Veszedelmes állapotok

  • 2016. január 27.

Narancsblog

Az Alaptörvény hatodik módosítása nem a terrorellenes küzdelemről, hanem a korlátlan hatalomvágyról és a közvélemény további hiszterizálásáról szól.

Ötpárti egyeztetést kezdeményezett a Fidesz–KDNP az Alaptörvény hatodik módosításáról, konkrétabban a terrorveszélyhelyzet nevű különleges jogrend bevezetéséről.

A Novák Előd által kiszivárogtatott (tényleg, kedves MSZP és LMP, miért is ő?) javaslat „jelentős terrorfenyegetettség vagy terrortámadás” esetén egy rakás jogkorlátozó rendelet kibocsátására hatalmazná fel a kormányt. Orbán Viktor cenzúrázhatná a médiát, lelőhetné az internetet, beleolvashatna leveleinkbe, kijárási tilalmat vagy kitelepítést rendelhetne el, jegyrendszert vezethetne be, megtilthatná a külföldiek beutazását, vagyonokat zárolhatna. Lényegében azt csinálhatna, amit akar; még a remekül definiált „speciális terrorelhárító intézkedések” foganatosítását is megengedi neki a módosítócsomag.

Az újítást nem a kiadható rendeletek széles köre jelenti, a felsorolt durva lépések jelenleg is megtalálhatók az alkotmányban szabályozott öt különleges jogrend (rendkívüli állapot, szükségállapot, megelőző védelmi helyzet, váratlan támadás, veszélyhelyzet) valamelyikében. Csakhogy ezeket a különleges jogrendeket nem a kormány, hanem az Országgyűlés minősített többsége vezetheti be, a szükségrendeletek hatályát a rövid határidő lejárta után szintén a képviselőknek kell meghosszabbítaniuk.

Meglátogatnának

Meglátogatnának

 

 

Ehhez képest a terrorveszélyhelyzetet a kormány rendelné el, a speciális jogrend és a jogkorlátozó intézkedések indokoltságáról csak 60 nap után nyilváníthatna véleményt a parlament. Ráadásul a terrortámadás – és különösen a terrorfenyegetettség – sokkal nehezebben megfogható az eddigi különleges jogrendeket megalapozó tényállásoknál. A kormány az elmúlt hónapokban a hobbitörténészektől kezdve a vonatra várakozó menekültekig számos társadalmi csoportban ismerte fel a terroristát, az pedig köztudott, hogy Magyarország lakossága a terror folytonos árnyékában kénytelen tengetni mindennapjait (hiszen a gaz unió kvótája a terrorizmus szétterítését eredményezné). Nem kell különösebb jóstehetség előre látni, hogy ha lehetősége adódna, a kormány a fenyegetettség gumifogalmára hivatkozva már csak a háborús pszichózis fenntartása miatt sem habozna bevezetni terrorveszélyhelyzetet.

Ilyen kilátások után örülnünk kellene, hogy az alkotmányozó kétharmad hiányában felértékelődött ellenzéki pártok közül eddig egy sem adta be a derekát. A Jobbik parlamenti négyötödhöz, az MSZP nyolcnapos ideiglenes periódus utáni kétharmadhoz kötné a terrorveszélyhelyzet bevezethetőségét, a szocialisták a megengedett alapjog-korlátozások közül is visszavennének néhányat. Az LMP szerint az alkotmánymódosítás még ideiglenesen sem vezethet a kormány kontroll nélküli hatalmához.

Azt azonban egyik ellenzéki erő sem magyarázta meg, miért hitték el puszira a Fidesznek, hogy a terrorizmus ellen csak különleges jogrenddel, sőt új, kifejezetten a terrortámadásokra szabott különleges jogrenddel lehet küzdeni. Nyilvánvaló, hogy a készülő támadások felderítésében nem tud szerepet játszani az új szabályozás. Ha a kormány megalapozottan hivatkozik terrorfenyegetettségre, akkor olyan konkrét információkkal kell rendelkeznie, amelyek a további felderítést szükségtelenné teszik. Az azonosított terroristák nyomon követésére is teljesen alkalmasnak tűnik az általános jogrend. A különleges szabályok maximum a lakosság megóvását és egy esetleges terrortámadás utáni nyomozati munkát segíthetik. Pont az ilyen szituációkra találták ki a megelőző védelmi helyzetet és a szükségállapotot. Ha a kormány a parlament előtt bizonyítani tudja, hogy egy készülő vagy megvalósult terrortámadás kezelése különleges eszközöket igényel, jelenleg is megkaphatja a szükséges jogosítványokat.

Az Alaptörvény hatodik módosítása nem a terrorellenes küzdelemről, hanem a korlátlan hatalomvágyról és a közvélemény további hiszterizálásáról szól. Az ellenzéknek ezt a hazugságot kellene lelepleznie ahelyett, hogy a kormánynak látszólag ellentartva, mégis belemegy Orbán játékába.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult.