Lehet eltolni a biciklit, semennyit sem ér Orbán kormánybiztosának ígérete

  • narancs.hu
  • 2019. augusztus 6.

Narancsblog

108 kilométer helyett 0 kilométer kerékpárút épült a nagy hangon belengetett balatoni vonalon.

Kedélyesnek is mondható, színes riport jelent meg vasárnap. Az Index két újságírója biciklivel vágott neki Budapestről a Balatonnak, különböző útvonalakon. Az egyik a vonattal többé-kevésbé párhuzamosan haladva, a másik meg azon kijelölt pályán, melyet a témában illetékesek csak „balatoni kerékpárútként” emlegetnek, és amelyre – legalábbis a Magyar Közlöny szerint még 2017-ben – több milliárd forintot különítettek el. Az újságírók vállalkozásának kalandértéket elsősorban az jelentette, hogy a nevezett „balatoni kerékpárút” csak a térképen létezik.

Valószínűleg nem árulunk el nagy titkot avval, ha leírjuk: csak az egyik újságírónak sikerült lejutnia a Balatonhoz, a másik valahol Ercsi környékén feladta. Mint írja: „Nemcsak azért teljesen elhibázott ötlet ez a nyomvonal, mert még nincs kész”.

Mivel a cikk e szomorú epizód miatt sem mondható drámainak, sokaknak talán fel sem tűnik, hogy ennek az egész kalandnak a hátterében megint a szokásos disznóság körvonalazódik, vagyis megint a köz lett hülyére véve.

Közpénzből.

Felmerülhet, hogy miért is rugózunk egy még el sem készült bicikliúton, ám ha hozzátesszük, hogy mit ígért két évvel ezelőtt a kerékpározás és az aktív kikapcsolódás fejlesztéséért és népszerűsítéséért felelős kormánybiztos, mindjárt más megvilágításba kerül a balatoni túrakerékpározás. Nos, Révész Máriusz azt ígérte, hogy még 2017-ben elkészülnek a kerékpárutak engedélyes tervei, 2018-ban a szakaszok döntő többsége megépül, 2019-re pedig az összes tervezett kerékpárutat megépítik. Ehhez képest idén nagyjából semmi nem épült, a kivitelezésért felelős Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztési Zrt. a G7 megkeresésére csak annyit közölt, hogy a Budapest–Etyek szakaszon „a munkaterületet augusztusban adják át, és

5,6 kilométeren elkezdik az aszfaltburkolat helyreállítását,

illetve a táblák kihelyezését és a burkolati jelek festését”, s ez azt jelenti – írja a G7 – hogy a tervezett „108 kilométerből 5,6 kilométeren augusztusban elkezdik a festést/foltozást, de értelemszerűen csak azokon a részeken, ahol nincs szükség építési engedélyekre”.

false

Persze Révész Máriusz továbbra is optimistának tűnik, májusban például a Bringázz munkába! című kampány megnyitóján jelentette ki, hogy a „feltételek javítása hozzájárulhat a kerékpározás terjedéséhez, hiszen

többen váltanak két kerékre, ha fejlett biciklis infrastruktúrát találnak

a városokban”, de a balatoni bicikliútról egy árva hangot nem szólt. De nem mondott semmit pár hete Kapolcson sem ezzel kapcsolatban, inkább a tájról áradozott, no meg arról, hogy jövőre jön a Giro d’Italia. Első hangon 7,7 milliárdnyi közpénzből.

Ahelyett, hogy szomorkodni kezdenénk amiatt, hogy idén nyáron, de valószínűleg még jövőre sem mehetünk a fővárosból a Balatonra, érdemes lenne elgondolkodni azon, hogy

mindenki jobban járna, ha hagynák a fenébe ezt az egészet.

Az Index cikke alapján ugyanis a már kész szakaszokon (ezt úgy kell érteni, hogy régebbről meglévő bicikliutak) olyan emelkedők vannak, ahová egy gyerek vagy egy gyengébb ember képtelen feltekerni, máskor meg „vannak olyan szakaszai, amelyek életveszélyesek: például amikor egy iszonyú meredek és keskeny lejtő tele van ökölnyinél nagyobb sziklákkal”.

Tehát mielőtt hozzákezdenének e máris elcseszettnek tűnő bicikliút kivitelezésének sok-sok milliárdból, megkérdezhetnének pár biciklistát. Nyugi, nem kérdeznek.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.