Ki következik? – Az alkotmányellenes MMA-ról

  • narancsblog
  • 2013. február 6.

Narancsblog

Abban mindenki egyetérteni látszik, a tagság nagy részét és a kormánypártok politikusait is beleértve, hogy az MMA köztestületté válása nem volt szükséges. Nem hallottunk, és nem is nagyon tudunk elképzelni épkézláb érvelést, mely e lépés elkerülhetetlen voltát bizonygatná, vagyis azt, hogy az MMA nélkül bármiben is hiányt vagy kárt szenvedne a magyar kultúra. Igen, az MMA felesleges és kártékony: rosszabbul és drágábban látja el azokat a feladatokat, amelyeket eddig is megoldott az állam és az államilag támogatott szakmai önkormányzatiság. De a szakma és a közélet szereplőinek jogos tiltakozása, rendszerszintű gondolkodása megrekedni látszik ezen a ponton, és mindenki azon rugózik inkább, hogy lemond-e az a szerencsétlen elnök vagy nem mond le, illetve hányan nem bírják tovább gyomorral, hogy Fekete – az ő nevükben is – zsidózik és majomkodik.

Eközben az MMA szépen, lassan az életünk része lesz, a művészeti szcéna legitim szereplője. Folyik a „csendes, nyugodt, egyenletes munka”, ahogy azt Marton Éva, a színházi tagozat új vezetője találóan megjegyezte. Bővül a tagság, szerveződik a művészetelméleti intézet, zajlanak a rendezvények. Múlt héten például az Urániában az akadémia filmklubja levetítette a Körhintát, majd beszélgettek Törőcsik Marival. Azt meg éppen e lap írta meg két hete, hogyan istápolja a progresszív művészetet Fekete György, kinek egyik keze üt, a másik simogat. Kapott pénzt gyakorlatilag mindenki, aki pályázott, Ascher Tamás egyetemétől a Kistehén zenekarig. Miért is ne pályáztak volna? Egy közpénzből működő köztestülethez? Jó, az Újszínház is közpénzből működik, oda azért nem szerződnék, de az MMA segítő kezét nem utasítom el. A többiek is elfogadták, nem? A Körhinta is jó film. Mosom kezeimet.

Szabó Máté ombudsman beadványa e beletörődés, megszokás és közöny tarthatatlanságára is felhívja a figyelmet. Az alapvető jogok biztosa január 29-én kelt alkotmánybírósági indítványában kifejti: a művészeti szabadság védelmi alapjog, melynek garantálása az állam oldaláról „a művészeti sokféleség biztosítását jelenti”. Amiből egyenesen következik, hogy a művészet szabadságát védő, a magyar művészet egészét képviselő köztestületnek is semlegesnek és sokoldalúnak kell lennie. Szabó Máté szerint „alaptörvénysértő” – magyarul alkotmányellenes –, hogy csak a Magyar Művészeti Akadémia nevű civil egyesület tagjai kerülhettek be az azonos nevű köztestületbe. Ezen nincs mit szépíteni, de nem lehet rajta javítani sem: „A jelen szabályok… eleve kizárják a pluralizmus követelményének megvalósítását a távolabbi jövőre nézve is.”

Az ombudsman ugyanazt mondja a jog nyelvén, amit e lap ismételget több mint egy éve: ez a köztestület alapjaiban rothadt. Nem az elnöke vagy a tagsága, nem a politikai szerepe miatt, mert szakmaiatlan, fölösleges, de legalább drága – ez mind igaz, de a probléma ennél egyszerűbb és súlyosabb: puszta léte sérti a művészet szabadságát. Az ombudsman fontos lépést tett. Most az Alkotmánybíróságon a sor. De a művészeti élet szereplőinek is le kell vonniuk a következtetéseket.

Figyelmébe ajánljuk

A gépben feszít az erő

  • - minek -

A kanadai performer-zenész-költő jó másfél évtizede olyan szereplője az elektronikus tánczene kísérletező vonulatának, aki sosem habozott reflektálni saját közegére és a rideg, technológia-központú világra.

A bogiság és a bogizmus

  • Forgách András

bogi – így, kisbetűvel. Ez a kiállítás címe. Titokzatos cím. Kire vonatkozik? Arra, akit a képek ábrázolnak, vagy aki a képeket készítette?

Az igazi fájdalom

Reziliencia – az eredetileg a fizikában, a fémek ellenállására használt kifejezés a pszichológia egyik sűrűn használt fogalmává vált a 20. század második felében.

Ezt kellett nézni

Lehet szeretni vagy sem – mi is megtettük már mindkettőt ezeken az oldalakon –, de nem nagyon lehet elvitatni Kadarkai Endrétől, hogy elképesztő szorgalommal és kitartással építi műsorvezetői pályáját.

Sohaország

Az európai civilizáció magasrendűségéről alkotott képet végleg a lövészárkok sarába taposó I. világháború utolsó évében járunk, az olasz fronton. Az Osztrák–Magyar Monarchia hadseregének egy katonája megszökik a századától, dezertál.

Hol nem volt Amerika

A mese akkor jó, ha minél inkább az olvasóról szól, és persze mindig kell bele főgonosz, akibe az elaludni képtelen néző a lappangó félelmeit projektálhatja, hogy a hős kardját kivonva leszámolhasson vele.

Kiágyazódás az autokráciából

  • Fleck Zoltán

Királyi út nincs. A sötét és büdös autokrá­ciából szűk, bizonytalan ösvények, apró lépé­sek vezetnek ki. Bármennyire is türelmetlenek vagyunk, meg kell becsülnünk ezeket; sok kis elmozdulás adhat lendületet a demokratikus fordulathoz.