L. Simon Trianon-balettje fároszként világítja be a magyar kultúra jelenlegi állásait

  • narancs.hu
  • 2020. augusztus 5.

Narancsblog

Senki nem fogja számon kérni rajtuk a bukást, de még a megvalósítást sem.

„Emlékkönyvvel kiegészítve, 3 DVD-n jelent meg a Hősök terén bemutatott Trianon című zenés történelmi játék. Az előadást az Esztrád Színház szervezte” – írta tavaly a kormánysajtó, és arra valószínűleg egyetlen szerkesztő sem gondolt, hogy e két mondatban, szimbolikusan minden benne van, ami a nemzeti együttműködés rendszere számára a kultúrát testesíti meg. A csillogó díszletek, a pátosz, a propaganda, a könnyen befogadható tartalom. Amit mondhatnánk úgy is, hogy az üresség, a semmit mondás, a szemfényvesztés.

Beszédes adat, hogy az elmúlt tíz évből egyetlen olyan „hazafias” színművet, előadást, produkciót stb. nem tudunk mondani, amelyre a premier után is emlékezett volna valaki. Hiába volt itt gigantomániás, népi táncos Csíksomlyói passió, 1914-es Csárdáskirálynő, hiába készült rockopera/oratórium/élőkép Szent Lászlóról, Mátyás királyról, 48-ról, 56-ról Zámbó Jimmyről, egyértelmű, hogy e művek szerzőinek, rendezőinek, dramaturgjainak

eszükbe sem jutott, hogy elgondolkodtassanak,

tanítsanak, hogy katarzist ne csak a tűzijáték mennyiségével, a színpad méreteivel próbálják elérni. Persze közben kizárólag a protokoll páholy díszvendégeire fókuszálnak, adják alájuk a lovat, hogy ne csak élet-halál urainak, de művészeti orákulumoknak és a legjobb ízlésű kultúrembereknek is képzeljék magukat. Jellemző, hogy a magyarság zenei-kulturális csúcsteljesítményét immár nem Bartók, Kodály és Liszt művei, még csak nem is Erkel operái testesítik meg, hanem egy eredetileg Kádárnak címzett alkalmi musical, az István, a király, melyet azóta sem tudott senki túlszárnyalni, sőt afféle igazodási pont is lett – nemcsak a tehetségtelenség, de az alacsony repülési magasság miatt is.

Ennek tükrében az sem meglepetés, hogy az egykori kulturális államtitkár, a Fejér megyei Fidesz-képviselő és József Attila-díjas költő,

L. Simon László is bejelentkezett egy Trianonról szóló zenés darabbal.

„Tőlem jött az ötlet (…) írtam egy történetet, egy jelenetekre bontott szüzsét, s arra szerzett egyórás zenét Kocsák Tibor” – nyilatkozta L. Simon, aki „egy barátság történetén, személyes sorsukon keresztül mutatja be a nagy háború és az igazságtalan béke következményeit”. A képviselő művét a Székesfehérvári Balett Színház mutatja be a Nemzeti Táncszínházban, december 1-én. A dátum nem véletlen, ez ugyanis a román nemzeti ünnep, vagyis L. Simon gesztusa minimum kisstílű, mint ahogy minden, amihez hozzáérnek, minden, amit jelentősnek gondolnak.

Persze igazságtalanság lenne, ha kizárólag Orbán kultúrfelelőseinek számlájára írnánk a 19. századi rossz népszínművek modorában megírt és előadott ún. hazafias darabokat. Koltay Gábor KISZ-titkárságtól a Horthy iránti rajongásig ívelő teljes életműve vagy éppen Lezsák Sándor Szörényi Leventének írt Attila (pontosabban: Atilla) librettója jóval korábbi keltezésű, mint a nemzeti együttműködés rendszere, bár az is igaz, hogy ezeket a projekteket szerzőik talán még

nem csak pénzforrásnak látták. Talán.

De a mostanában születő produkciókról már nem mondható el ez sem, még ha L. Simon műve kivételnek is tekinthető. Úgy tűnik, hogy a hazafias előadások résztvevői a produkciót kifizető-helynek, a közönséget pedig hülyének nézik, minden más csak ezután következik. Mondhatnánk úgy is, hogy a tehetségtelenség üli torát, nem is elsősorban a szerzők tehetségtelensége, inkább azoké, aki döntési helyzetben vannak, akik pénzt adnak erre cinizmusból vagy meggyőződésből, ám mindenképpen abban a tudatban, hogy senki nem fogja számon kérni rajtuk a bukást, de még a megvalósítást sem.

Figyelmébe ajánljuk

Jancsics Dávid korrupciókutató: Az Orbán család vagy a Matolcsy-klán működése új jelenség

Jancsics Dávid a Leukémia zenekar gitárosaként a hazai underground zenetörténethez is hozzátette a magáét, majd szociológusként az Egyesült Államokba ment, azóta a San Diego-i egyetem professzora. A magyarországi korrupcióról szóló doktori disszertációját átdolgozva idén magyarul is kiadták A korrupció szociológiája címmel. Erről beszélgettünk.

Újabb mérföldkő

  • Harci Andor

Mi lett volna, ha 1969-ben, az amougies-i fesztiválon Frank Zappa épp másfelé bolyong, s nem jelentkezik be fellépőnek a színpadon tartózkodó Pink Floyd tagjai mellé?

Vándormozi

  • - turcsányi -

John Maclean nem kapkodja el, az előző filmje, a Slow West (A nyugat útján) 2015-ben jött ki.

Mi, angyalok

Egyesével bukkannak elő a lelátó hátsó részét határoló cserjésből a zenekar tagjai (Tara Khozein – ének, Bartek Zsolt klarinét, szaxofon, Darázs Ádám – gitár, Kertész Endre – cselló) és a táncos pár (Juhász Kata és Déri András).

Új válaszok

A művészet nem verseny, de mégiscsak biennálék, pályázatok, díjak és elismerések rendezik a sorokat. Minden országnak van egy-egy rangos, referenciaként szolgáló díja.

Mintha a földön állva…

Összegyűjtött és új verseket tartalmazó kötete, a 2018-ban megjelent A Vak Remény a költő teljes életművét átfogó könyv volt, ám az új versek jelenlétét is kiemelő alcím a lírai opus folyamatosan „történő” állapotára mutat, arra, hogy még korántsem egy megállapodott vagy kevésbé dinamikus költői nyelvről van szó.