„Amikor szájba kell a művér” – Osvárt Andrea színésznő

Narancsszem

Magyar főszereplő félig amerikai horrorban: holnaptól mozikban az Osvárt Andrea főszereplésével készült Utórengés (Aftershock), amibe Eli Roth, Tarantino országos cimborája is besegített. Művér, meztelenkedés, fizetési morál, baltás gyilkosság – a modellből lett színésznővel a nemzetközi filmvilág sajátosságairól beszélgettünk.

magyarnarancs.hu: Abban egyetértünk, hogy az Utórengés ízig-vérig B-film?

Osvárt Andrea: Maximálisan. Ez egy B-film, egy véres horror, nem több s nem kevesebb.

magyarnarancs.hu: Miért választottad?

OA: Kiválasztottak egy meghallgatás során, én meg kapva kaptam rajta. Ilyet még nem csináltam. Sosem hátrány amerikai filmben szerepelni, ráadásul főszereplőként, főleg egy olyanban, ami eljut a mozikba is. Nekem, aki korábban főként tévéfilmekben szerepeltem, egy mozifilm lehetősége nagy vonzerőt jelentett.

false

magyarnarancs.hu: Sokan állítják, hogy a trash filmeknek is megvannak a maguk szépségei. Te ezeket miben látod?

OA: Nézőként nem vagyok vevő az ilyen típusú filmekre, de megértem, ha valaki szereti, és tudom, hogy van rá igény. Nem kell ezt túlbonyolítani; ezek egyszerű filmek, és aki szereti a vért és a bőséges erőszakot, akit az ilyesmi felpörget és felszabadít, annak könnyed kikapcsolódást nyújtanak ezek a mozik. Az Utórengés vérből és erőszakból is ott van az élmezőnyben.

magyarnarancs.hu: A film drámai csúcspontján méretes baltát állítasz bele egy pórul járt mellékszereplő mellkasába. Majd még – biztos, ami biztos alapon – lábbal is rásegítesz. Igényelt különösebb felkészülést a baltás gyilkosság?

OA: Lelkileg mindenképp. Nehéz volt ilyesmit csinálnom egy emberrel.

magyarnarancs.hu: Mi volt a baltás gyilkosság trükkje?

OA: A delikvens, akit kinyúvasztok, egy vastag falapot viselt a mellkasán, és ebbe volt beleapplikálva a balta. A ruha alatt pedig még vérzacskók is voltak.

magyarnarancs.hu: Te is rendesen össze vagy vérezve. Neked is voltak vérzacskóid?

OA: Rám a sminkes kente fel egy furcsa, szivacsos megoldással a vért, nem kellett a zacskókkal vagy a vérpatronokkal bajlódnom. Sokkal macerásabb, amikor szájba kell a művér, ez történt szegény Eli Rothtal. Amikor a mellkasa beszakadt, vért kellett köpnie. Ilyenkor kell az ehető vér.

magyarnarancs.hu: Luc Besson produkciójában, A szállító-filmekből készült tévésorozatban a női főszerepet alakítottad. Beváltotta a sorozat a hozzá fűzött reményeidet?

OA: Hát, azóta már nagyon máshol járok, eltelt két év, régen volt. Voltak problémák a sorozattal, négy-öt rendezővel kellett dolgoznom, jöttek-mentek a forgatókönyvírók, a világítók, a producerek, nagy volt a fluktuáció. Mindig jött valaki új, aki valami újat talált ki. Nem volt könnyű.

magyarnarancs.hu: Előfordult, akárcsak egyszer is, hogy egy külföldi produkció nem fizetett?

OA: Nem, soha. Tudom, hogy Magyarországon ez gyakori jelenség, de nemzetközi szinten ilyesmi elképzelhetetlen.

magyarnarancs.hu: Volt, hogy úgy érezted, kihasználnak? Hogy többször kell például megszabadulnod a ruháidtól, mint amennyit a szerep megkívánna?

OA: Ma már csak akkor vállalok ilyet, ha azt a szerep feltétlenül megkívánja. Kezdetben, amikor még jóval nagyobb szó volt, hogy egy főszerepet eljátszhatok, sokkal kevesebb volt a skrupulusom. Az én érdekem is ezt diktálta. Belefért. De csak ha főszerepről volt szó.

magyarnarancs.hu: Néhány éve nyilatkoztad, hogy eleged van az olasz filmgyártásból, ezért mész Los Angelesbe, hátha ott elindul valami.  Pontosan miből volt eleged?

OA: Magyarországon mindig ugyanazokat az arcokat lehet látni, és ugyanez megy Olaszországban is. Én is bekerültem egy ilyen skatulyába, egymás után kaptam a hasonló szerepeket. Próbáltam, de sehogyan sem sikerült kikecmeregnem belőle, úgyhogy gondoltam, eltűnök egy időre. Amerikában friss arc voltam, egy ismeretlen – viszont egy szakmai tapasztalattal rendelkező ismeretlen.

magyarnarancs.hu: Mi volt az olasz skatulya?

OA: Olaszországban nagyon mennek a kétrészes tévéfilmek. Ezeket nyomják agyba-főbe minden héten a tévében, és én ezt untam meg.

magyarnarancs.hu: Milyen típust játszattak veled?

OA: Voltam szerető, zsidó menekült, bevándorló pincérlány. Több mint harminc filmet csináltam Olaszországban. Nem is annyira a szerepekkel, mint inkább a tévéfilmek minőségével volt gondom. Maradhattam volna, s akkor valószínűleg a nyugdíjig lett volna munkám, de nem jutottam volna feljebb.

magyarnarancs.hu: A következő filmed olasz vagy amerikai lesz?

OA: Magyar lesz. M. Tóth Géza rendez egy rövidfilmben. Félig animációs, félig élő szereplős lesz.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.