Veszedelmes állapotok

  • 2016. január 27.

Narancsblog

Az Alaptörvény hatodik módosítása nem a terrorellenes küzdelemről, hanem a korlátlan hatalomvágyról és a közvélemény további hiszterizálásáról szól.

Ötpárti egyeztetést kezdeményezett a Fidesz–KDNP az Alaptörvény hatodik módosításáról, konkrétabban a terrorveszélyhelyzet nevű különleges jogrend bevezetéséről.

A Novák Előd által kiszivárogtatott (tényleg, kedves MSZP és LMP, miért is ő?) javaslat „jelentős terrorfenyegetettség vagy terrortámadás” esetén egy rakás jogkorlátozó rendelet kibocsátására hatalmazná fel a kormányt. Orbán Viktor cenzúrázhatná a médiát, lelőhetné az internetet, beleolvashatna leveleinkbe, kijárási tilalmat vagy kitelepítést rendelhetne el, jegyrendszert vezethetne be, megtilthatná a külföldiek beutazását, vagyonokat zárolhatna. Lényegében azt csinálhatna, amit akar; még a remekül definiált „speciális terrorelhárító intézkedések” foganatosítását is megengedi neki a módosítócsomag.

Az újítást nem a kiadható rendeletek széles köre jelenti, a felsorolt durva lépések jelenleg is megtalálhatók az alkotmányban szabályozott öt különleges jogrend (rendkívüli állapot, szükségállapot, megelőző védelmi helyzet, váratlan támadás, veszélyhelyzet) valamelyikében. Csakhogy ezeket a különleges jogrendeket nem a kormány, hanem az Országgyűlés minősített többsége vezetheti be, a szükségrendeletek hatályát a rövid határidő lejárta után szintén a képviselőknek kell meghosszabbítaniuk.

Meglátogatnának

Meglátogatnának

 

 

Ehhez képest a terrorveszélyhelyzetet a kormány rendelné el, a speciális jogrend és a jogkorlátozó intézkedések indokoltságáról csak 60 nap után nyilváníthatna véleményt a parlament. Ráadásul a terrortámadás – és különösen a terrorfenyegetettség – sokkal nehezebben megfogható az eddigi különleges jogrendeket megalapozó tényállásoknál. A kormány az elmúlt hónapokban a hobbitörténészektől kezdve a vonatra várakozó menekültekig számos társadalmi csoportban ismerte fel a terroristát, az pedig köztudott, hogy Magyarország lakossága a terror folytonos árnyékában kénytelen tengetni mindennapjait (hiszen a gaz unió kvótája a terrorizmus szétterítését eredményezné). Nem kell különösebb jóstehetség előre látni, hogy ha lehetősége adódna, a kormány a fenyegetettség gumifogalmára hivatkozva már csak a háborús pszichózis fenntartása miatt sem habozna bevezetni terrorveszélyhelyzetet.

Ilyen kilátások után örülnünk kellene, hogy az alkotmányozó kétharmad hiányában felértékelődött ellenzéki pártok közül eddig egy sem adta be a derekát. A Jobbik parlamenti négyötödhöz, az MSZP nyolcnapos ideiglenes periódus utáni kétharmadhoz kötné a terrorveszélyhelyzet bevezethetőségét, a szocialisták a megengedett alapjog-korlátozások közül is visszavennének néhányat. Az LMP szerint az alkotmánymódosítás még ideiglenesen sem vezethet a kormány kontroll nélküli hatalmához.

Azt azonban egyik ellenzéki erő sem magyarázta meg, miért hitték el puszira a Fidesznek, hogy a terrorizmus ellen csak különleges jogrenddel, sőt új, kifejezetten a terrortámadásokra szabott különleges jogrenddel lehet küzdeni. Nyilvánvaló, hogy a készülő támadások felderítésében nem tud szerepet játszani az új szabályozás. Ha a kormány megalapozottan hivatkozik terrorfenyegetettségre, akkor olyan konkrét információkkal kell rendelkeznie, amelyek a további felderítést szükségtelenné teszik. Az azonosított terroristák nyomon követésére is teljesen alkalmasnak tűnik az általános jogrend. A különleges szabályok maximum a lakosság megóvását és egy esetleges terrortámadás utáni nyomozati munkát segíthetik. Pont az ilyen szituációkra találták ki a megelőző védelmi helyzetet és a szükségállapotot. Ha a kormány a parlament előtt bizonyítani tudja, hogy egy készülő vagy megvalósult terrortámadás kezelése különleges eszközöket igényel, jelenleg is megkaphatja a szükséges jogosítványokat.

Az Alaptörvény hatodik módosítása nem a terrorellenes küzdelemről, hanem a korlátlan hatalomvágyról és a közvélemény további hiszterizálásáról szól. Az ellenzéknek ezt a hazugságot kellene lelepleznie ahelyett, hogy a kormánynak látszólag ellentartva, mégis belemegy Orbán játékába.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."