Kezeket a falnak! – A 10 legjobb zsarupáros

  • narancsszem
  • 2013. október 31.

Narancsszem

A zsaruk miatt szeretjük a mozit, ez nem vitás, legfeljebb durva leegyszerűsítés. Ha egy van, az is jó, ha párban vannak, duplán király. Tőlük tudjuk, hogy kell fedezni és jelvényt visszaadni, üldözni és üldözve lenni. A Narancsszem a legmenőbb zsarupárosoknál tartott házkutatást.

Jack Cates és Reggie Hammond – 48 óra

false

A 48 óra előtt Eddie Murphy a Saturday Night Live tehetséges komikusa volt. A 48 óra után Eddie Murphy joggal biggyeszthette a neve elé a filmsztár megkülönböztetést is. Murphy már azelőtt sztár volt, hogy a szőkén gyűrött Nick Nolte oldalán (klasszikus buddy movie párosítás) elkapta volna a rosszfiúkat: Murphy abban a pillanatban vált visszavonhatatlanul Amerika és a világmindenség legmenőbb komikusává, amikor walkmannel a fülén és napszemüveggel a szemén először megpillantjuk. Klasszikus jelenet, ahogy lakájos cellájában teli torokból bömböli a Roxanne-t. Ehhez képest már csak hab a tortán, amikor a film alighanem leghíresebb jelenetében zsarunak álcázva egy egész bárra való, a rabszolgaság intézményét helyeslő fehér ember közt vág rendet. S itt hangzik el – vigyázat, idézet következik! – Murphy karrierjének legmenőbb mondata: „There’s a new sheriff in town, and his name is Reggie Hammond!” „I’m your worst fucking nightmare: a nigga with a badge!”

Stephan Derrick és Harry Klein – Derrick

false

Mindegy is, hogy Horst Tappert mit csinált a háborúban (a Waffen-SS-ben tett-vett), és Fritz Wepper ifjúként mi másban is játszott – míg világ a világ, nevük örök időkre összefonódott a Derrick című, NSZK-s krimisorozattal. Herr Weppernek volt ugyan egy apró szerepe Bob Fosse Kabaré című filmjében, ám ez csak amolyan fiatalkori botlás volt, épp olyan, mint Terence Hill (született: Mario Girotti) számára A párduc című Visconti-klasszikus. A Derrickből több generáció követhette nyomon, hol tart éppen a BMW-gyár, és hogy az idő előrehaladtával milyen jelentős táskák képződhetnek egy nyugatnémet szempár alatt. A Derrick táskáira irányuló viccek egyikét sem idézzük itt, hisz úgyis fújja őket boldog-boldogtalan.

Popeye Doyle és Cloudy Russo – Francia kapcsolat

false

Popeye Doyle a legmocskosabb rendőr, egy rossz szagú, folyton feszült, kellemetlen állat, de a legeredményesebb is, hisz nem az a fajta, aki rátaposna a fékre egy-egy piros lámpa láttán. Gene Hackman (és az ő legendás üldözéses jelenete) önmagában elvitte volna a Francia kapcsolatot, de ott loholt mellette a szintén mindig ász Roy Scheider is, és ez a két férfi együttes erővel nagyon magasra tudta feltolni a lécet: 1971 óta minden, sziklánál is keményebb, gyűrött negyvenes zsarut hozzájuk mér a nagyvilág.

Franck Chaievski és Marie Segal, alias Nina – Gengszterek

false

Az egyik strici, a másik kurva – a párizsi rendőrség mindenki előtt fedett nyomozói, két szerencsétlen flótás az alvilág peremén. Még a kollégáik sem tudják, hogy kik ők. Ők meg nem tudják, hogy kik a kollégáik: a rosszarcú, korrupt, mindenre kapható zsaruk, vagy a hozzájuk hasonlóan szerencsétlen törvényen kívüliek, társadalom alattiak. Frankie-t párszor agyonverik, Ninát megerőszakolják (rendőrök természetesen, valami lepukkant sloziban természetesen), s amikor már jártányi erejük sincs, nos, akkor is mennek előre. Két szép ember a mocsokban. A rendőri állomány viselt dolgaival nem szokás viccelni a francia filmekben, egy zsaru legyen fillérekért megvehető gazember vagy idióta: a „vagy” pedig minél többször legyen inkább „és”. Olivier Marchal rendező e filmjében még csak előtanulmányokat folytatott a nagyszerű Braquo című tévésorozatához (kábé a francia The Shield, amiből a sors fintoraként most készül épp amcsi remake), de már tudta, hogy mitől döglik a légy, s a párizsi nép. A fináléját (a másodikat) pedig tanítani kéne: a mozi leleplezése. Vagyis a csalásé.

Martin Riggs és Roger Murtaugh – Halálos fegyver

false

I'm too old for this shit! Ha ennél is többet kell mondani a fehér Mel Gibsont a fekete Danny Gloverrel összepárosító, és ezzel a buddyfilm tényállását rögtön ki is merítő zsarufilmről, akkor jöhetnek az olyan kötelező körök, mint Richard Donner minden tekintetben (s minden tekintetben helyesen) kommersz megoldásai, a gonoszul szőke Gary Busey félőrült tekintete, Eric Clapton filmzenei közreműködése, és persze Shane Black sziporkái (Black Hollywood legmenőbb forgatókönyvírója volt ekkor, a Halálos fegyver pedig írói munkásságának ékköve). Az öngyilkos hajlamú fehér és a családszerető, deres halántékú fekete összepárosításánál léteznek nagyobb találmányok is a film elmúlt 100+ éves történetében, de – amint a három darab folytatás is bizonyítja – csak ritkán klappol ennyi minden egy egyébként nem túl szofisztikált műfaj keretein belül. S ha aranyköpéssel kezdtük, azzal is zárjuk, ismét csak Glover szájából: Have you ever met anybody you didn't kill?

Saga Norén és Martin Rohde – A híd

false

Az egyik nő, a másik férfi. Az egyik malmői, a másik koppenhágai. Az egyik deviánsabb, mint a másik, már ha a kényszeres igazmondást lehet devianciának nevezni. Ha nem, akkor minek lehet? Úgy kezdünk, hogy koppenhágai barátunk, a Pusher-trilógiából bűnözőként ismerős Kim Bodnia ondóvezetéke elköttetése után lábadozik, de szabad hozzáérni, mert fáj neki, mindenhol. Ehhez képest a malmői kollegina Asperger-szindrómája tényleg csak laza szénanátha (Sofia Helin e szerepéért lapunk 2012-es listáján az év 10 legjobb színésznője közé került). Látszólag nincs az az Öresund-híd a világon, ami összeköthetné őket, mégis első pillanattól értik egymást és megsokszorozzák egymás erejét, s hamar be kell látniuk egymás gyarlóságát is, noha feszt azon ügyködnek, hogyan tehetnék jobb emberré a másikat. Értsd képmutatóbbá, értsd körültekintőbbé. A Híd című dán–svéd televíziós sorozat valójában egy teljesen banális, arányaiban teljesen elhibázott történet, lenyűgöző hangulatfestő erővel és épp megfelelő hőfokon előadva. Ám egészen nagyszerűvé ez a törékenynél is törékenyebb, esendőbbnél is esendőbb páros teszi. Meg a biztos tudás, hogy nem nyerhetnek még a végén sem.

Sarah Linden és Stephen Holder – The Killing
false

Létezhet-e barátság férfi és nő között? Az emberiség és a filmművészet örök kérdése immár nem kérdés, hisz ha másnak nem is, Linden és Holder nyomozóknak legalább vitathatatlanul összejött: (másodpercnyi) jóban és (óceánnyi) rosszban – ahogy kell. A Bruce Lee-filmeken és gangsta rappen szocializált, szeleburdi férfi és a kagylószerűen zárkózott nő viszonya papíron kész katasztrófa, a három évadot megélt sorozat epizódjaiban viszont szoros, bensőséges, széttéphetetlen kapcsolat. Ők most már mindörökké együtt ücsörögnek egy kocsiban Seattle-ben, amin dobol a szakadó eső, és ha Holder kifogyott a suta viccekből, akkor szép lassan, szomorkás félmosollyal végigszívnak egy-egy blázt. A legrémesebb dolgok esnek meg velük mindig, de a néző mégis csak arra tud gondolni közben, hogy bárcsak egy percre a helyükbe varázsolhatná magát.

Sonny Crockett és Rico Tubbs – Miami Vice

false

Armani-öltöny, Ray Ban-szemüveg, Hugo Boss-blézer, Versace-kabát: öltözőszekrények alapvető darabjai minden valamirevaló őrsön. Ezt a poént csak egyszer lehetett elsütni, és akkor is a teljes gátlástalanság szükségeltetett hozzá. Meg a hedonista 80-as évek, meg Don Johnson és Philip Michael Thomas. Crockett és Tubbs detektívek, koruk emblémái a ragyogó miami napfény alatt rendületlenül vadászták a bűnt, de még ennél is többet tettek a zokni nélkül hordott félcipők és a fehér sportkabátok vírusának terjesztéséért.

Alex Murphy és Anne Lewis – Robotzsaru
false

Az érző szívű gépember és Brian De Palma hógömbszemű, vadul rágózó múzsája: ők is csak a 80-as években kerülhettek egymás mellé. Nancy Allennek itt már rövid volt a haja, és nem izgett-mozgott állandóan, de Verhoeven remekművében azért ő vezeti vissza önmagához a fémesen csillogó szuperrendőrt, hogy a szívszorítást követően úgy lőjék közösen szarrá a rohadékokat, hogy annak láttán még Sam Peckinpah szeme is garantáltan könnybe lábadt volna.

Bud White és Edmund J. Exley – Szigorúan bizalmas

false

Egy kínai közmondás szerint csak a hegyek nem találkoznak, de a kínaiak szerencsére nem értenek a közmondásfaragáshoz, hiszen például a hit hegyeket mozgat meg, s ami mozog, az találkozik is. Ha pedig az igazságba vetett hitről van szó, az olyan mélységesen különböző alakok is egymás mellé sodródnak, mint a koszos körmű hirigjani (Bud White, majdnem úgy hívják, mint a sört, amit nyakal) és a papa egy szem hóteminens, de inkább vérstréber fiacskája, akinek még egy rohadt betű (J.) is van a neve közepében. Még az sem állhat közéjük, hogy az egyik megdugja a másik nőjét (vagy fordítva). Akik lenézték és gyűlölték egymást, nos, egy shotgunnal a kézben végigélt fejlődési regény lezárásakor már a barátságot is elhagyják, s marad nekik valami kölcsönös tisztelet, amibe lassan visszalopakodna a megvetés (a csóri csávó viszi ugyanis a kurvát, a másik kapaszkodik tovább az uborkafán), de a végefőcím szerencsére útját állja. És Rolo Tomassi is azt kapta, amit érdemelt (egy sheffieldi mathcore banda vette fel a nevét, míg Bud White-ét nyilván egy L. A.-i óvoda). Curtis Hanson filmje kábé annyit tett hozzá James Ellroy regényéhez (interjúnk az íróval itt olvasható), mint a Hungária együttes nyolcvanas évekbeli kosztümtervezői a rendszerváltozáshoz, csakhogy Crowe és Pearce egymás farkába harapó párosa mégis élvezetessé, ma is élvezhetővé teszi ezt a jelmezbált.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.