítás csodás példája is: ha az ún. Szabadság-szobor negyven éven át jó volt a szovjet hősök emlékművének, akkor a továbbiakban jó lesz az a magyar hősök emlékművének. Amely a szokásos lózungok mellett egyúttal

azt is üzeni, hogy nálunk az önmagáért való, tiszta szabadságnak nem jár emlékmű. Még csak az hiányozna.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Megint vinnének egy múzeumot

Három évvel ezelőtt a Múzeumok Nemzetközi Tanácsa, az ICOM hosszas viták után olyan új múzeumi definíciót alkotott, amelyről úgy vélték, hogy minden tekintetben megfelel a kor követelményeinek. Szerintük a társadalom szolgálatában álló, nem profitorientált, állandó intézmények nevezhetők múzeumnak, amelyek egyebek közt nyitottak és befogadók, etikusak és szakszerűek…

A vezér gyermekkora

Eddig csak a kerek évfordulókon – először 1999-ben, a rejtélyes okból jócskán túlértékelt első Orbán-kormány idején – emlékeztek meg szerényen arról, hogy Orbán Viktor egy nem egész hét (7) perces beszéddel 1989-ben kizavarta a szovjet hadsereget Magyarországról.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."

Dal a farkasoknak

Június 12-én Orbán Viktor exkluzív élő „interjút” adott Menczer Tamásnak a Harcosok Klubja tagjai számára a Fidesz békeharcáról. A miniszterelnök feltehetően úgy vélte, hogy saját online zászlóalja is gondban van, amikor az állandóan háborúban álló békekormány ideájának belső ellentmondását kell valahogyan feloldania azok számára, akiknek ebben a vakhit nem siet a segítségükre.