Kereszt a Szabadság-szoborra: az önmagáért való szabadságnak nálunk nem jár emlékmű

Narancsblog

Ez az újrahasznosítás csodás példája is: ha az ún. Szabadság-szobor negyven éven át jó volt a szovjet hősök emlékművének, akkor a továbbiakban jó lesz az a magyar hősök emlékművének is.

„Neve: Vaszilij. Mindössze csak ennyi. / Nem futott, se díj, se rang után. / Katona volt és ember akart lenni / És jelkép lett egy város homlokán” – írta versében Reményi Gyenes István Vaszilij Mihajlovics Golovcovról. Arról a férfiról, akiért 1965-ben, a Moszkvától 200 kilométerre lévő tejkovói szövőgyárig szaladtak a magyar illetékesek, hogy Budapest felszabadításának 20. évfordulójára idehozhassák díszvendégnek. Pedig Golovcov egyszerű szovjet katona volt, és egyedül annak köszönhette a megkülönböztetett figyelmet, hogy ő állt modellt Kisfaludy Strobl Zsigmondnak, amikor a Szabadság-szobor usankás-davajgitáros alakját mintázta.

Amikor Golovcov itt járt, valószínűleg nem tájékoztatták arról, hogy bronzba öntött alakját kilenc évvel korábban ledöntötték a forradalmárok, és vélhetően arról sem szerzett tudomást, hogy a rendszerváltás után ismét eltávolították a Gellért-hegyről. Ám míg 1956-ban senkinek sem jutott volna az eszébe, hogy a főalakot, magát a Szabadság-szobrot is el kellene tüntetni, 1989 után az efféle hangok is felerősödtek, mondván, miféle szabadság az, amelyet egy géppisztolyos ruszkinak kell őriznie.

Ha volt is ebben igazság, a szobornak már csak azért is maradni kellett, mert addigra Budapest jelképévé vált, kulcstartókon, jelvényeken, kupákon, ünnepi installációkon örökítették meg, egy csomó vállalat címerébe is belerajzolták. (A pálmaágat tartó nő később a szabadság szellemeként is megjelent: a rendszerváltás időszakának megismételhetetlen – és épp ezért ugyancsak jelképes – pillanata volt, amikor 1992-ben, a szovjetek kivonulásakor a főváros vezetése támogatta Szentjóby Tamás azon kezdeményezését, hogy a szobrot kísértetlepellel vonják be egy időre.)

2010 után a Fidesz érdekeihez igazított „emlékezetpolitika” jegyében forgattak ki vagy hamisítottak meg egy sor történelmi eseményt, gyakran ún. művészi eszközökkel a különféle emlékmű-, emléktér- és szoboravatások, vagy éppen a visszaépítések és visszaállítások során. A budai és a diósgyőri várak, a Kossuth tér vagy a Szabadság téri megszállási rémség mindegyike több mint a múltba révedés méregdrága mementója, az esztétikusnak vélt, de ma már nevetségesen ható régi formák felmelegítése. Sőt ha arra gondolunk, hogy a Várnegyedben immár szakmányban állítják elő a „19. századi” épületeket a legújabb technikával, előbb jut eszünkbe Budapestről a 10–20 éves „antik” szobrokkal elcsúfított Szkopje, mint bármelyik 21. századi világváros.

Ráadásul minden abba az irányba mutat, hogy nem bírnak leállni,

újabban a Gellérthegyet vették célba Orbán Viktor kedvenc műkövesei, hogy a Citadellát is átformálják a saját ízlésüknek megfelelően.

És ebbe nemcsak az fér bele, hogy tavat alakítsanak ki, széles átjárót vágjanak a rondella falába és a „megújult ágyútoronyban a magyarság szabadságküzdelmeit bemutató kiállítást” hozzanak létre, de az is, hogy belemaszatoljanak a Szabadság-szoborba.

A projektért felelős Nemzeti Hauszmann Program új látványtervein azt látni, hogy a szobor talapzatára – ahol 1991-ig Golovcov állt – egy hatalmas kőkeresztet állítottak, alatta pedig a felirat: „Mindazok emlékére, akik életüket áldozták Magyarország függetlenségéért, szabadságáért, boldogulásáért.” A Nemzeti Hauszmann Program zavaros okfejtése szerint a kereszttel „az 1100 éves magyar államiság, a nyugati kereszténység és az európai kultúrkör legfontosabb szimbólumát” kívánják megjeleníteni, az pedig láthatóan nem zavarja őket, hogy ezzel immár a harmadik keresztjét is megkapja a Gellért-hegy; az első a névadó püspök kezében van, a második a sziklakápolna előtt.

Azok a maguk környezetében érvényesnek is tekinthetők, a Szabadság-szobor keresztje viszont nemcsak dekoráció, hanem az újrahasznosítás csodás példája is: ha az ún. Szabadság-szobor negyven éven át jó volt a szovjet hősök emlékművének, akkor a továbbiakban jó lesz az a magyar hősök emlékművének. Amely a szokásos lózungok mellett egyúttal

azt is üzeni, hogy nálunk az önmagáért való, tiszta szabadságnak nem jár emlékmű. Még csak az hiányozna.

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódásról és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.