Nekrológ

A házakat építő csillagász

Zalaváry Lajos építész (1923–2018)

  • Götz Eszter
  • 2018. április 1.

Nekrológ

Kilencvenötödik évében elhunyt a magyar építészet doyenje, Zalaváry Lajos. Az elsők között került a Középülettervező Vállalathoz (Közti), amikor 1948-ban a magán-tervezőirodákat hatalmas állami vállalatokba tömörítették. Hatvan évvel később ugyaninnen ment nyugdíjba, de ezután is olyan aktívan vett részt az időközben részvénytársasággá alakult cég életében, hogy ha a Köztiben ma bárki kimondja: „a Mérnök úr”, az csakis Zalaváryra vonatkozhat.

A zene, a csillagászat, a természetjárás, a sport és az építészet töltötte be az életét. 21 évesen, 1944 decemberében 2500 magyar egyetemistával együtt Nyugatra menekítették, hogy az összeomlás előtt álló Németország a fronton elpusztult mérnökök, építészek, orvosok, gyógyszerészek helyett a még működő magyar felsőoktatásból kapjon utánpótlást. Óvóhelyeken tartották az órákat a bombázások alatt. Breslauból Halléba, majd Dániába menekültek, ahol „barátságos ellenségként” fogadták őket, építészirodákban dolgozhattak, bejárták az országot, svéd segítséget is kaptak. Ők lettek a magyar építészettörténetben elhíresült „dániás” építészek, akik első kézből ismerkedhettek meg a racionális és természetközeli skandináv modernizmussal.

Az előnyből persze hátrány lett. Zalaváry 1946 végére került haza, befejezte az egyetemet, de mire pályára állt, már ott toporgott a küszöbön a szocreál. Első munkája idősebb Janáky István oldalán a Rákosi Mátyásról elnevezett miskolci Nehézipari Egyetem tervezése volt, és mint tudjuk, a név kötelez – a terveket négy-öt ízben kellett átdolgozni a hatalom ízlése szerint, hogy Orlov elvtársat a budapesti látogatásán ne érje csalódás. A dániások a háború utáni építészet friss iránykeresőiből megbélyegzettek lettek.

A szocreál hamar elmúlt – Zalaváry megfogalmazásában: elkaptuk és kihevertük, mint az influenzát –, és ő már 1964-ben megépítette az alföldi búbos kemencék formavilágát és a letisztult modern elveket ötvöző jászberényi fürdőt, amelyet ma is az 1945 utáni magyar építészet egyik csúcspontjaként ismernek el. Ezt a vonalat, tradicionális és kortárs építészet összehangolását, később az organikus mozgalom találta meg. Ő maga nem folytatta tovább, látva, hogy az 1960-as években a tradíció már nem eleven, a vidék visszafordíthatatlanul átalakult. Lakóházakat és középületeket tervezett, például a néhány éve értelmetlen bontásnak áldozatul esett veszprémi Úttörők Házát, vagy az elkészülte idején nagy feltűnést keltett Atrium Hyatt szállót. 1991-ben adta át a Rákóczi út és a Múzeum körút sarkán, az első Nemzeti Színház telkén Közép-Európa legelső nyugati színvonalú, A kategóriás irodaházát, aminek látványos, sarokra helyezett üvegliftjére minden budapesti büszke volt – ma már ez is csak emlék, egy átépítés beáldozta a ház eme különlegességét. Zalaváry nevéhez fűződik Nagykanizsán a városi könyvtár és a Medgyaszay István tervezte mozi-színház eredeti formában való helyreállítása is.

Vidám fickó volt, nem merült bele a tervelfogadások vagy a kivitelezések kilátástalan háborúiba. Egységben élte meg élete minden területét, a csillagászati számolgatásokat, a zenei élményeket, az aktuális tervezési feladatokat. Nemcsak átjárása volt a hardver és a szoftver, a kreatív elme és a gyakorlati kérdések között, hanem egyszerre létezett bennük. Minden házához sok variációt rajzolt. Nem gondolta, hogy az egyetlen jó megoldás birtokában van. Nemcsak a humora, de csillagászszemlélete is erre vitte, örök kívülálló volt, onnan figyelt mindent és mindenkit, kicsit még saját magát is. Még fiatalon kiszámolta az 1999-es teljes napfogyatkozás időpontját, és évtizedeken át attól félt, hogy nem éri meg. Viszont a Kossuth-díjnak, amit 1991-ben megkapott, nem tulajdonított különösebb jelentőséget.

 

*

Kollégái az építészet mellett mindannyian eltökéltséget is tanultak tőle. Döbbenten nézték, ahogy a Mérnök úr, elegánsan átlépve mindenféle céges szabályon, nyári délutánokon munka helyett evezni indult néhány barátjául fogadott kollégával, de a terv mindig egy nappal a határidő előtt elkészült. Képes volt reggel hétkor egy pillanat alatt belehelyezkedni a problémaerdők sűrűjébe, keresztül-kasul átlátta az alaprajztól a gépészeten át az akusztikáig. Egy fél kerületnyi keresztrejtvényt fejtett meg minden áldott nap, aztán este becsukta az iroda ajtaját, és sétára indult az erdőben. Valójában ott, az erdőben tervezte a házait. Ennek nyoma is volt minden rajzán, már egyetemistaként beadott tervlapjainak sarkán felbukkant egy-egy fa. Az oktatók egy idő után erről tudták, kinek a dolgozata. És a dossziéi egyikén ma is ez áll: Fácskáim.

Az utóbbi tíz esztendőben már csak tervezett és rajzolgatott, belemerült a zenébe. Idős korára is megtartotta a derűt és a belső rendet, a folytonosságot. Képben volt. Mindenről tudott, mindent olvasott, konferenciák vázlatát szövegezte, napi kapcsolatban állt egykori munkatársaival. Követte a munkáikat, akik mellette lettek építészek, akiket annak idején a Köztiben az egymás utáni Zalaváry-fészek­aljaknak neveztek: Csontos Csaba, Dobozi Miklós, Zoboki Gábor, Turi Zoltán, Skardelli György. Zalaváry Lajos építészete a modernizmus északi változata után megjárta a posztmodernt, amelynek egyesek szerint egyik leg­értőbb hazai képviselője volt. De amit maga mögött hagyott, azt nem házakban, hanem gondolkodásmódban kell keresni. Ott van a fiatalabb kollégákban, akiknek tervein ugyan nem látható Zalaváry hatása, házaikon mégis ott az örökség, a mesternek soha nem nevezett mester tanításának nyoma: az egyben látás képessége.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.