Tánc, pofon, varázslat – 5 mágikus pályaudvari pillanat

  • narancsszem
  • 2013. június 20.

Narancsszem

Az igazi nagy dolgok a peronon és környékén történnek a filmtörténet szerint. Híres gengszterek, nagy szerelmek, ütős pofonok – összeszedtük a mozgókép számunkra legcsodásabb pályaudvari történéseit.

Aki legyőzte Al Caponét

A filmekben elhelyezett idézetek a legritkább esetben sem bírnak semmiféle teherhordó erővel, nem hordják gyönge vállukon a konstrukciót, s előre sem lendítik az eseményeket. Azért vannak, hogy a rendező összekacsintson a nézőkkel: akik értjük, jó fejek vagyunk, de közülünk is én vagyok a legjobb fej, aki kitaláltam. Nehéz ebben a műfajban maradandót alkotni, ez a tipikusan háromnapos viccek terepe. No de amikor valaki betolja az odesszai lépcsőjelenetet Eizenstein Patyomkin páncélos című filmjéből, illetve a Filmesztétika ovisoknak című, letehetetlen alapműből Alfred Hitchcock kedvenc pályaudvarára, nos, az olyan orcátlanság, hogy csak művészetnek nevezhető. Maga a színtiszta, nemes l’art pour l’art.

Férfiak póráz nélkül

Megfigyelték, hogy a filmek többször használják a pályaudvarok indulási oldalát, mint az érkezésit? Ne szépítsük, a mozit jobban érdekli a szabadság, mint a beérkezés. Jobban érdekli a búcsú fájdalma, mint a találkozás öröme. Az indulási oldal mellett azonban van még egy könnyen és gyorsan értelmezhető szinonimája a szabadságnak, az pedig a hülyeség. A gátlástalan, önfeledt, hátborzongató hülyeség: amikor megpusztulunk a röhögéstől azon a tök hétköznapi dolgon, hogy egy apa felpofozza édes gyermekét: figyeljék csak!

A halászkirály legendája

A Grand Central Station akkora New York-szimbólum, mint az Empire State Building, a Brooklyn Bridge vagy Woody Allen. A filmesek rendszerint akkor nyújtanak be területfoglalási engedélyt a köztiszteletnek örvendő manhattani pályaudvarra, ha azt a közhelyet szeretnék ábrázolni, hogy New York a népek olvasztótégelye. Játszódott már itt mindenféle műfaj. Robert De Niro itt esett szerelembe Meryl Streeppel (Zuhanás a szerelembe), Cary Grant pedig innen indította hosszú futását az Észak-északnyugatban. Michael Bay meteorral sorozta meg (Armaggedon), Justin Timberlake pedig virág helyett pályaudvari flash mobbal udvarolt Mila Kunisnak. De senki és semmi nem jöhet Terry Gilliam csodálatos elméjének a nyomába. Gilliam 400 statisztát keringőztetett meg A halászkirály legendája legemlékezetesebb jelenetében, melyben Robin Williams és Amanda Plummer közelítenek – mint egy álomban – egymáshoz.

Idegenek a vonaton

Ismerünk olyat, aki szerint ezen a filmen maga a bűnügyi Szentháromság dolgozott: a forgatókönyvet az Atya (Raymond Chandler) írta meg úgy, hogy a Fiú (Alfred Hitchcock) zseniális thrillert rendezhessen a Szentlélek (Patricia Highsmith) nagyszerű regényéből. Ám ha ez talán túlzás is, kétségtelen, hogy ekkora erők vagy a teljes kudarcba, vagy a halhatatlanságba szokták katapultálni egymást, itt pedig vitán felül az utóbbi verzió jött össze. A lábak játéka a legelején mindjárt bravúros ötlet (amit Hitchen kívül egyetlen rendező sem tudott volna ilyen nonsalansszal vászonra vinni), a film egészének ismeretében ugyanakkor kifejezetten gyomorszorító, hiszen a napnál is világosabb, hogy a történet teniszcsillaga egyetlen tényező miatt hullik bele az éjfekete örvénybe: ami pedig nem más, mint az oly rémisztő vakvéletlen.

Simon mágus

Enyedi Ildikó mindeddig utolsó nagyjátékfilmjének nyitánya igazi varázslat. Hogyan jut el Simon, a mágus Budapestről különös megbízatása helyszínére, Párizsba? Ahogy ez egy csodatévőtől elvárható: sebesen, mintha teret hajlítana, és elegánsan, mint egy főherceg. Enyedi vonata kilebeg a Keleti pályaudvarról, akár egy űrhajó, hogy néhány magasztos pillanat után (főleg síneket látunk) ugyanilyen méltóságteljesen megérkezzen a Gare De L’estre. Ha belegondolunk, a jelenet igazán egyszerű trükkre, mindössze a tempó változatlanságára épül, ennek ténye azonban nem akadályozhat meg bennünket abban, hogy századjára is tátott szájjal nézzük, ahogy az igazán nagy művészetet szokás.

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.