Mit tehet a költő? – Parti Nagy Lajos esete a hatalommal

  • narancs.hu
  • 2021. november 12.

Narancsblog

Egy elkerült interjú elkerülhetetlen kérdései.

Vajon mire gondolt a költő, amikor azt hallotta, hogy az utóbbi időben nem ír elég jókat? Vajon mennyiben kelt ez a beszéd és a bírálat hangneme más érzéseket, mint amikor azt olvasta a legutóbbi verseskötetéről szóló kritikában, hogy ezek a költemények egy „nagyszabású költészet elbűvölően manierista törmelékei” (Revizor), vagy azt, hogy „a kompozíció széthull darabokra, és a töltelékszövegek maguk alá temetik a legjobb és legszebb verseket” (Új Forrás)?

Vajon számít az, hogy ki minősíti az életművet?

Egy pályatárstól, esetleg ismerőstől, aki honorért kritikákat ír, és az a feladata, hogy elolvassa a kezébe adott könyvet, legjobb tudása szerint megítélve, mennyire fáj a kritika? És legitim kritikus-e az állami tisztségviselő, aki szintén hivatásból olvas és beszél az irodalomról, nagyságrendekkel több pénzért? Minősíti a pálya ívét, hozzáfűzi, hogy ez az ő magánvéleménye, úgyhogy nem is számít igazán, ő mit tart erről. Azzal azért szemlátomást tisztában van, hogy akár komolyan szól, akár ironizál, ezt a hallgatóság úgy veszi, hogy a hatalom beszél belőle. Azt is sejtheti, hogy sokan akár nyolcvan százalékig egyetértenek azzal, amit mondott – aztán e fölismeréstől elborzadnak. A mentség ebben a hülye helyzetben az a hit, hogy mifelénk általában ideológiai alapon szoktak ilyeneket mondani, azzal a szándékkal, hogy eltakarítsanak nem tetsző embereket, helyet csinálva másoknak, akik meg tetszenek. El lehet ezt mindig ennyivel intézni?

Arról mit gondol a költő, hogy az olvasók megosztják a verseit a közösségi oldalon, és a botrány miatt valószínűleg olyan emberek is olvassák a munkáit, akik eddig nem? Lehet egy ilyen ügyre úgy tekinteni jó érzéssel, hogy reklám?

Bízik-e a költő ilyenkor abban, hogy az utókor maradéktalanul megvédi, ahogyan Arany Jánost megvédte A tölgyek alatt című verséért? Például Demeter Szilárd Arany Jánoshoz méri a kortárs irodalmat.

A Telex videójában megfogalmazott értékítéletét pedig Parti Nagy Lajossal kapcsolatban úgy pontosította, a költő „legújabb szépirodalmi alkotásai nem ütik meg az írói, költői nagyságának szintjét”, és ezzel az a baj, hogy Parti Nagy Lajos a Digitális Irodalmi Akadémia (DIA) tagja, és „életműve okán kap jelentős havi apanázst. A magyar adófizetőknek eddig közel 90 millió forintjába került az, hogy Parti Nagy Lajos eddigi irodalmi munkásságát jelentős magyar szerzőként másolásvédetten közzétesszük.” Vajon abba a megállapodásba, amelyet a költő a DIA-val kötött, beleírták, hogy innentől hány verset, regényt, drámát kell megírni, és azok milyenek legyenek? Szerepel benne olyan fordulat, hogy eddig nagyon szép, amit letett az asztalra, de még vár tőle valamit a nemzet? Legalább még egy olyan vers jöjjön, mint a Nyár, némafilm?

A költői tehetség magánügy vagy nemzeti vagyon, amellyel a költőnek közmegelégedésre kell sáfárkodnia?

És tényleg csak egy költőről van szó, vagy csak az egyszerűség kedvéért hangzott el egy név? Demeter Szilárd „vitairata” az egész magyar irodalomra vonatkozik: ő három éve próbál segíteni, de nem megy, mert a magyar írók egymás vállát veregetik, egymást díjazzák, tesznek az olvasóra, nincs a szerepük mögött teljesítmény, pedig az jár az adófizetők pénzéből adott támogatásért. Vajon van-e mérce, amely alapján megítélhető, hogyan felel meg a magyar irodalom ennek az elszámolási kötelezettségének?

És ha mérünk, hogyan lehet mérni annak a tisztségviselőnek a teljesítményét, aki az állam szolgálatában áll, befolyás és pénz fölött rendelkezik, és az a dolga, hogy az irodalmat támogassa, és az állam érdekeit is védje? „Ki ott belép, úgy fogjad, mint a lép,/ ha már papír, hát légypapír, te Ház,/ mit jószándékok zümmögése ráz” – ez a Halk, talmi vers az irodalom házához című költeményből való (Parti Nagy Lajos: Grafitnesz, 95. oldal, Magvető Kiadó, 2003). Ez a ház most a Petőfi Irodalmi Múzeumé, ahová a költő nem megy be, amíg ez a tisztségviselő vezeti. Amikor a vers született, a jó szándékok zümmögése mindennapi tapasztalat volt, vagy vágy?

Egy másik vágy, meglehet, teljesül, és Lucifer eltűnik azzal a hitével együtt, hogy mindig rosszra tör, de igenis jót mível. Vajon ettől a pokolból tényleg paradicsom lesz?

Azok az írók, akik nem akarják elveszíteni olvasóik egy részét, ezért hallgatnak a közéleti ügyekről, vajon nem tépelődnek?

A véleménynyilvánítást, a kiállást, a protestálást nem szenvedi meg, aki ezt az utat választotta? Tényleg naivitás azt képzelni, hogy ebből a széttartó szenvedésből a zavar, gyanakvás, harag után születhetne akár szolidaritás is? Tényleg.

A legtöbben nem akarnak mást, csak szemlélődni, mint a híres temetői versben. Lehet látni, kik szólalnak meg. El lehet gondolni, kiknek kellett volna még megszólalniuk, de hallgatnak. Lehet találgatni, mi a hallgatás oka (Térey-ösztöndíj), és talán olyan is akad, akitől meglepő, hogy mégis kiállt. Látható az is, ahogyan épülget – és már biztos, hogy nevezetes része lesz a magyar irodalom történetének – egy életmű, provokációkból.

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért.

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők. De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Levél egy távoli galaxisból

Mészáros Lőrinc olyan, mint a milói Vénusz. De már nem sokáig. Ő sem valódi, s róla is hiányzik ez-az (nem, a ruha pont nem). De semmi vész, a hiány pótlása folyamatban van, valahogy úgy kell elképzelni, mint a diósgyőri vár felújítását, felépítik vasbetonból, amit lecsupáltak a századok. Mészáros Lőrincnek a története hiányos, az nem lett rendesen kitalálva.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.