Tánc, pofon, varázslat – 5 mágikus pályaudvari pillanat

  • narancsszem
  • 2013. június 20.

Narancsszem

Az igazi nagy dolgok a peronon és környékén történnek a filmtörténet szerint. Híres gengszterek, nagy szerelmek, ütős pofonok – összeszedtük a mozgókép számunkra legcsodásabb pályaudvari történéseit.

Aki legyőzte Al Caponét

A filmekben elhelyezett idézetek a legritkább esetben sem bírnak semmiféle teherhordó erővel, nem hordják gyönge vállukon a konstrukciót, s előre sem lendítik az eseményeket. Azért vannak, hogy a rendező összekacsintson a nézőkkel: akik értjük, jó fejek vagyunk, de közülünk is én vagyok a legjobb fej, aki kitaláltam. Nehéz ebben a műfajban maradandót alkotni, ez a tipikusan háromnapos viccek terepe. No de amikor valaki betolja az odesszai lépcsőjelenetet Eizenstein Patyomkin páncélos című filmjéből, illetve a Filmesztétika ovisoknak című, letehetetlen alapműből Alfred Hitchcock kedvenc pályaudvarára, nos, az olyan orcátlanság, hogy csak művészetnek nevezhető. Maga a színtiszta, nemes l’art pour l’art.

Férfiak póráz nélkül

Megfigyelték, hogy a filmek többször használják a pályaudvarok indulási oldalát, mint az érkezésit? Ne szépítsük, a mozit jobban érdekli a szabadság, mint a beérkezés. Jobban érdekli a búcsú fájdalma, mint a találkozás öröme. Az indulási oldal mellett azonban van még egy könnyen és gyorsan értelmezhető szinonimája a szabadságnak, az pedig a hülyeség. A gátlástalan, önfeledt, hátborzongató hülyeség: amikor megpusztulunk a röhögéstől azon a tök hétköznapi dolgon, hogy egy apa felpofozza édes gyermekét: figyeljék csak!

A halászkirály legendája

A Grand Central Station akkora New York-szimbólum, mint az Empire State Building, a Brooklyn Bridge vagy Woody Allen. A filmesek rendszerint akkor nyújtanak be területfoglalási engedélyt a köztiszteletnek örvendő manhattani pályaudvarra, ha azt a közhelyet szeretnék ábrázolni, hogy New York a népek olvasztótégelye. Játszódott már itt mindenféle műfaj. Robert De Niro itt esett szerelembe Meryl Streeppel (Zuhanás a szerelembe), Cary Grant pedig innen indította hosszú futását az Észak-északnyugatban. Michael Bay meteorral sorozta meg (Armaggedon), Justin Timberlake pedig virág helyett pályaudvari flash mobbal udvarolt Mila Kunisnak. De senki és semmi nem jöhet Terry Gilliam csodálatos elméjének a nyomába. Gilliam 400 statisztát keringőztetett meg A halászkirály legendája legemlékezetesebb jelenetében, melyben Robin Williams és Amanda Plummer közelítenek – mint egy álomban – egymáshoz.

Idegenek a vonaton

Ismerünk olyat, aki szerint ezen a filmen maga a bűnügyi Szentháromság dolgozott: a forgatókönyvet az Atya (Raymond Chandler) írta meg úgy, hogy a Fiú (Alfred Hitchcock) zseniális thrillert rendezhessen a Szentlélek (Patricia Highsmith) nagyszerű regényéből. Ám ha ez talán túlzás is, kétségtelen, hogy ekkora erők vagy a teljes kudarcba, vagy a halhatatlanságba szokták katapultálni egymást, itt pedig vitán felül az utóbbi verzió jött össze. A lábak játéka a legelején mindjárt bravúros ötlet (amit Hitchen kívül egyetlen rendező sem tudott volna ilyen nonsalansszal vászonra vinni), a film egészének ismeretében ugyanakkor kifejezetten gyomorszorító, hiszen a napnál is világosabb, hogy a történet teniszcsillaga egyetlen tényező miatt hullik bele az éjfekete örvénybe: ami pedig nem más, mint az oly rémisztő vakvéletlen.

Simon mágus

Enyedi Ildikó mindeddig utolsó nagyjátékfilmjének nyitánya igazi varázslat. Hogyan jut el Simon, a mágus Budapestről különös megbízatása helyszínére, Párizsba? Ahogy ez egy csodatévőtől elvárható: sebesen, mintha teret hajlítana, és elegánsan, mint egy főherceg. Enyedi vonata kilebeg a Keleti pályaudvarról, akár egy űrhajó, hogy néhány magasztos pillanat után (főleg síneket látunk) ugyanilyen méltóságteljesen megérkezzen a Gare De L’estre. Ha belegondolunk, a jelenet igazán egyszerű trükkre, mindössze a tempó változatlanságára épül, ennek ténye azonban nem akadályozhat meg bennünket abban, hogy századjára is tátott szájjal nézzük, ahogy az igazán nagy művészetet szokás.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.