Veszedelmes állapotok

  • 2016. január 27.

Narancsblog

Az Alaptörvény hatodik módosítása nem a terrorellenes küzdelemről, hanem a korlátlan hatalomvágyról és a közvélemény további hiszterizálásáról szól.

Ötpárti egyeztetést kezdeményezett a Fidesz–KDNP az Alaptörvény hatodik módosításáról, konkrétabban a terrorveszélyhelyzet nevű különleges jogrend bevezetéséről.

A Novák Előd által kiszivárogtatott (tényleg, kedves MSZP és LMP, miért is ő?) javaslat „jelentős terrorfenyegetettség vagy terrortámadás” esetén egy rakás jogkorlátozó rendelet kibocsátására hatalmazná fel a kormányt. Orbán Viktor cenzúrázhatná a médiát, lelőhetné az internetet, beleolvashatna leveleinkbe, kijárási tilalmat vagy kitelepítést rendelhetne el, jegyrendszert vezethetne be, megtilthatná a külföldiek beutazását, vagyonokat zárolhatna. Lényegében azt csinálhatna, amit akar; még a remekül definiált „speciális terrorelhárító intézkedések” foganatosítását is megengedi neki a módosítócsomag.

Az újítást nem a kiadható rendeletek széles köre jelenti, a felsorolt durva lépések jelenleg is megtalálhatók az alkotmányban szabályozott öt különleges jogrend (rendkívüli állapot, szükségállapot, megelőző védelmi helyzet, váratlan támadás, veszélyhelyzet) valamelyikében. Csakhogy ezeket a különleges jogrendeket nem a kormány, hanem az Országgyűlés minősített többsége vezetheti be, a szükségrendeletek hatályát a rövid határidő lejárta után szintén a képviselőknek kell meghosszabbítaniuk.

Meglátogatnának

Meglátogatnának

 

 

Ehhez képest a terrorveszélyhelyzetet a kormány rendelné el, a speciális jogrend és a jogkorlátozó intézkedések indokoltságáról csak 60 nap után nyilváníthatna véleményt a parlament. Ráadásul a terrortámadás – és különösen a terrorfenyegetettség – sokkal nehezebben megfogható az eddigi különleges jogrendeket megalapozó tényállásoknál. A kormány az elmúlt hónapokban a hobbitörténészektől kezdve a vonatra várakozó menekültekig számos társadalmi csoportban ismerte fel a terroristát, az pedig köztudott, hogy Magyarország lakossága a terror folytonos árnyékában kénytelen tengetni mindennapjait (hiszen a gaz unió kvótája a terrorizmus szétterítését eredményezné). Nem kell különösebb jóstehetség előre látni, hogy ha lehetősége adódna, a kormány a fenyegetettség gumifogalmára hivatkozva már csak a háborús pszichózis fenntartása miatt sem habozna bevezetni terrorveszélyhelyzetet.

Ilyen kilátások után örülnünk kellene, hogy az alkotmányozó kétharmad hiányában felértékelődött ellenzéki pártok közül eddig egy sem adta be a derekát. A Jobbik parlamenti négyötödhöz, az MSZP nyolcnapos ideiglenes periódus utáni kétharmadhoz kötné a terrorveszélyhelyzet bevezethetőségét, a szocialisták a megengedett alapjog-korlátozások közül is visszavennének néhányat. Az LMP szerint az alkotmánymódosítás még ideiglenesen sem vezethet a kormány kontroll nélküli hatalmához.

Azt azonban egyik ellenzéki erő sem magyarázta meg, miért hitték el puszira a Fidesznek, hogy a terrorizmus ellen csak különleges jogrenddel, sőt új, kifejezetten a terrortámadásokra szabott különleges jogrenddel lehet küzdeni. Nyilvánvaló, hogy a készülő támadások felderítésében nem tud szerepet játszani az új szabályozás. Ha a kormány megalapozottan hivatkozik terrorfenyegetettségre, akkor olyan konkrét információkkal kell rendelkeznie, amelyek a további felderítést szükségtelenné teszik. Az azonosított terroristák nyomon követésére is teljesen alkalmasnak tűnik az általános jogrend. A különleges szabályok maximum a lakosság megóvását és egy esetleges terrortámadás utáni nyomozati munkát segíthetik. Pont az ilyen szituációkra találták ki a megelőző védelmi helyzetet és a szükségállapotot. Ha a kormány a parlament előtt bizonyítani tudja, hogy egy készülő vagy megvalósult terrortámadás kezelése különleges eszközöket igényel, jelenleg is megkaphatja a szükséges jogosítványokat.

Az Alaptörvény hatodik módosítása nem a terrorellenes küzdelemről, hanem a korlátlan hatalomvágyról és a közvélemény további hiszterizálásáról szól. Az ellenzéknek ezt a hazugságot kellene lelepleznie ahelyett, hogy a kormánynak látszólag ellentartva, mégis belemegy Orbán játékába.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.