Orbán és Bayer – Ugyanaz a nóta

  • narancsblog
  • 2013. június 29.

Narancsblog

Egyszerre szólalt meg a Magyarországot átmenetileg irányító trupp feje és alfele.

Orbán Viktor a horvátországi köztévének adott interjút, Bayer Zsolt pedig szokott orgánumában adta elő a tudományát. Első látásra nem sok összefüggés található a két felszólamlás között, sőt ha őszinték vagyunk, bevalljuk, hogy külön-külön sem mondhatók különösebben koherens szövegeknek, mindkettőnek más az eleje, mint a hátulja.

false

 

Fotó: Németh Dániel

De ha nem sajnáljuk rá a fáradságot, könnyen belátható: ugyanaz a test nyilatkozott meg alsó és felső nyílásán, s egyik sem volt különb a másiknál, kivált a Deákné vásznánál. Pedig Orbán Viktor arról mesélt, hogy milyen az élet Európában és azon kívül, Bayer meg csak azért okádott kígyót-békát, mert nem tetszett neki egy idős asszony ruházata – szóval tették mindketten azt, amiért az övéik szeretik őket.

Orbán Viktor azt mondta, hogy Horvátország gyakorlatilag nekünk köszönheti, hogy fölvették az Európai Unióba, bár nincs a dologban sok köszönet, hisz az unió egy alapvetően elfuserált hely, ahol az a módi, hogy csalnak és hazudnak. „Mi mindig az önök felvétele mellett voltunk, és megpróbáltuk meggyőzni azokat, akik ez ellen voltak vagy vonakodtak igennel szavazni Horvátország tagsága mellett, és végül sikerült” – idézi a miniszterelnököt a miniszterelnok.hu. A mondat nem igényel további fordítást, egyértelmű: mi meggyőztük a fafejeket, hogy vegyék be a horvátokat. Viszont semmi ok az örömre, mert: „ha megnézzük, hogy most hogyan teljesítenek a legjobb nyugat-európai gazdaságok, azt látjuk, hogy elveszítik versenyképességüket, hogy a jóléti állam már nem fenntartható, hogy nagy társadalmi elégedetlenség és zűrzavar tör a felszínre.” És így tovább hosszan, mígnem a végén, mintha nem is hallotta volna addigi önmagát, a vezér arról beszél, hogy a kétsebességes Európa kora következik, az euróövezeté és a kívül maradóké, s noha az utóbbiak között vannak a legnagyobb királyok (tudniillik a magyarok), de azért jó lenne nekik is kitalálniuk valamit, különben annyi. „Én az eurózóna országainak egyre mélyebb együttműködésére számítok, nekünk pedig – akik nem tartozunk bele – ki kell alakítanunk egy ésszerű kapcsolatot az Európai Uniónak ezzel az új magjával.” A teljes Orbán-szövegből erre az következik, hogy vigyük ki a szuverenitásunkat a falu közepére, gyújtsunk köré egy nagy tüzet, szólaljanak meg a sámándobok, és táncoljuk körbe az egész hóbelevancot. A „függetlenségünket”, pontosabban a tényt, hogy könnyűnek találtattunk egy távolról sem teljesíthetetlen feltételrendszerben. Járjuk a táncot, s gyűlöljük azokat, akik nem vettek be maguk közé, mert folyamatosan át akartuk verni őket.

E gyűlölettánc lenne a két nagy lélek közvetlen találkozási pontja, de természetesen ennél többről van szó. Valamivel. Hiszen Bayer, amikor látszólag egy idős asszony öltözködésének alacsony röptű gyalázásával van elfoglalva, alkalmasint azt mondja, hogy „ezek valósították meg életükben a magyar társadalom valóságos identitásától való »megszabadítását«, és a valóságos identitás helyett a kívülről vezérelt társadalom megteremtését”. Hozták tehát a nyakunkra a rohadékok az EU-t, amire nekünk semmi szükségünk, nyilván, mert annyira jók vagyunk, hogy „nincsen más, nincsen fontosabb küldetése a magyar polgári középnek, mint hogy megszüntesse a magyar társadalom kívülről vezéreltségét és visszaadja annak eredeti identitását”. Vívjuk tehát szabadságharcunkat Brüsszel és ötödik hadoszlopa ellen, mert az egyik a hátát mutatja nekünk, a másik meg a hasát.

Nem csupán az a baj ezekkel a közlésekkel, hogy Orbáné hazug, s erénynek próbálja eladni az alkalmatlanságot, s Bayeré pedig ordenáré és gyűlölködő (mely részleteitől undorral eltekintünk itt). S nem csupán arról van itt szó, hogy Gézengúz Guszti kitalált valami újabb holtbiztos átverést, s Mardel meg ismét vicsorog hozzá, hanem a változatlanság. Hogy ezt csinálták eddig is, és egyre közelebb a történetük vége. A kétségbeesés a közös ebben a két szövegben. A sarokba szorítottság. A rajtakapottak gesztusai: hazudni és vicsorogni a végsőkig. Amiből az is következik, hogy e csekély hátralévő időben ők már aligha fognak változni, s partnereik (ah, az ellenfeleik, a gonoszok) sem fognak másként gondolkodni róluk.

De ne tévesszen meg senkit, hogy sarokba szorítva nem lehet sokáig kitartani; akit érnek, magukkal rántanak. Akik nem szabadulnak meg tőlük, megnézhetik magukat.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.