L. Simon Trianon-balettje fároszként világítja be a magyar kultúra jelenlegi állásait

  • narancs.hu
  • 2020. augusztus 5.

Narancsblog

Senki nem fogja számon kérni rajtuk a bukást, de még a megvalósítást sem.

„Emlékkönyvvel kiegészítve, 3 DVD-n jelent meg a Hősök terén bemutatott Trianon című zenés történelmi játék. Az előadást az Esztrád Színház szervezte” – írta tavaly a kormánysajtó, és arra valószínűleg egyetlen szerkesztő sem gondolt, hogy e két mondatban, szimbolikusan minden benne van, ami a nemzeti együttműködés rendszere számára a kultúrát testesíti meg. A csillogó díszletek, a pátosz, a propaganda, a könnyen befogadható tartalom. Amit mondhatnánk úgy is, hogy az üresség, a semmit mondás, a szemfényvesztés.

Beszédes adat, hogy az elmúlt tíz évből egyetlen olyan „hazafias” színművet, előadást, produkciót stb. nem tudunk mondani, amelyre a premier után is emlékezett volna valaki. Hiába volt itt gigantomániás, népi táncos Csíksomlyói passió, 1914-es Csárdáskirálynő, hiába készült rockopera/oratórium/élőkép Szent Lászlóról, Mátyás királyról, 48-ról, 56-ról Zámbó Jimmyről, egyértelmű, hogy e művek szerzőinek, rendezőinek, dramaturgjainak

eszükbe sem jutott, hogy elgondolkodtassanak,

tanítsanak, hogy katarzist ne csak a tűzijáték mennyiségével, a színpad méreteivel próbálják elérni. Persze közben kizárólag a protokoll páholy díszvendégeire fókuszálnak, adják alájuk a lovat, hogy ne csak élet-halál urainak, de művészeti orákulumoknak és a legjobb ízlésű kultúrembereknek is képzeljék magukat. Jellemző, hogy a magyarság zenei-kulturális csúcsteljesítményét immár nem Bartók, Kodály és Liszt művei, még csak nem is Erkel operái testesítik meg, hanem egy eredetileg Kádárnak címzett alkalmi musical, az István, a király, melyet azóta sem tudott senki túlszárnyalni, sőt afféle igazodási pont is lett – nemcsak a tehetségtelenség, de az alacsony repülési magasság miatt is.

Ennek tükrében az sem meglepetés, hogy az egykori kulturális államtitkár, a Fejér megyei Fidesz-képviselő és József Attila-díjas költő,

L. Simon László is bejelentkezett egy Trianonról szóló zenés darabbal.

„Tőlem jött az ötlet (…) írtam egy történetet, egy jelenetekre bontott szüzsét, s arra szerzett egyórás zenét Kocsák Tibor” – nyilatkozta L. Simon, aki „egy barátság történetén, személyes sorsukon keresztül mutatja be a nagy háború és az igazságtalan béke következményeit”. A képviselő művét a Székesfehérvári Balett Színház mutatja be a Nemzeti Táncszínházban, december 1-én. A dátum nem véletlen, ez ugyanis a román nemzeti ünnep, vagyis L. Simon gesztusa minimum kisstílű, mint ahogy minden, amihez hozzáérnek, minden, amit jelentősnek gondolnak.

Persze igazságtalanság lenne, ha kizárólag Orbán kultúrfelelőseinek számlájára írnánk a 19. századi rossz népszínművek modorában megírt és előadott ún. hazafias darabokat. Koltay Gábor KISZ-titkárságtól a Horthy iránti rajongásig ívelő teljes életműve vagy éppen Lezsák Sándor Szörényi Leventének írt Attila (pontosabban: Atilla) librettója jóval korábbi keltezésű, mint a nemzeti együttműködés rendszere, bár az is igaz, hogy ezeket a projekteket szerzőik talán még

nem csak pénzforrásnak látták. Talán.

De a mostanában születő produkciókról már nem mondható el ez sem, még ha L. Simon műve kivételnek is tekinthető. Úgy tűnik, hogy a hazafias előadások résztvevői a produkciót kifizető-helynek, a közönséget pedig hülyének nézik, minden más csak ezután következik. Mondhatnánk úgy is, hogy a tehetségtelenség üli torát, nem is elsősorban a szerzők tehetségtelensége, inkább azoké, aki döntési helyzetben vannak, akik pénzt adnak erre cinizmusból vagy meggyőződésből, ám mindenképpen abban a tudatban, hogy senki nem fogja számon kérni rajtuk a bukást, de még a megvalósítást sem.

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

A műfaj legnagyobbjaival

Tegye fel a kezét, akinek Bayreuth hallatán először nem Wagner jut eszébe. Nem csoda, hiszen 1876, Wagner Festspielhausának, a kizárólag Wagner-operák előadására épített operaháznak a megnyitása óta a két név elválaszthatatlanul összefonódott. De a városnak van egy másik elsőrangú fesztiválja is.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.