Lehet eltolni a biciklit, semennyit sem ér Orbán kormánybiztosának ígérete

  • narancs.hu
  • 2019. augusztus 6.

Narancsblog

108 kilométer helyett 0 kilométer kerékpárút épült a nagy hangon belengetett balatoni vonalon.

Kedélyesnek is mondható, színes riport jelent meg vasárnap. Az Index két újságírója biciklivel vágott neki Budapestről a Balatonnak, különböző útvonalakon. Az egyik a vonattal többé-kevésbé párhuzamosan haladva, a másik meg azon kijelölt pályán, melyet a témában illetékesek csak „balatoni kerékpárútként” emlegetnek, és amelyre – legalábbis a Magyar Közlöny szerint még 2017-ben – több milliárd forintot különítettek el. Az újságírók vállalkozásának kalandértéket elsősorban az jelentette, hogy a nevezett „balatoni kerékpárút” csak a térképen létezik.

Valószínűleg nem árulunk el nagy titkot avval, ha leírjuk: csak az egyik újságírónak sikerült lejutnia a Balatonhoz, a másik valahol Ercsi környékén feladta. Mint írja: „Nemcsak azért teljesen elhibázott ötlet ez a nyomvonal, mert még nincs kész”.

Mivel a cikk e szomorú epizód miatt sem mondható drámainak, sokaknak talán fel sem tűnik, hogy ennek az egész kalandnak a hátterében megint a szokásos disznóság körvonalazódik, vagyis megint a köz lett hülyére véve.

Közpénzből.

Felmerülhet, hogy miért is rugózunk egy még el sem készült bicikliúton, ám ha hozzátesszük, hogy mit ígért két évvel ezelőtt a kerékpározás és az aktív kikapcsolódás fejlesztéséért és népszerűsítéséért felelős kormánybiztos, mindjárt más megvilágításba kerül a balatoni túrakerékpározás. Nos, Révész Máriusz azt ígérte, hogy még 2017-ben elkészülnek a kerékpárutak engedélyes tervei, 2018-ban a szakaszok döntő többsége megépül, 2019-re pedig az összes tervezett kerékpárutat megépítik. Ehhez képest idén nagyjából semmi nem épült, a kivitelezésért felelős Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztési Zrt. a G7 megkeresésére csak annyit közölt, hogy a Budapest–Etyek szakaszon „a munkaterületet augusztusban adják át, és

5,6 kilométeren elkezdik az aszfaltburkolat helyreállítását,

illetve a táblák kihelyezését és a burkolati jelek festését”, s ez azt jelenti – írja a G7 – hogy a tervezett „108 kilométerből 5,6 kilométeren augusztusban elkezdik a festést/foltozást, de értelemszerűen csak azokon a részeken, ahol nincs szükség építési engedélyekre”.

false

Persze Révész Máriusz továbbra is optimistának tűnik, májusban például a Bringázz munkába! című kampány megnyitóján jelentette ki, hogy a „feltételek javítása hozzájárulhat a kerékpározás terjedéséhez, hiszen

többen váltanak két kerékre, ha fejlett biciklis infrastruktúrát találnak

a városokban”, de a balatoni bicikliútról egy árva hangot nem szólt. De nem mondott semmit pár hete Kapolcson sem ezzel kapcsolatban, inkább a tájról áradozott, no meg arról, hogy jövőre jön a Giro d’Italia. Első hangon 7,7 milliárdnyi közpénzből.

Ahelyett, hogy szomorkodni kezdenénk amiatt, hogy idén nyáron, de valószínűleg még jövőre sem mehetünk a fővárosból a Balatonra, érdemes lenne elgondolkodni azon, hogy

mindenki jobban járna, ha hagynák a fenébe ezt az egészet.

Az Index cikke alapján ugyanis a már kész szakaszokon (ezt úgy kell érteni, hogy régebbről meglévő bicikliutak) olyan emelkedők vannak, ahová egy gyerek vagy egy gyengébb ember képtelen feltekerni, máskor meg „vannak olyan szakaszai, amelyek életveszélyesek: például amikor egy iszonyú meredek és keskeny lejtő tele van ökölnyinél nagyobb sziklákkal”.

Tehát mielőtt hozzákezdenének e máris elcseszettnek tűnő bicikliút kivitelezésének sok-sok milliárdból, megkérdezhetnének pár biciklistát. Nyugi, nem kérdeznek.

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter szupersztár

Napok alatt tökéletesen összeállt a Tisza Párt által koordinált zarándokút, Magyar Péter speciális országjárás keretében gyalogol el Budapestről Nagyváradra. De miért nem a sajtószabadsággal foglalkozik? Elmondta.

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.