Az első pofon – Komló tanulsága

  • narancsblog
  • 2013. március 1.

Narancsblog

Egy volt bányász, rokkant és nyugdíjas. Egy egykori iparváros, 2010-ig oda-vissza szocialista. Brutális csalódás, elsöprő Fidesz-győzelem – akkor. És egy drasztikus, csalódott válasz a brutális átverésre – most. Komlón közmeghallgatást tartott Polics József polgármester (címoldali képünkön), fideszes országgyűlési képviselő, s miután semmilyen, őket kedvezően érintő eredményről nem tudott számot adni, a volt bányászok kivonultak az ülésről. Egyiküknek (aki a BAMA-nak az eset után elmesélte, hogy 10 hónapja ellátás nélkül van) kifelé menet elborult az agya, és lekevert egy pofont a polgármesternek.

Nemegyszer megírtuk már (utoljára Orbán fikciós elemekben felettébb dús országértékelőjénél), hogy milyen politikai és kommunikációs úton-módon tesz a kétharmad az ő választóira, kezeli őket és az egész országot egyre inkább alattvalókként, miközben az országot Dél-Amerika felé sodorja gazdasági és politikai értelemben egyaránt.

Eddig csak az agresszióra szakosodott, azt sportból űző morális csőcselék ütött: gyáván, a leginkább kitaszítottakra. Most az orbáni politika egyik áldozata – vissza. Mint akinek már nincs mit veszítenie, vakmerőn, a leginkább védettek egyikére.

Régóta érett ez a saller (hogy a párbeszéd ily módját igenlő miniszterelnök szóhasználatával éljünk), kijárt ez a pofon – így van ez akkor is, ha tudjuk, a pofozkodás nem vezet sehova, ha nem vagyunk hívei semmiféle erőszaknak.

A Fidesz most vesztette el Komlón a választásokat.

Az sem kérdés, hogy nem ez lesz az utolsó pofon 2014-ig, amit a cserbenhagyottak a Fidesz-kormány kivételezettjeinek lekevernek. Egyre indulatosabb az ország. Törvényszerű, hogy ott, ahol a békés éhségmenet valódi motivációit szánt szándékkal félreérti a kormány, előbb-utóbb előkerülnek a kevésbé békés kifejezőeszközök. Azt persze nem reméljük, hogy ettől a pofontól a Fidesz kicsit is észhez tér. Sőt gyanítjuk, hogy Orbánék még véresebb bosszút állnak majd a népen – csak a sikerpropaganda lesz hangosabb kicsit.

De legyen bárhogyan is: ez az a pillanat, amikor a békés megoldásokban hívő ellenzéknek a lehető leghatározottabban kell felmutatnia magát alternatívaként. Amikor a demokratikus ellenzéknek helyi embereikkel meg kell jelennie minden kis- és nagyvárosban, és legalább minden második faluban. Együttérzést kell tanúsítaniuk a helyiek problémái iránt, ismerni és érteni életük terheit. Valódi szolidaritásra van szükség, s ez nem könnyű egy olyan országban, ahol szolidaritást leginkább csak az azonosan rossz helyzetben lévő csoportok gyakorolnak egymás felé. Ahol a szélsőjobb az egyetlen erő, amelyik – hamisan, de sikeresen – azzal mozgósít, hogy „Bántottak? Veled vagyunk.” Ahol nincs párbeszéd a rendszerváltás győztesei és vesztesei között.

A bányászok, a rokkantak, a nyugdíjasok, a tanárok, a kirúgottak, az esélytelenek, a bírók, a hülyére vettek, a fölöslegesek bizalmát már nem lehet ígéretekkel és lózungokkal visszanyerni a szónoki emelvényekről. Márpedig ha ez a misszió nem sikerül, akkor 2014-től az erőszak lesz az úr.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.