„Amikor szájba kell a művér” – Osvárt Andrea színésznő

Narancsszem

Magyar főszereplő félig amerikai horrorban: holnaptól mozikban az Osvárt Andrea főszereplésével készült Utórengés (Aftershock), amibe Eli Roth, Tarantino országos cimborája is besegített. Művér, meztelenkedés, fizetési morál, baltás gyilkosság – a modellből lett színésznővel a nemzetközi filmvilág sajátosságairól beszélgettünk.

magyarnarancs.hu: Abban egyetértünk, hogy az Utórengés ízig-vérig B-film?

Osvárt Andrea: Maximálisan. Ez egy B-film, egy véres horror, nem több s nem kevesebb.

magyarnarancs.hu: Miért választottad?

OA: Kiválasztottak egy meghallgatás során, én meg kapva kaptam rajta. Ilyet még nem csináltam. Sosem hátrány amerikai filmben szerepelni, ráadásul főszereplőként, főleg egy olyanban, ami eljut a mozikba is. Nekem, aki korábban főként tévéfilmekben szerepeltem, egy mozifilm lehetősége nagy vonzerőt jelentett.

false

magyarnarancs.hu: Sokan állítják, hogy a trash filmeknek is megvannak a maguk szépségei. Te ezeket miben látod?

OA: Nézőként nem vagyok vevő az ilyen típusú filmekre, de megértem, ha valaki szereti, és tudom, hogy van rá igény. Nem kell ezt túlbonyolítani; ezek egyszerű filmek, és aki szereti a vért és a bőséges erőszakot, akit az ilyesmi felpörget és felszabadít, annak könnyed kikapcsolódást nyújtanak ezek a mozik. Az Utórengés vérből és erőszakból is ott van az élmezőnyben.

magyarnarancs.hu: A film drámai csúcspontján méretes baltát állítasz bele egy pórul járt mellékszereplő mellkasába. Majd még – biztos, ami biztos alapon – lábbal is rásegítesz. Igényelt különösebb felkészülést a baltás gyilkosság?

OA: Lelkileg mindenképp. Nehéz volt ilyesmit csinálnom egy emberrel.

magyarnarancs.hu: Mi volt a baltás gyilkosság trükkje?

OA: A delikvens, akit kinyúvasztok, egy vastag falapot viselt a mellkasán, és ebbe volt beleapplikálva a balta. A ruha alatt pedig még vérzacskók is voltak.

magyarnarancs.hu: Te is rendesen össze vagy vérezve. Neked is voltak vérzacskóid?

OA: Rám a sminkes kente fel egy furcsa, szivacsos megoldással a vért, nem kellett a zacskókkal vagy a vérpatronokkal bajlódnom. Sokkal macerásabb, amikor szájba kell a művér, ez történt szegény Eli Rothtal. Amikor a mellkasa beszakadt, vért kellett köpnie. Ilyenkor kell az ehető vér.

magyarnarancs.hu: Luc Besson produkciójában, A szállító-filmekből készült tévésorozatban a női főszerepet alakítottad. Beváltotta a sorozat a hozzá fűzött reményeidet?

OA: Hát, azóta már nagyon máshol járok, eltelt két év, régen volt. Voltak problémák a sorozattal, négy-öt rendezővel kellett dolgoznom, jöttek-mentek a forgatókönyvírók, a világítók, a producerek, nagy volt a fluktuáció. Mindig jött valaki új, aki valami újat talált ki. Nem volt könnyű.

magyarnarancs.hu: Előfordult, akárcsak egyszer is, hogy egy külföldi produkció nem fizetett?

OA: Nem, soha. Tudom, hogy Magyarországon ez gyakori jelenség, de nemzetközi szinten ilyesmi elképzelhetetlen.

magyarnarancs.hu: Volt, hogy úgy érezted, kihasználnak? Hogy többször kell például megszabadulnod a ruháidtól, mint amennyit a szerep megkívánna?

OA: Ma már csak akkor vállalok ilyet, ha azt a szerep feltétlenül megkívánja. Kezdetben, amikor még jóval nagyobb szó volt, hogy egy főszerepet eljátszhatok, sokkal kevesebb volt a skrupulusom. Az én érdekem is ezt diktálta. Belefért. De csak ha főszerepről volt szó.

magyarnarancs.hu: Néhány éve nyilatkoztad, hogy eleged van az olasz filmgyártásból, ezért mész Los Angelesbe, hátha ott elindul valami.  Pontosan miből volt eleged?

OA: Magyarországon mindig ugyanazokat az arcokat lehet látni, és ugyanez megy Olaszországban is. Én is bekerültem egy ilyen skatulyába, egymás után kaptam a hasonló szerepeket. Próbáltam, de sehogyan sem sikerült kikecmeregnem belőle, úgyhogy gondoltam, eltűnök egy időre. Amerikában friss arc voltam, egy ismeretlen – viszont egy szakmai tapasztalattal rendelkező ismeretlen.

magyarnarancs.hu: Mi volt az olasz skatulya?

OA: Olaszországban nagyon mennek a kétrészes tévéfilmek. Ezeket nyomják agyba-főbe minden héten a tévében, és én ezt untam meg.

magyarnarancs.hu: Milyen típust játszattak veled?

OA: Voltam szerető, zsidó menekült, bevándorló pincérlány. Több mint harminc filmet csináltam Olaszországban. Nem is annyira a szerepekkel, mint inkább a tévéfilmek minőségével volt gondom. Maradhattam volna, s akkor valószínűleg a nyugdíjig lett volna munkám, de nem jutottam volna feljebb.

magyarnarancs.hu: A következő filmed olasz vagy amerikai lesz?

OA: Magyar lesz. M. Tóth Géza rendez egy rövidfilmben. Félig animációs, félig élő szereplős lesz.

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.