Propaganda közpénzen – még egy szó az Újszínházról

  • narancsblog
  • 2013. május 16.

Narancsblog

Leleplezett minket a főváros!

Szűcs Somlyó Mária, a városháza kommunikációs igazgatója téves párhuzamoktól nem mentes dolgozata, mely a Dörner-féle Újszínház becsületének sürgős helyreállításáért küzd (innen is gratulálunk hozzá!), váratlan dramaturgiai fordulattal érkezik a célegyenesbe. Tarlós István munkatársa, miután egy csomó számot vág olvasója fejéhez, hirtelen lapunk egy 15 évvel ezelőtti cikkét is citálja, mondván: „Ezeknek az árokásó liberálisoknak már a Márta István sem volt elég jó, ugattak akkor, ugatnak most is. Ne csodálkozzunk, ezek ilyenek, nem jó nekik semmi, csak fanyalogni tudnak.” Az amúgy közepes színvonalon leszállított PR-cikket mi röviden így szinkronizálnánk: „Kevesen járnak az Újszínházba, meg hát ciki is az egész, de Tarlós és Orbán úr mellette állnak, ha törik, ha szakad! Kérjük ezek szíves tudomásulvételét! Dátum, aláírás, üdvözlet, satöbbi.”

Ez eddig tiszta ügy. Azt már kevésbé értjük, hogy a kommunikációs igazgató miért érezte elengedhetetlennek lapunkat e hűségnyilatkozat végére varrni, de köszönjük a megtisztelő érdeklődést, s felhasználva az alkalmat, azt is elmondjuk, hogy mi van – valójában. A két igazgatóválasztás – noha hasonló momentumok valóban felfedezhetők benne – ég és föld.

Értjük Szűcs Somlyó érvelését, miszerint a pörkölt és a rántotta is meleg étel, mégis differenciálásra sarkallnánk a magas beosztásban dolgozó szakembert, ne kérje soha egyiket a másik helyett, mert csalódni fog. A Márta-ügy szakmai puccs volt szőröstül-bőröstül, méltatlan és nemtelen, ahogy ezt inkriminált cikkünkben alaposan ki is veséztük. Viszont a Dörner–Csurka-páros pályázata még ehhez képest is többszörös gyalázat: Tarlós színházhoz juttatta a hazai antiszemitizmus egyik vezérét, aki párjával közösen olyan pályázatot adott le, amely nemcsak színvonala és röhejes összeesküvés-elméletei miatt lenne vállalhatatlan bárhol a világon, hanem azért is, mert a benne nevezett rendezők és szerzők közül többen siettek gyorsan leszögezni: nincs közük a pályázókhoz, és nem kívánnak a duóval együtt dolgozni.

Meg különben is, Szűcs Somlyó tudja, hogy mi történt, érti, hogy mi a különbség. Alighanem látja a lényeget is: Tarlós Istvánon ott a bélyeg, és rajta is marad, miután a korábbi szándékaik ellenére végül úgy döntöttek, hogy mégsem váltják le Dörneréket. Azaz Tarlós Istvánnak jövőre úgy kéne megvédenie főpolgármesteri székét, hogy kezet fogott az antiszemitizmussal, sőt szájon is csókolta legalább kétszer. Érthető tehát, hogy igyekeznek erről elterelni a figyelmet, ha másképp nem megy, hát úgy, hogy e szégyenfoltot megpróbálják egy régivel összemosni, és a gyalázat egy kisebb részét szétkenni a Magyar Narancson is.

Csakhogy ez nem sikerülhet. Hiszen írjon a közpénzből húzott fizetéséből bármilyen igyekvő kis tárcát a főváros új házi színházának védelmében a kommunikációs igazgató, ha tisztességesen akart volna eljárni a főváros, csakis egy dolgot tehettek volna. De a belátáshoz és az önkritikához – mint annyiszor, most is – gyávák voltak. Inkább menekülnek.

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”