L. Simon Trianon-balettje fároszként világítja be a magyar kultúra jelenlegi állásait

  • narancs.hu
  • 2020. augusztus 5.

Narancsblog

Senki nem fogja számon kérni rajtuk a bukást, de még a megvalósítást sem.

„Emlékkönyvvel kiegészítve, 3 DVD-n jelent meg a Hősök terén bemutatott Trianon című zenés történelmi játék. Az előadást az Esztrád Színház szervezte” – írta tavaly a kormánysajtó, és arra valószínűleg egyetlen szerkesztő sem gondolt, hogy e két mondatban, szimbolikusan minden benne van, ami a nemzeti együttműködés rendszere számára a kultúrát testesíti meg. A csillogó díszletek, a pátosz, a propaganda, a könnyen befogadható tartalom. Amit mondhatnánk úgy is, hogy az üresség, a semmit mondás, a szemfényvesztés.

Beszédes adat, hogy az elmúlt tíz évből egyetlen olyan „hazafias” színművet, előadást, produkciót stb. nem tudunk mondani, amelyre a premier után is emlékezett volna valaki. Hiába volt itt gigantomániás, népi táncos Csíksomlyói passió, 1914-es Csárdáskirálynő, hiába készült rockopera/oratórium/élőkép Szent Lászlóról, Mátyás királyról, 48-ról, 56-ról Zámbó Jimmyről, egyértelmű, hogy e művek szerzőinek, rendezőinek, dramaturgjainak

eszükbe sem jutott, hogy elgondolkodtassanak,

tanítsanak, hogy katarzist ne csak a tűzijáték mennyiségével, a színpad méreteivel próbálják elérni. Persze közben kizárólag a protokoll páholy díszvendégeire fókuszálnak, adják alájuk a lovat, hogy ne csak élet-halál urainak, de művészeti orákulumoknak és a legjobb ízlésű kultúrembereknek is képzeljék magukat. Jellemző, hogy a magyarság zenei-kulturális csúcsteljesítményét immár nem Bartók, Kodály és Liszt művei, még csak nem is Erkel operái testesítik meg, hanem egy eredetileg Kádárnak címzett alkalmi musical, az István, a király, melyet azóta sem tudott senki túlszárnyalni, sőt afféle igazodási pont is lett – nemcsak a tehetségtelenség, de az alacsony repülési magasság miatt is.

Ennek tükrében az sem meglepetés, hogy az egykori kulturális államtitkár, a Fejér megyei Fidesz-képviselő és József Attila-díjas költő,

L. Simon László is bejelentkezett egy Trianonról szóló zenés darabbal.

„Tőlem jött az ötlet (…) írtam egy történetet, egy jelenetekre bontott szüzsét, s arra szerzett egyórás zenét Kocsák Tibor” – nyilatkozta L. Simon, aki „egy barátság történetén, személyes sorsukon keresztül mutatja be a nagy háború és az igazságtalan béke következményeit”. A képviselő művét a Székesfehérvári Balett Színház mutatja be a Nemzeti Táncszínházban, december 1-én. A dátum nem véletlen, ez ugyanis a román nemzeti ünnep, vagyis L. Simon gesztusa minimum kisstílű, mint ahogy minden, amihez hozzáérnek, minden, amit jelentősnek gondolnak.

Persze igazságtalanság lenne, ha kizárólag Orbán kultúrfelelőseinek számlájára írnánk a 19. századi rossz népszínművek modorában megírt és előadott ún. hazafias darabokat. Koltay Gábor KISZ-titkárságtól a Horthy iránti rajongásig ívelő teljes életműve vagy éppen Lezsák Sándor Szörényi Leventének írt Attila (pontosabban: Atilla) librettója jóval korábbi keltezésű, mint a nemzeti együttműködés rendszere, bár az is igaz, hogy ezeket a projekteket szerzőik talán még

nem csak pénzforrásnak látták. Talán.

De a mostanában születő produkciókról már nem mondható el ez sem, még ha L. Simon műve kivételnek is tekinthető. Úgy tűnik, hogy a hazafias előadások résztvevői a produkciót kifizető-helynek, a közönséget pedig hülyének nézik, minden más csak ezután következik. Mondhatnánk úgy is, hogy a tehetségtelenség üli torát, nem is elsősorban a szerzők tehetségtelensége, inkább azoké, aki döntési helyzetben vannak, akik pénzt adnak erre cinizmusból vagy meggyőződésből, ám mindenképpen abban a tudatban, hogy senki nem fogja számon kérni rajtuk a bukást, de még a megvalósítást sem.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.