A filmtörténet legjobb női 2.: 70-es évek

  • narancsszem
  • 2013. május 30.

Narancsszem

Pornókirálynő, fekete tornádó és a legszőkébb francia, amerikai és lengyel tünemények: színésznők, akik felejthetetlenné tették a 70-es évek filmjeit.

Barbara Brylska

false

A szép, fehér bőrű, szőke miss, akin végigment a Brezsnyev-doktrína. Kelet-Európában ugyanis nem úgy nézett ki a hetvenes évek, mint ahogy a naptár mutatta: 1968 (prágai) tavaszától tartott 1981 decemberéig (Lengyelország megszállásáig), a felnőtté válástól a totális kilátástalanságig. Azt hinné az ember, hogy a diktatúra idején ilyesmiről szó sem lehetett a moziban. Nem hiszik el, hogy mi mert mindennek ellentmondani: mai gúnyos tréfáink tárgya, az NDK indiánfilm. A 68-as Sólyom nyomában a jó ügy sikerébe vetett hit filmje, amelyben valóságos víziónak tűnik a fehérek és az indiánok tisztességes együttélése, például olyan derék népek áldásos működésének hála, mint a seriff gyönyörűséges felesége. A 69-es Fehér farkasok viszont már a pusztulás, a reménytelenség, a halál filmje, a szép szőke asszonyt kézről kézre lökdösik a gazemberek, mindenki megdöglik vagy lelép. Mindez persze szemernyit sem árnyékolja be Barbara Brylska szépségét, ami aztán végigragyogta a hetvenes éveket, ki tudná felejteni például az Egy szélhámos karrierje (Nikodem Dyzma története!) vagy A halál archívuma című sorozatok szépasszonyait. Netán A szerelem anatómiája érzékeny szerelmesét. Szőke volt és törékeny, gyönyörű és hajlíthatatlan: nagyot tévedett mindenki, aki prédának nézte.

Marilyn Chambers

false

A 70-es évek a szexfilmek aranykora volt, a Mély Torok, az EmmanuelleAz ördög Miss Jonesban évtizede, amikor a nemi szerveket még celluloidra fényképezték, és – legyen ez bármily furcsa a mai, lelketlen szilikonos reszelések ismeretében – olykor még az erotika is ott bujkált a díszletek között. Marilyn Chambers, a zsáner amerikai sztárja majdnem annyira bájos volt, mint a fiatal Meg Ryan, de Meg Ryant sohasem láthattuk önfeledt csoportszex közben, amely pszichedelikus ejakulációkarneválba torkollik, míg Chambers nagy dobása, A zöld ajtó mögött pontosan így ért diadalmas véget. Ez az egy film is elég lett volna hozzá, de a művésznő pár évvel később talpig bőrben és egy felettébb nyugtalanító nyílással a hónalján végképp bebiztosította helyét az évtized kultikus istennői között David Cronenberg korai biohorrorja, a Veszett főszereplőjeként.

Mireille Darc

false

Minden szőkék legszőkébbike. Magyarországon a hetvenes években a nyugati világ legkézenfekvőbb üzenetét a francia krimik és vígjátékok fogalmazták meg: van a Föld nevű bolygónak egy napos oldala is, ahol kavarjanak bár rettenthetetlen detektívek, mindenre elszánt kalandorok vagy menthetetlenül idióta hegedűművészek, egyikük sem kerülheti el a sorsát, a végzetét: a szerelmet. S a szerelem mindent lebíró hatalmát hirdette Mireille Darc minden mozdulata, viharzott bár ciklonként Alain Delon oldalán, nézett farkasszemet a férfiasan rosszarcú Michel Constantinnel, csetlett-botlott épp valahol Pierre Richard háza táján (a Magas szőkétől a Volt egyszer egy zsarun át az Egy gazember haláláig). Tehát továbbra is jó észben tartani: Párizs a szerelem és Mireille Darc fővárosa.

Farrah Fawcett

false


Egyszer volt, hol nem volt, volt egyszer három kislány, akik a rendőrakadémiára jelentkeztek… Így pornófilmek és tévésorozatok szoktak kezdődni, s bár lehet, hogy most csalódást fogunk okozni, de a következőkben a tévésorozatok csodálatos világáról lesz szó, azon belül is a hetvenes évek egy díszpéldányáról, a Charlie angyalairól. Farrah Fawcett (sorozatsztár férje után a Farrah Fawcett-Majors néven futott akkoriban) egy volt a hetvenes évek tüneményes szőke bombázói közül, aki a Charlie-nak fusizó exrendőrlányokról szóló sorozat mellett egy minden munkásszállón megtalálható poszternek köszönhette ikonikus státuszát. A kérdéses plakáton a színésznő piros, egyrészes fürdőruhában pózol – 12 millió ember nem tévedhet, márpedig ennyi fogyott a plakátból, melynek sikerét semmi sem közelítette meg, amit a színésznő sajnálatosan rövidre szabott élete során filmszínésznőként elkövetett.

Edwige Fenech

false

Ha létezik színészarctípus, amelyre minden valamirevaló zsánerfilmrendezőnek égető szüksége volna, akkor ez nem lehet más, mint amilyennel Edwige Fenechet áldotta meg a sors. Jelentése a napnál is világosabb: amint az olasz színésznő feltűnik a színen, máris tudhatjuk, hogy nem a valóságban járunk, hanem a Film nevű bolygón, ahol még a levegővétel is izgalmasabb. Edwigét nálunk legtöbben A lator című bohóságból ismerik, de ő elsősorban a véres olasz thrillerek sztárja volt, Mario Bava és Sergio Martino buja és gátlástalan kis mesterdarabjainak sellője, aki ruhában vagy ruha nélkül is szünet nélkül hirdette a fantázia diadalát a realitás felett.

Pam Grier

false

A nő, aki megtanította a világnak, milyen is egy igazán korszerű amazon. Senki sem szórakozhatott vele: akár Coffy nővérnek hívták, akár Foxy Brownnak, Pam Grier megbízható tornádóként zúzta szét a romlott alakok – dílerek, stricik, gyilkosok – seregét a kor meghatározó blaxploitation gyöngyszemeiben. Delejező volt, ahogy lángolt a tekintete, miközben lángot vetett kezében a shotgun – nem csoda, hogy annyira elbűvölte a kis Quentin Tarantinót, hogy a lojális rendező húsz évvel később csakis őt tudta elképzelni a Jackie Brown címszereplőjeként. És Pam Grier persze ott is olyan volt, mint mindig: okos, szép és erős, erős, erős.

Nastassja Kinski

false

„Tudod, Paul, mindig le szoktam feküdni a rendezőimmel, de te kemény dió voltál” – Peter Biskindnek, a neves hollywoodi riporternek köszönhetjük, hogy fennmaradt e frivol beszélgetésfoszlány, mely állítólag Nastassja Kinski és Paul Schrader rendező közt hangzott el a Párducemberek forgatásán. A megbántott Schrader fogta magát és jól telepakolta a filmet Kinski meztelenkedéseivel, de Nastassja (aki szerencsére nem édesapja, Klaus Kinski vonásait örökölte), már ezt megelőzően is a vágy nem is olyan titokzatos tárgyának számított. A hetvenes években nemcsak a Tetthely tartott rá igényt, hanem Roman Polanski is; Kinski 15 évesen kezdett járni a 43 éves rendezővel. Polanski 1979-ben Kinskire osztotta az Egy tiszta nő főszerepét, de legemlékezetesebb szerepét a színésznő Wenderstől kapta a Párizs, Texasban.

Ali MacGraw

false

„Mit mondhat el az ember egy huszonöt éves lányról, aki meghalt? Hogy szép volt. És okos, mint a nap. Hogy szerette Mozartot és Bachot. És a Beatlest. És engem.” Szem nem maradt szárazon Oliver és Jenny társadalmi osztályokon átívelő, ámde tragikus kimenetelű love storyja láttán, s mire a film (Love Story – 1970) lepergett, a bokszolóként sem sikertelen Ryan O'Nealből és a magyar felmenőkkel büszkélkedő Ali MacGraw-ból generációjuk legfényesebb csillaga lett. Mindketten sokat tettek azért, hogy hamar lecsússzanak a stáblisták éléről, de kettejük közül MacGraw ért előbb célba, bizonyítva az ősi tételt, miszerint a magyar ember, ha utolsónak lép is be a forgóajtón, bizonyosan elsőnek fog kilépni belőle. Ali MacGraw szépségét és kívánatosságát még két hetvenes évekbeli film, két Peckinpah-opus őrzi az örökkévalóságnak: míg A szökés egy csodálatos love story kezdetét jelentette MacGraw és filmbeli partnere, Steve McQueen közt, a Konvoj magánéleti vonatkozásai nem ismertek.

Stefania Sandrelli

false

Ha csak annyit írunk le róla, hogy ő volt, aki Bernardo Bertolucci Huszadik századában egyszerre próbált életet verni De Niro és Depardieu férfiúi mivoltába (javítás! amint arra egy olvasónk rámutatott, a felidézett jelenetben valójában nem Sandrelli, hanem Stefania Casini kisasszony kezei dolgoznak; a Narancsszem mindent lát, de ezt-azt sajnos el is felejt olykor) már az is bőven indokolja jelenlétét e körben. Ám ha ehhez még hozzácsapjuk hazája fehér telefonos vígjátékainak dekadens dámáit, vagy az Alfredo, Alfredo szex közben csillapíthatatlanul sikoltozó démonát, a gengszter macáját a Police Python 357-ből, s hogy mit csinált Luigi Comencini Forgalmi dugójában, azt már el sem merjük mondani. Mindezt összegezve: te vagy De Niro, én Depardieu, induljunk!

Cybill Shepherd

false

Aki látta a korszak egyik kulcsfilmjét, Az utolsó mozielőadást, cseppet sem csodálkozhatott azon, hogy a film rendezője, Peter Bogdanovich menthetetlenül belészeretett. Így voltak vele a nézők is, akik a vágytól és az elvágyódástól egyaránt könnyes szemmel bámulták, ahogy a huszonévesek minden kacérságát az arcán hordozó színészlány sután levetkőzik a medence partján a tehetős arcok buliján. Ez a film volt a rendező és választottja nagy pillanata – kicsivel később már bukások felé terelgették egymást, de Cybill feltűnt a Taxisofőrben is, hogy végül sorozatszínésznőként maradjon aztán évtizedekig közismert.

Hamarosan folytatjuk a 80-as évek szemkápráztató színésznőivel!

Figyelmébe ajánljuk